شهرداری موظف به ایمن‌سازی تهران در برابر زلزله شد

شهرداری باید برنامه تفصیلی مربوطه را تهیه و نسبت به عملیاتی کردن برنامه جامع کاهش خطرپذیری لرزه‌ای شهر تهران اقدام کند

گروه مسکن - میترا یافتیان: وجود ۵گسل اصلی و حدود ۲۵۰گسل فرعی زلزله، واقع شدن یک ششم واحدهای مسکونی موجود در بافت‌های فرسوده و در کنار آن نبود برنامه‌ریزی‌های مدون و دقیق برای کاهش خطرپذیری لرزه‌ای پایتخت موجب شده تا طبق استاندارد ۲۸۰۰ ایران، تهران از لحاظ لرزه‌خیزی در خطر نسبی بسیار زیاد باشد و روزبه‌روز بر میزان ریسک خطر و آسیب‌پذیری این ابرشهر افزوده شود و همواره پایتخت‌نشینان را از وقوع زلزله و فجایع بسیار ناشی از آن نگران کند. به گزارش دنیای اقتصاد، برنامه یکصد و بیست و دومین جلسه علنی از سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران به بررسی این موضوع اختصاص یافت و در جریان آن طرح الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه عملیاتی کاهش خطرپذیری لرزه‌ای شهر تهران مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

دکتر حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران درباره الزام ارائه این طرح در شورا توضیح داد: با توجه به وجود بافت‌های فرسوده، تمرکز جمعیتی بالا و مرکزیت سیاسی - اقتصادی کلانشهر تهران روشن است که وقوع زلزله اثرات بسیار مخربی را به جا می‌گذارد.

وی افزود: از این رو باید بازنگری و تکمیل نقشه‌های ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای و تکمیل لایه‌های مختلف نقشه‌های موردنیاز و میزان خطر

لرزه‌ای برآورد شود، تا بر مبنای آن میزان آسیب‌پذیری المان‌‌های شهری شامل زیرساخت‌ها و انواع ساختمان‌ها مشخص شود.

وی ارائه برنامه کاهش خطرپذیری لرزه‌ای برای المان‌های شهری جدیدالاحداث و نیز المان‌های شهری موجود را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر اطلاعات پراکنده‌ای در این زمینه وجود دارد که نیاز به گردآوری، تکمیل و تدوین راهکارهای مناسب برای به‌کارگیری عملی آنها در طرح‌های اجرایی دارد.

وی یادآور شد: البته در حال حاضر درصد زیادی از نیروی کار ساختمانی به صورت تجربی آموزش می‌بینند و سیستم کنترلی مشخص برای عدم استفاده از نیروی کار فاقد مهارت لحاظ نمی‌شود. ضمن اینکه در روند فعلی ساخت و ساز عمدتا از روش‌ها و ابزارهای سنتی در اجرای سازه‌ها استفاده می‌شود که این امر منجر به کاهش کیفیت و عمر مفید ساختمان‌ها، هدر رفتن مصالح و انرژی مصرفی در ساختمان‌های کنونی می‌شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر ضوابط هندسی کار مورد کنترل قرار می‌گیرد و نظام مستندی که بتواند کیفیت ساختمان را به خریدار تضمین دهد، وجود ندارد. از سوی دیگر

هم‌‌اکنون بیمه زلزله در زمان بهره‌برداری ساختمان به صورت اختیاری تحت عنوان بیمه مکمل آتش‌سوزی انجام می‌شود که حق بیمه با توجه به محل ساختمان و نوع سازه اعم از فلزی، بتنی، آجری و ... محاسبه شده و در صورت وقوع زلزله، خسارت وارده پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون روند مقاوم‌سازی ساختمان‌های عمومی نیز پیشرفت کندی داشته و دلایل مختلفی نظیر فقدان نظارت کافی بر روند کاری و زمان‌بندی پیش‌بینی شده، عدم استفاده از فناوری‌های جدید و ... دارد.

شکیب اظهار کرد: با وجود این حساسیت‌ها ارائه برنامه جامع کاهش خطرپذیری لرزه‌ای شهر تهران و نیز طرح‌های تفصیلی مرتبط با آن از سوی شهرداری تهران ضروری است.

بنابراین گزارش در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران مقرر شد، شهرداری حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ ابلاغ این مصوبه برنامه تفصیلی مربوطه را تهیه و نسبت به عملیاتی کردن برنامه جامع کاهش خطرپذیری لرزه‌ای شهر تهران اقدام کند.