گروه مسکن- طی چند روز گذشته مدیران زیادی از تعاونی‌های مسکن مهر نسبت به وضعیت نامعلوم پروژه‌های ۹۹ساله گلایه‌هایی را مطرح کردند.

برخی از این مدیران در تماسی با گروه مسکن دنیای اقتصاد گلایه‌مند بودند از اینکه با گذشت چندین ماه هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. همچنین مبلغ ناچیز ۱۴میلیون وام برای ساخت آن هم در شرایطی که مصالح ساختمانی گران شده نیز از جمله مسائلی بود که برخی از مدیران تعاونی‌های مسکن مهر به عنوان گلایه از دولت مطرح کردند.

مدیرعامل تعاونی مسکن بانک ملی در این باره گفت: به دلیل تخصیص ندادن وام یک‌میلیون تومان آماده‌سازی،‌ ناچار شدیم که از اعضا این مبلغ را بگیریم ولی با وجود واریز مبلغ به حساب شرکت،‌ تاکنون هیچ زمینی به ماتحویل داده نشده است.

محمدتقی غفوری، مدیرعامل تعاونی مسکن بانک ملی، در گفت‌وگو با ایسنا درباره روند واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله به این تعاونی اظهار کرد: تعاونی مسکن بانک ملی هم کار ساماندهی اعضا را برای واگذاری زمین‌های ۹۹ساله بر عهده گرفته است و هم با توجه به اخذ مجوز انبوه‌سازی،‌ کار ساخت و ساز مسکن را دنبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: در بحث آماده‌سازی زمین، متاسفانه وام یک‌میلیون تومان به ما داده نشد و ناچار شدیم که از همکاران و اعضای تعاونی دریافت کنیم ولی با وجود آنکه پول آماده‌سازی را هم تهیه و به حساب شرکت مورد نظر ریخته‌ایم، هنوز زمینی به ما تحویل داده نشده است.

مدیرعامل تعاونی مسکن بانک ملی درباره ساماندهی اعضای تعاونی گفت: در مرحله اول ۷۰۰ نفر متقاضی ثبت نام داشتیم و پس از آن ۳۰۰ نفر نیز اضافه شدند که جمعا با هزار نفر کار را دنبال کردیم، اما در مرحله پالایش تنها حدود ۴۰۰ نفر واجد شرایط دریافت زمین بودند و مابقی شرایط مذکور نظیر سکونت پنج ساله و فقدان مالکیت واحد مسکونی نداشتند.

وی با انتقاد از تخصیص ندادن وام یک‌میلیون تومان آماده‌سازی گفت: وقتی پرداخت وام یک‌میلیون تومان به وقفه افتاد ناچار شدیم تا از اعضا این رقم را بگیریم ولی وقتی بحث دادن پول مطرح شد، حدود ۲۰۰ نفر اعلام آمادگی کردند نگرانی ما در حال حاضر این است که وقتی اعضا برای دادن یک‌میلیون تومان با اکراه همکاری

می کنند و کنار می کشند بعدها برای گرفتن سهم آورده متقاضیان چگونه همکاری خواهند کرد؟ غفوری در پاسخ به این پرسش که عملیات واگذاری زمین و تخصیص وام در شهرستان‌ها آغاز شده است یا خیر؟ گفت: طبعا در شهرستان‌ها به دلیل کوچک بودن کار ساماندهی و تزریق وام و تسهیلات به سرعت انجام می‌پذیرد ولی در تهران و کلان شهرها به دلیل وسعت کار به تاخیر و کندی همراه است.

مدیرعامل تعاون مسکن بانک ملی در ادامه در خصوص علل تاخیر در پرداخت تسهیلات بانکی از سوی بانک گفت: اینکه می‌گویند بانک‌ها سرشار از منابع هستند ولی برای دادن تسهیلات بهانه‌تراشی ‌می‌کنند، صحت ندارد. متاسفانه مسوولان تکلیفی را برای بانک‌ها مشخص می‌کنند بدون آنکه منبع اصلی را در اختیارشان بگذارند. وقتی بانک منبع لازم در اختیار داشته باشد می‌تواند به تعهدخود عمل کند و مشکلی در ارائه تسهیلات ندارد.

غفوری همچنین درباره کیفیت سکونت زمین‌های واگذار شده اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت شهر پرند نسبت به شهرک‌های هشتگرد و پردیس بهتر است، اگرچه موقعیت ممتاز و عالی ندارد ولی در مقایسه با سایر شهرک‌های اقماری تهران نیز وضعیت مطلوبتر و از کیفیت سکونت‌ بهتری برخوردار است. وی خاطرنشان کرد: طبعا شهر جدید پرند با داشتن دو دانشگاه آزاد و پیام‌نور و امکاناتی نظیر آبرسانی و گازرسانی موقعیت بهتری دارد،‌ ضمن آنکه به زودی خط مترو از این ناحیه خواهد گذشت و با توجه به نزدیکی به فرودگاه امام‌خمینی(ره) نیز باید بهتر از قبل به آن رسیدگی شود.