گروه مسکن- تحقق سیاست‌‏های ساخت مسکن در تبصره ۶ قانون بودجه ۸۶ در گرو خواست دولت بر اجرایی شدن سیاست‌‏ها و برنامه‌‏های این بخش است. محمدعلی پورشیرازی، کارشناس مسایل مسکن، در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با تاثیرات کاهش نرخ سود بانکی بر قیمت مسکن، گفت: در حال حاضر تا اجرای کاهش نرخ سود بانکی فاصله زیادی داریم که به نظر می‌‏رسد این تصمیم تاثیر چندانی بر بازار مسکن بر جای نگذارد، زیرا تصمیم‌‏گیرنده نهایی در رابطه با مسکن دولت است.

وی اظهار داشت: از اواسط دی‌‏ماه سال گذشته با به وجود آمدن تقاضا برای وام مسکن استارت افزایش قیمت‌‏ها در این بازار زده شد، و با وجود یک‌میلیون و ۸۲۰‌هزار تقاضای وام مسکن نیازی به ایجاد هیجانات اضافی در این بازار نداشت. پورشیرازی، با بیان آنکه دو برابر شدن قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت آهن‌‏آلات، استدلالی غلط بوده، بیان کرد: افزایش قیمت آهن‌‏آلات نمی‌‏توانست بازار مسکن را تا به این حد به لحاظ قیمتی متحول کند؛ لذا تصمیمات دولت در رابطه با قیمت بازار مسکن تعیین کننده است.

وی با اشاره به بلاتکلیفی خریدار، فروشنده، موجر و مستاجر در بازار آشفته مسکن، به دنبال هیجانات ایجاد شده در این بازار از سوی دولت، خاطرنشان کرد: کاهش نرخ سود بانک‌‏ها نمی‌‏تواند در قیمت مسکن تاثیرگذار باشد، مگر این که دولت خواهان اثرگذاری این تصمیم بر بازار مسکن باشد، این در حالی است که سیاست‌‏های دولت در رابطه با مسکن به طور کامل محقق نخواهد شد.