بشتابید، ملک به قیمت رسیده است!
گروه مسکن - مهدیس فرقانی: حالا که مدتی است بازار مسکن با رونق خیلی کوچک همراه شده است اکثر فروشندگان سعی دارند تا با هر ترفندی ملک خود را به فروش برسانند چراکه وضعیت بازار مسکن فعلی از ثبات برخوردار نیست و هر لحظه ممکن است که این رونق نیمه‌جان به پایان برسد، به همین دلیل این روزها بسیاری از مالکان تعجیل در فروش ملک خود دارند.

با یک نگاه کلی به آگهی‌های خرید و فروش واحدهای مسکونی در صفحه نیازمندی‌های روزنامه‌ها، به وضوح می‌توان شاهد تبلیغات کلامی فروش در اکثر آگهی‌ها بود. ستون نبض بازار امروز دنیای اقتصاد به برخی از واژه‌های تبلیغاتی در آگهی روزنامه‌ها پرداخته که بدین شرح است:
در هر صفحه از نیازمندی‌ها نزدیک به دوسوم آگهی‌ها از جملات یا واژه‌های خبری برای جلب مشتری استفاده شده است و طی بررسی‌هایی که از قبل صورت گرفته است بیانگر این مساله است که تعداد این نوع آگهی‌ها در چند هفته اخیر با افزایش روبه‌رو بوده است.
نکته جالب توجه در بین آگهی‌های خرید و فروش واحدهای مسکونی این است که فروشندگان، از واژه‌های مختلفی برای جذب سلیقه‌های متنوع استفاده کرده‌اند.
برای مثال فروشندگانی که واحدهای فروشی شان از امکاناتی همچون: متراژ‌های بیش از ۲۰۰ مترمربع، موقعیت قرارگیری در یکی از بهترین نقاط شهر و یا استقرار در داخل برج یا عمارت باشد در آگهی‌های خود از جملاتی مانند: «معماری بی‌نظیر، دید بی‌نظیر تهران، مصالح کاربری کاملا خارجی، چشم‌انداز رویایی، موقعیت بی‌نظیر و غیرقابل تصور، سازه‌ای مجلل و دیدنی، شاهکار معماری کلاسیک، چشم‌انداز ابدی شمال و جنوب، یک استثنا در منطقه، لوکس‌ترین برج، بلندترین آسمان خراش، مشرف به باغ، دکوراسیون منحصر به فرد، دید هیجان‌انگیز، چشم‌انداز کوهستان، امکانات هتل ۵ ستاره و غیره» به کار می‌برند.
البته در مناطق شمال تهران بنا به گفته برخی از مشاوران املاک فعال در آن مناطق بسیاری از سازنده‌ها که در امر ساخت و ساز فعالیت می‌کنند افراد معروفی در عرصه ساخت و ساز هستند و به همین خاطر در برخی از آگهی‌ها نام سازنده ذکر می‌شود و یا از کلماتی مانند «آرشیتکت بنام و سازنده بنام» استفاده می‌شود. از سوی دیگر برخی از واحدها که از متراژهای بسیار بالایی برخوردار هستند چند متر از واحد را رایگان در اختیار خریدار قرار می‌دهند و مثلا در آگهی ذکر می‌کنند «55 مترمربع تراس رایگان».
مالکان و سازندگان این دسته از واحدها بیشتر به توصیف منظره و دید ملک می‌پردازند.
از طرف دیگر واحدهایی که از کوچکترین متراژ بهره‌مند هستند و به قول گفتنی واحدهای نقلی هستند فروشندگان این واحدها از اصطلاحات خاص در آگهی‌های خود استفاده می‌کنند. برای مثال: «رهن +وام+نقد، شیک و تمیز، حیاط خلوت، دونبش، کم واحد، تک‌واحدی، انباری بزرگ و پارکینگ، نقاشی شده، خوش نقشه، وام بدون بهره، رو به آفتاب، طبقه اول، وام‌دار، آیفون تصویری، کابینت MDF، کف سنگ، پاسیو اختصاصی و غیره». فروشندگان واحدهای نقلی در آگهی‌های خود بیشتر به ذکر نوع امکانات ملک می‌پردازند.
مالکان واحدهای متراژ متوسط (۹۰ متر مربع به بالا) نیز کلمات خاص خود را برای آگهی ملک خود به کار می‌برند. از جمله: «بازدید = خرید، شرایط فروش ویژه، قیمت مناسب، فروشنده واقعی، ۱۰۰‌درصد فروشنده، زیر قیمت بازار، قیمت استثنایی، به قیمت رسیده، فوری فروشی، مخصوص مشکل پسندان، فقط متری...؟، فقط و فقط... میلیون و غیره».
همان طور که مشخص است فروشندگان واحدهای متراژ متوسط بیشتر در روی قیمت متمرکز هستند تا مسائل دیگر.
هر کدام از این سه نوع فروشندگان ملک سعی دارند سلیقه و نیاز مشتری خود را در نظر بگیرند و با توجه به نوع خواسته آنها آگهی‌های مرتبط بدهند تا بتوانند از این طریق جلب مشتری کنند.
البته در این بین برخی از مشاوران املاک موظف به جلب نظر خریدار هستند و با فروش واحدی که به دستشان سپرده شده ممکن است از پورسانت خوبی بهره‌مند شوند، به همین علت ممکن است برخی از این واسطه‌ها برای فروش سریع تر واحد و دسترسی به پورسانت تعیین شده از جملات و کلمات تبلیغی حتی کذب استفاده کنند.