جزئیات پرداخت تسهیلات مسکن مهر در تهران

پرند و هشتگرد در اولویت دریافت وام ۱۴میلیونی

گروه مسکن- میترا یافتیان: توافق اخیر وزارت مسکن با بانک مرکزی برای پرداخت سریع تسهیلات ساخت مسکن مهر، در استان تهران به واقعیت نزدیک شد. رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد، از تعهد بانک مسکن برای تامین وام ۱۴میلیونی به استعداد ساخت ۳۲هزار واحد مسکونی در دو شهر جدید استان تهران خبر داد.

دکتر ابوالفضل مشکینی افزود: بانک مسکن قبول کرده است در پرند برای ساخت ۱۲هزار واحد و در هشتگرد برای ۲۰هزار واحد تسهیلات ساخت دهد.

ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌های مربوطه نیز به امضا رسیده است از این رو در استان تهران مشکلی از بابت بانک مسکن وجود ندارد.

در پرند و هشتگرد بر اساس برنامه از پیش تعیین شده توسط وزارت مسکن، قرار است به ترتیب ۹۲هزار و ۸۳۸ واحد و ۵۲هزار و ۲۹۶ واحد مسکونی مهر ساخته شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد این تعهد بانک مسکن برای استان تهران می‌تواند نقطه قوت به حساب آید.

بانک مسکن در نیمه اول امسال برای ساخت ۴۴هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت کرده است. اما اکنون و در نیمه دوم سال حدود همین ظرفیت را فقط به استان تهران آن هم به پروژه‌های مسکن مهر اختصاص داده است.

اکنون با توجه به اینکه ارائه تسهیلات بانک مسکن ویژه خرید، ساخت و تعمیرات منزل در ۶ ماه اول سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه آن در سال قبل درصدی کاهش نیز نشان می‌دهد، اما طی گزارشی که مسوولان عالی‌رتبه بانک مسکن در جلسه هفته گذشته کمیسیون عمران داشته‌اند، قرار است این کمبودها جبران و روند ارائه تسهیلات بانکی به بخش مسکن سرعت گیرد، از این رو اگرچه تاکنون ارائه تسهیلات بانکی ویژه ساخت مسکن مهر متوقف و اجرای این پروژه‌ها در سراسر کشور از روند نه‌چندان مطلوبی برخوردار بود، اما گویا بانک مسکن در این رابطه پیشتاز شده و قول‌های مساعدی بری ارائه هرچه سریع‌تر تسهیلات ساخت به مسوولان وزارت مسکن داده است.

در استان تهران به زودی عملیات ساخت ۳۰هزار واحد مسکونی روی زمین‌های ۹۹ ساله آغاز می‌شود.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت:‌ عملیات ساخت ۳۰هزار واحد مسکونی مهر در پرند و هشتگرد در آبان ماه سال جاری آغاز می‌شود.

مشکینی افزود: هم‌اکنون ۲۰هزار واحد مسکونی در پرند و ۳۰هزار واحد مسکونی در هشتگرد آماده ساخت است، لذا برای اجرای هر چه سریع‌تر این پروژه‌ها باید اداره تعاون استان تهران تعاونی‌های واجد شرایط را به سازمان مسکن و شهرسازی استان معرفی کند تا برای آنها پروانه صادر شود.

مسکن اجاره‌ای جلوتر از مسکن مهر

رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران با اعلام اینکه از سال گذشته ساخت ۷هزار واحد اجاره‌ای ۵ ساله توسط انبوه‌سازان و تعاونی‌های مسکن در سراسر استان آغاز شده است، افزود: اجرای این پروژه‌ها با پیشرفت ۷۰درصدی از طرح مسکن مهر پیشی گرفته است تا پس از اتمام مراحل ساخت و تکمیل از طریق تعاونی‌های انبوه‌سازی واگذار شود.

مشکینی در رابطه با روند اجرای طرح جدید تشکیل گروه‌های ۳ و ۵ نفره برای ساخت مسکن مهر در این استان نیز گفت: در اجرای این طرح، کلانشهر تهران مستثنی است و صرفا قرار است در شهرها و شهرستان‌ها عملیاتی شود، از این رو در شهرستان‌هایی از استان تهران نظیر کیلان و فیروزکوه گروه‌های حداقل ۸ نفره تشکیل شده است، اما در پرند و هشتگرد تاکنون تقاضایی برای تشکیل گروه‌های کوچک ساخت نداشته‌ایم.