رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور با اشاره به اینکه به‌طور طبیعی عمر رکود مسکن بین ۵/۱ تا ۲ سال است، پیش‌بینی کرد: در سال‌جاری قیمت مسکن افزایش خواهد یافت. مجتبی بیگدلی تصریح کرد: اگر صنعت ساختمان از رکود خارج شود، ۱۲۰۰ گروه شغلی به شدت فعال می‌شوند.

بیگدلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رییس‌جمهور در صحبت‌های خود در مناظره‌های تلویزیونی از تغییر و تحول سیاست‌های مسکن و طرح مسکن مهر خبر داده است، گفت: زمین‌های واگذار شده طرح مسکن مهر مشاع است و بانک‌ها در اعطای اعتبار به آنها مشکل دارند، زیرا از نظر قوانین اعطای تسهیلات برای بانک‌ها مهم است که به پروژه‌ای که وضعیت ملکی دارد، وام پرداخت کنند یا به مجموعه‌ای که حالت مشاع و غیرملکی دارد.

بیگدلی در ادامه با بیان اینکه مردم نیز دوست دارند محلی را که به عنوان سرپناه تحویل می‌گیرند حالت ملکی داشته باشد، تصریح کرد: دولت نهم دولت تغییر و تحول بود و حجم عظیم تغییرات در کابینه مبین این مساله است.

رییس انجمن انبوه‌سازان کشور گفت: اعلام تحول در یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی کشور توسط رییس‌جمهوری نشان می‌دهد که ایشان قصد دارد تغییرات عمده ایجاد کند.

بیگدلی در پاسخ به این سوال که برای حل مشکل مسکن در کشور و رفع وضعیت بازار مسکن چه باید کرد؟ خاطرنشان کرد: با توجه به رکود ایجاد شده در بازار مسکن و ساختمان کشور، سایر صنایع دچار رکود شدند؛ بنابراین اگر صنعت ساختمان از رونق برخوردار شود سایر صنایع و در نتیجه اقتصاد کشور به حرکت درمی‌آید.

وام‌های مسکن مهر برگشت می‌خورد

رییس انجمن انبوه‌سازان کشور اظهار کرد: قطع پرداخت تسهیلات بانکی راه مناسبی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن نیست؛ بنابراین باید این روند را اصلاح و هدایت کنیم.

وی اضافه کرد: بنا به بسته پیشنهادی بانک مرکزی، بانک‌ها موظف به پرداخت تسهیلات برای توزیع مسکن هستند، اما متاسفانه وامی به غیر وام مسکن مهر پرداخت نمی‌شود.

به گفته او به دلیل عدم تحرک طرح مسکن مهر وام‌های مربوط به این طرح برگشت می‌خورد و کسی از آنها استفاده نمی‌کند.

احتکار مسکن شعار است

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور احتکار و سوداگری در بخش مسکن را مساله شعاری دانست و تصریح کرد: نهادهای مرتبط با امنیت اقتصادی کشور آگاه هستند و می‌توانند با باندهایی که به صورت شبکه‌ای وارد بازار می‌شوند و با احتکار در روند بازار اخلال ایجاد می‌کنند، مقابله کنند.

بیگدلی تصریح کرد: نمی‌توان با روند طبیعی بازار مسکن که براساس عرضه و تقاضا شکل گرفته است، برخورد کرد.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید به این وضعیت خاتمه دهند، اظهار کرد: باید با ایجاد اهرم‌های تشویقی تولید‌کنندگان حرفه‌ای و انبوه‌سازان مسکن را به صحنه بکشانیم و از کارآفرینان که متولی اشتغال هستند، کمک بگیریم.