امکان استقلال مسکن مهر از آورده نقدی

کاهش هزینه دسترسی به مسکن مهر درصورت اجازه انتخاب متراژ، احداث پارکینگ در فضای باز، پرداخت هزینه انشعابات توسط دولت و حذف مشاعات فرید قدیری

نسخه کاهش هزینه ساخت مسکن مهر با محوریت اصلاح قوانینی که هم‌اکنون در این پروژه ملی اعمال می‌شود در اختیار وزیر مسکن قرار گرفت.

این نسخه دست تعاونی‌های مسکن را برای مانور روی نقشه‌های ساخت بازمی‌گذارد و این امکان را به سازنده‌ها می‌دهد تا فقط با اتکا به تسهیلات ۱۴‌میلیون تومانی بانک‌ها و ۵‌میلیون تومان وام صندوق تعاون نسبت به ساخت واحدها اقدام کنند. مهمترین ویژگی نسخه اصلاح قوانین مسکن مهر که توسط بخش خصوصی به وزیر مسکن تحویل شده عدم نیاز پیمانکاران به آورده نقدی اعضای تعاونی‌ها است.

به گزارش دنیای اقتصاد، محور دغدغه همه تعاونی‌های مسکن مهر که گوشه‌ای از آن در ماه‌های اخیر با گلایه‌ برخی از تعاونی‌‌ها نسبت به رعایت مشاعات بروز کرد، در تامین بودجه ساخت با توجه به توان مالی اندک اعضا خلاصه می‌شود. برخی پیمانکاران مسکن مهر معتقدند بخشی از هزینه‌های زائد به این دلیل است که مسوولان تفاوتی بین مسکن مهر و ساختمان‌سازی‌های معمولی قائل نیستند و عینا مقررات قدیمی را برای این طرح ملی اعمال می‌کنند.

در این راستا برای نحوه تغییر قوانین ساخت متناسب با مسکن مهر، صباآرمه بتن انبوه‌سازی که هم‌اکنون پیمانکاری چندین پروژه مسکن مهر در شهرهای تهران، گیلان و سمنان را برعهده دارد طرحی را به وزیر مسکن ارائه کرده و در آن ۵ راهکار برای کاهش هزینه ساخت مسکن مهر آورده است.

این راهکارها دست تعاونی‌های مسکن و پیمانکاران ساختمانی را برای ساخت سریع و کم‌هزینه واحدهای مسکونی مهر باز می‌گذارد و در نهایت باعث می‌شود فاصله بین قیمت تمام‌شده ساخت و تسهیلات ۱۴‌میلیون تومانی به حداقل ممکن برسد.

این انبوه‌ساز در طرح خود به وزیر مسکن با اشاره به اینکه باید قبول کنیم مسکن مهر تا الان موفق نبوده، تصریح کرده است: بعضی از مسوولان صرف واگذاری زمین را اتمام مسوولیت می‌دانند و برخی دیگر با برخورد سلیقه‌ای با قوانین ساخت‌وساز شرایط مسکن مهر و مصرف‌کنندگان را درک نمی‌کنند. مسوولان تصمیم گیر در مورد ساخت‌وساز نظرات خود را دارند حتی در مورد متراژ زیر بنا در شهرهای مختلف سلایق گوناگون وجود دارد و صادرکنندگان جواز ساخت خود را تابع قوانین نظام مهندسی می‌دانند و بدون کمترین انعطاف و بازنگری نسبت به قوانین و اصول اظهار می‌دارند: «ما به شرایط مسکن مهر و مصرف‌کنندگان آن کاری نداریم از نظر ما مساله مهم رعایت قوانین است.» موضوع وام بانک نیز خود مشکل بزرگی می‌باشد، ولی چون تعاونی‌هایی که به بانک معرفی شده‌اند به نسبت مسکن مهر اندک هستند هنوز مشکل خودش را نشان نداده است.

اصلاحات پیشنهادی

صبا آرمه بتن خطاب به وزیر مسکن پیشنهاد اصلاح برخی مقررات ساخت‌وساز مختص مسکن مهر را داده است. از جمله اینکه انتخاب متراژ واحد مسکونی به متقاضی واگذار شود تا آنچه را که نیاز دارد با توجه به نیاز و توانایی مالی انتخاب کند. همچنین پیشنهاد شده است که وزارت مسکن شرایط ساخت‌وساز را به گونه‌ای تعریف کند که قیمت افزایش نیابد. یکی از این شرایط می‌تواند تحقق خواسته رییس‌جمهوری مبنی بر اجازه ساخت در تعداد طبقات کمتر باشد که در این حالت هزینه‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود.

پیشنهاد بعدی به حداقل رساندن مشاعات، شروع ساخت‌ واحدها از طبقه هم‌کف، ایجاد پارکینگ‌های مرکزی یا نهایتا پارکینگ در پیلوت و محیط باز است. این انبوه‌ساز فعال در مسکن مهر از آنجایی که طرف تقاضا را گروه‌های کم‌درآمد توصیف می‌کند، معتقد است ساخت پارکینگ می‌تواند با تقاضای مصرف‌کننده باشد تا هر تعاونی‌ که نیاز داشت آن را بسازد.

پیشنهاد بعدی برای همراهی قوانین ساخت با طرح مسکن مهر به انشعابات مربوط می‌شود؛ به‌طوری که از وزارت مسکن خواسته شده نصب انشعابات در صورت رعایت الگوی متراژ رایگان باشد یا با حداقل قیمت ممکن انجام شود.

