شهرداری‌ها نهادهای مردمی هستند

گروه مسکن- شهردار تهران با بیان اینکه اداره کلانشهرها نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی دولت‌ها قرار گیرد، آنها را نهادهایی مردمی دانست که وظیفه‌ای جز خدمت به مردم و رفع مشکلات آنان ندارند. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در نشست با جمعی از مقامات شرکت کننده در اجلاس متروپلیس تهران گفت: نقش متروپلیس در دنیا یک نقش منحصر به فرد است و در شرایط امروز جهان، این سازمان باید بیش از گذشته به اهمیت خاص خود دقت کند.

اداره کلانشهرها نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی بین دولت‌ها قرار گیرد، چرا که یک نهاد مردمی هستند و مجموعه شهرداری‌ها وظیفه‌ای جز خدمت به مردم و برطرف کردن مشکلات آنان ندارد.

قالیباف با اشاره به حساسیت ویژه کشورهای خاورمیانه اظهار کرد: ارتباطات منطقه ای و جهانی میان کشورها باید روز به روز مستحکم تر و عمیق‌تر شود و به ویژه کشورهای اسلامی‌نیز باید این اتحاد و همبستگی میان خود را هرچه بیشتر افزایش دهند.

وی در ادامه گفت: افتخار داریم که اعلام کنیم مردم سالاری دینی که نشانه‌‌ای از تبلور تفکر امام خمینی و نظام اسلامی‌است در شهرداری و مردم نهادینه شده است و امروز علاوه بر آن که مردم اعضای شورای شهر را خودشان بر می‌گزینند، نمایندگانی نیز در۳۸۰ محله تهران دارند که نقش بسیار مهمی‌را در پیگیری مشکلات شهروندان ایفا می‌کنند.

شهردار تهران گسترشIT و استفاده از حداکثر تکنولوژی را ازجمله اقدامات انجام شده در شهرداری تهران عنوان کرد و افزود: با توجه به جمعیت ۷‌میلیونی تهران که روزها به بیش از ۱۱‌میلیون نفر می‌رسد، بهبود بهداشت و محیط زیست به عنوان یکی از اهداف جدی شهرداری تهران دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه در تهران چالش‌هایی نیز وجود دارد، اظهار کرد: ترافیک و آلودگی هوا از مشکلات عمده تهران است که سعی داریم با گسترش حمل و نقل عمومی‌این معضلات را هرچه زودتر برطرف کنیم.

قالیباف با تاکید بر ایجاد ارتباط عمیق‌تر میان کشورهای اسلامی ‌گفت: شهرداری تهران بسیار علاقه‌مند است تا همکاری خود را روز به روز با مترو پلیس گسترش دهد.

براساس این گزارش در این نشست که با حضور جمعی از مقامات شرکت‌کننده در اجلاس مترو پلیس تهران برگزار شد، ژوزف روج، دبیر کل مترو پلیس ضمن تشکر از میزبانی مناسب شهرداری تهران در برگزاری این نشست، از شهردار تهران خواست تا در کنگره بعدی که در اکتبر ۲۰۰۸ در سیدنی استرالیا برگزار خواهد شد، حضور یابد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در نشست‌های بعدی کمیته ۵، کارشناسان فنی شهرداری تهران حضور یابند تا به صورت دوجانبه از تجربیات میان کشورها استفاده شود. بنا بر این گزارش در این نشست نمایندگانی از شهرهای بارسلون، بحرین، کابل، بیروت و ملبورن حضور داشتند و به ارائه نظراتی در مورد همکاری‌های بین کلان شهرها پرداختند.