مهندسان ناظر نظارت می‌شوند

نظارت از اول مهر ماه امسال آغاز شده است

گروه مسکن- لیلا درخشان- شهرداری تهران طرح جدید نظارت بر ساخت و ساز و کنترل فرآیندی ساختمان‌های در حال احداث را آغاز کرد. به موجب این طرح شهرداری مجموعه عملیات ساختمانی را از ابتدا تا انتها توسط مشاوران امین خود تحت نظر می‌گیرد. مشاوران موظفند عملکرد مهندسان ناظر و نحوه کنترل و گزارش‌های آنها را به مناطق و همچنین نحوه کنترل گزارش‌های مهندسین ناظر توسط واحد کنترل مناطق و نواحی را بررسی و مراتب را به شهرداری گزارش دهند.

مشاوران از شهرداری ماموریت دارند حتی بر کار مهندسان ناظر نیز نظارت کنند و نحوه کنترل و فعالیت مهندس ناظر را مرتب به شهرداری‌های منطقه گزارش دهند.

این جدیدترین طرح مدیریت شهری برای نظارت دقیق و جدی بر روند ساخت‌وساز در تهران است. به نظر می‌رسد حوادث ساختمانی و ساخت بدون نظارت آن‌قدر زیاد شده که هشدارها و برنامه‌هایی همچون صدور شناسنامه فنی نتوانسته تاثیرگذار باشد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، به منظور رفاه حال شهروندان، شهرداری تهران از مهرماه سال‌جاری یکسری تدابیر اندیشیده است و در این راستا به منظور نظارت بر روند ساخت‌وسازها اقدام به گزینش یک مشاور برای نظارت بر کار مهندسان ناظر کرده است.

سیدمصباح‌الدین متقی، مدیرکل ساختمان و معاونت شهرسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: اساسا موضوع ساخت‌وساز از دیرباز با حواشی بسیار همراه بوده است، اما متاسفانه در بعضی از مواقع فقدان یکسری شفاف‌سازی‌ها در مورد اینکه چه کسی کنترل ساخت‌وساز را برعهده بگیرد مشکل‌ساز شده است. وی تاکید کرد: اساسا بحث ساخت‌وساز با دو رویکرد مواجه است یکی رویکرد قانونی قضیه است که از لحاظ قانونی صراحتا مشخص شده کنترل کیفیت ساخت‌وسازها به عهده وزارت مسکن و شهرسازی است و از طریق سازمان نظام مهندسی فرآیند آن دنبال می‌شود.

بنابراین جایگاه قانون در این راستا مشخص شده است. متقی افزود: در همین حال رویکرد دیگر در مراحل ساخت‌وساز موضوع مهارت‌های فنی عوامل مرتبط با ساخت‌وساز است که در این راستا نیز قانون تکلیف این مهم را کاملا مشخص کرده است.

چرا که براساس قانون وزارت مسکن و شهرسازی ملزم به صدور پروانه ساختمانی و وزارت کار نیز ملزم به صدور گواهینامه‌های کاربرای عوامل ذی‌ربط دست‌اندرکار ساخت و ساز شامل کارگران، معماران و... شده‌اند. مدیرکل ساختمان معاونت و شهرسازی شهرداری تهران تاکید کرد: علاوه بر این دو رویکرد، رویکرد سومی نیز در فرآیند ساخت‌وساز وجود دارد و آن هم بحث شهروندمداری است که شهرداری متولی آن است. بر این اساس هر اتفاقی که در شهر رخ می‌دهد شهرداری موظف است در مقابل آن حساسیت نشان دهد. متقی

اظهار داشت: در واقع هر اتفاقی که در شهر رخ می‌دهد شهرداری نظارت و کنترل آن را به عهده دارد و در یک کلام اخذ حقوق شهروندان از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی جزو وظایف ذاتی شهرداری و شورای شهر است. وی افزود: در این راستا شهرداری به منظور فراهم کردن رفاه معیشت شهروندان از مهرماه امسال یکسری تدابیر اندیشیده است که از جمله آن نظارت بر فرآیند ساخت‌وسازها است. متقی گفت: بدین منظور شهرداری اقدام به گزینش مشاور و عقد قرارداد با آنها کرده است تا از طریق آنها نظارت بر ساخت‌وساز کاملا جدی شود و این نظارت از بعد رویکرد سوم است و به منظور مدیریت شهر توسط شهرداری صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از این پس بر این اساس روند نظارت بر ساخت‌وسازها وارد فرآیندی می‌شود که مشاور منتخب شهرداری موظف می‌شود که پرونده کلیه ساختمان‌های در دست احداث را بررسی کند و سپس ارزیابی کند که آیا مهندس ناظر در کلیه مراحل مورد انتظار نظارت دقیق انجام داده است یا خیر؟ و از سوی دیگر آیا زمانی که گزارش را به بخش کنترل و نظارت شهرداری منطقه ارجاع داده است آیا بخش کنترل به موقع عکس‌العمل نشان داده است یا خیر؟ مدیرکل ساختمان معاونت شهرسازی تهران تاکید کرد: در همین حال اگر بخش کنترل و نظارت شهرداری منطقه به موقع عکس‌العمل نشان نداده باید علت آن را گزارش کند و بر این اساس گزارش مهندس ناظر و عوامل کنترل شهرداری کاملا رصد می‌شود. متقی با تاکید بر اینکه نظارت بر عملکرد مهندس ناظر و عوامل نظارتی شهرداری‌های مناطق فرآیندی کاملا جدی است، در مورد نتایج این اقدامات شهرداری خاطرنشان کرد: با اجرای این مهم مهندس ناظر متوجه می‌شود که فرآیند نظارتی او بررسی می‌شود و از سوی عوامل نظارتی شهرداری‌های مناطق نیز متوجه می‌شوند که عکس‌العمل آنها نسبت به گزارش‌های مهندس ناظر ارزیابی و کنترل می‌شود.

کمیته ساختمان در شهرداری تهران

متقی تصریح کرد: علاوه بر این اقدام در ۶ ماه آخر منتهی به سال ۸۷ کمیته ای به نام کمیته ساختمان از تعدادی اساتید دانشگاه، صاحبنظران رشته مسکن اعم از مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی، اساتید دانشگاه و سازمان نظام مهندسی تشکیل می‌شود که در این کمیته تمامی گزارش‌های مهندسان ناظر به شهرداری‌های مناطق مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سپس فراوانی تخلفات بررسی می‌شود تا مشخص شود چه تخلفاتی صورت گرفته است و آیا این تخلفات فیزیکی بوده است یا پرسنلی؟ وی افزود: در مرحله بعدی وقتی این کمیته متوجه شد فراوانی تخلف‌ها در چه زمینه‌ای بیشتر رخ می‌دهد برای سال آتی برنامه‌ریزی کند تا از وقوع آنها جلوگیری به عمل آورد.

متقی اظهار داشت: در یک کلام با اجرای تمامی این اقدامات در مراحل ساخت و ساز از یک طرف مهندس ناظر ملزم می‌شود گزارش دقیق و کامل و صحیح ارائه دهد و از سوی دیگر عوامل کنترل نظارتی نیز موظف می‌شوند بر اساس گزارش‌های مهندس ناظر اقدام قانونی خود را انجام دهند و از سوی دیگر و از همه مهم‌تر فرهنگ نظارت دقیق و صحیح و همچنین فرهنگ جلوگیری از تخلفات ساختمانی نهادینه می‌شود.