در نسخه صبا آرمه بتن درباره شرایط ساخت‌وساز آمده است: «استفاده از بهترین مصالح - اگر صنعتی است بهترین سیستم‌ها، رفاهیات لازم مانند آسانسور که امروز از ضروریات ساختمان است؛ حتی اگر چهار طبقه باشد، رعایت کامل مبحث ۱۹ جهت جلوگیری از مصرف بی‌رویه انرژی و اینکه با رعایت این الگو عملا ظرف مدت ۱۰ سال با صرفه‌جویی مربوطه قیمت خانه مستهلک می‌شود.

وجود ساختمان‌هایی با عمر مفید طولانی برای جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه ملی، چنانچه به‌صورت انبوه است ایجاد فضاهای باز مناسب جهت استفاده ساکنین و بچه‌ها و ایجاد امکانات مناسب در اطراف شهرک‌ها توسط دولت، ولی در عین حال چگونگی ساخت‌وساز طوری تعریف شود که قیمت افزایش نیابد و این فراهم نمی‌شود مگر با رعایت تغییر بعضی از نگرش‌ها و اجرای قوانینی که در گذشته نیز وجود داشته است.»

بخش خصوصی که هم‌اکنون تعهد ساخت چندین پروژه مسکن مهر را دارد خطاب به وزیر مسکن تاکید کرده است: چنانچه مجموعه پیشنهاد‌های اصلاحی مد نظر قرار گیرد در این شرایط ساختمان‌ها رنگ شده کلید تحویل برای مصرف کنند به قیمت زیر بنای مفید حداکثر متری ۵۰۰‌هزار تومان تمام می‌شود؛ یعنی قیمت آپارتمان به قیمت متری پانصد‌هزار تومان تقلیل پیدا می‌کند، حال آنکه هم اکنون با توجه به رکود موجود بازار، قیمت آپارتمان ۶ سال ساخت در بدترین نقاط تهران از متری ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان پایین‌تر نیست و همینطور در اطراف از متری ۷۰۰‌هزار تومان به بالا. قیمت یک آپارتمان ۵۰ متری حدودا ۲۵‌میلیون تومان می‌شود که چنانچه ۱۵‌میلیون تومان وام مسکن مهر باشد، ۵‌میلیون تومان هم ادارات تعاون می‌توانند وام بدهند یا اینکه وام مسکن مهر به ۲۰‌میلیون‌تومان

افزایش پیدا کند، مصرف‌کننده فقط باید ۵‌میلیون تومان پرداخت کند و هر تعاونی که بیشتر بخواهد باید بیشتر پرداخت کند. آورده متقاضی نیز از طریق وزارت مسکن به سازنده پرداخت می‌شود به‌عنوان پیش پرداخت. وام نیز مستقیما به انبوه‌ساز پرداخت شود. به‌طریقی که سازنده اصولا با مصرف‌کننده ارتباط نداشته باشد و از هر نظر ارتباط سازنده با ادارات کل مسکن و شهرسازی باشد.

صبا آرمه بتن در این باره می‌‌افزاید: با اتخاذ چنین رویکردی وام مستقیما با توجه به پیشرفت کار در اختیار سازنده قرار می‌گیرد و از موضوع ایجاد تورم که وام خرید ایجاد می‌کند جلوگیری می‌شود و بر عکس این وام باعث رونق کار و ایجاد شغل که یکی از دغدغه‌های مسوولان است، می‌شود و باعث به راه افتادن تولیدات، رفع بیکاری کارگران صنایع در کشور شده و ضمنا مسکن مورد نیاز نیز تولید و از انفجار بی‌رویه قیمت مسکن به خاطر کمبود در آینده نزدیک جلوگیری می‌کند.

این انبوه‌ساز معتقد است: تمام شرایطی که در مسکن مهر ذکر شد، می‌تواند برای ساخت‌وسازهای معمولی نیز در نظر گرفته شود، ‌با این شرط که چنانچه تولیدکنندگان مسکن، با نظر مسکن و شهرسازی و قیمت فروش تعیین و توافق شده با وزارت مسکن نتوانستند

واحدها را بفروشند وزارت مسکن تضمین خرید دهد.

پیشنهاد این شرکت در مورد وام ساخت نیز به این شرح است: وام ساخت این نوع ساختمان‌ها نمی تواند به‌صورت سپرده‌گذاری انجام شود، چون زمانی که کار شروع می‌شود هنوز مشتریان این ساختمان‌ها تعیین نشده و سرمایه‌ای هم که سازنده دارد باید برای شروع کار مصرف شود تا به مرحله پرداخت وام برسد، بنابراین این ساختمان‌ها که با تایید وزارت مسکن و شهرسازی شروع می‌شوند تحت همان ضوابط که برای مسکن مهر ذکر شد، باید بین مبلغ ۲۰ تا ۲۵‌میلیون تومان وام ساخت دریافت کنند که بازپرداخت آن از زمان تحویل به عهده خریدار قرار گیرد.

بخش خصوصی که برای رفع مشکلات و چالش‌های مسکن مهر پیشنهاد‌هایی را به وزیر مسکن داده است، تصریح می‌کند: مزایای آنچه به عنوان راهکار ارائه شد روشن شدن مسوولیت‌ها در زمینه مسکن مهر، جلوگیری از شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت، روشن بودن تکلیف متقاضیان در زمینه مقدار نقدینگی لازم، همینطور متنوع بودن انتخاب، کوتاه شدن دست بعضی از سودجویان که متاسفانه از مسکن مهر نیز سودجویی می‌کنند و در نهایت اجرای اهداف اولیه متفکران مسکن مهر بخصوص شخص رییس‌جمهور است.

همچنین عمل به این راهکارها باعث رونق ساخت‌وساز در زمین‌های ۹۹ ساله شده و بازار مسکن را از رکود خارج می‌کند.