وزیر مسکن و شهرسازی از مشارکت شرکت‌های ایرانی در ساخت و ساز در برخی کشورها خبر داد و گفت: علاوه بر اینکه تیمی‌از شرکت‌های ایرانی در سفر رییس جمهور به ونزوئلا برای ساخت‌وساز در این کشور همراه شدند، قرار است شرکت‌های ایرانی به تدریج برای ساخت مسکن در کشورهای الجزایر، لیبی و سوریه هم وارد مذاکره شوند. محمد سعیدی‌کیا دیروز در مراسم کلنگ ساخت ۱۰هزار واحد مسکونی در شهر جدید پرند با اشاره به روند رو به رشد جمعیت در کشور گفت: امید است امروز شاهد شهرسازی مناسب و احداث واحدهای مسکونی با همکاری بخش خصوصی کشورهای ایران و مالزی در دو شهر جدید پرند و هشتگرد از ۲۲ شهر جدید باشیم. محمد سعیدی‌کیا در جمع خبرنگاران زمان اجرای پروژه‌های هشتگرد و پرند را چهار سال اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ۲۰هزار واحد مسکونی در دو شهر جدید هشتگرد و پرند در دو فاز ساخته می‌شود.

سعیدی‌کیا تاکید کرد: در راستای قرارداد منعقد شده میان دو کشور ایران و مالزی هیچ تضمین بانکی و دولتی برای فروش ساختمان‌ها داده نشده بلکه در قرارداد قیمت پایه ساختمان‌ها ذکر شده به‌طوری که اگر در هنگام فروش ساختمان‌ها به فروش نرفت با همان قیمت پایه در قرارداد واگذار می‌شود. وی ارزش سرمایه‌گذاری پروژه‌های پرند و هشتگرد را حداقل ۵۰۰‌میلیون دلار اعلام کرد و گفت: طرف ایرانی فقط زمین را تامین کرده است و سایر مراحل مانند تهیه نقشه و اجرا توسط شرکت‌های مالزیایی صورت می‌گیرد.وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری مالزی نخستین سرمایه‌‌گذاری خارجی در شهرهای جدید است، گفت: احداث خط متروی تهران به شهر جدید پرند توسط یک شرکت چینی نیز از دیگر برنامه‌های در دستور کار شهرهای جدید است.

سعیدی‌کیا از مشارکت شرکت‌های ایرانی در ساخت و ساز در برخی کشورها خبر داد و گفت:

هم اکنون تیمی‌از شرکت‌های ایرانی تشکیل شده که تعدادی از آنان در سفر رییس جمهور به ونزوئلا برای ساخت و ساز در این کشور همراه شدند و این در حالی است که قرار است شرکت‌های ایرانی به تدریج برای ساخت مسکن در کشورهای الجزایر، لیبی و سوریه وارد مذاکره شوند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در این مراسم گفت: تا پایان برنامه چهارم۸۰۰‌هزار نفر در شهرهای جدید ساکن می‌شوند.

سید محمود میریان با اشاره به سیاست احداث شهرهای جدید گفت: از سال ۱۳۶۸ سیاست احداث شهرهای جدید در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفت به‌طوری که در حال حاضر ۲۲ شهر جدید در حال احداث است.

به گفته وی، تا پایان برنامه سوم حدود ۳۶۰‌هزار نفر در شهرهای جدید اسکان یافته‌اند و طبق برنامه چهارم قرار است تا پایان سال ۸۸، ۸۰۰‌هزار نفر در این شهرها ساکن شوند.

میریان تاکید کرد: همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول برنامه چهارم مقرر است ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی دیگر علاوه بر ۲۰۷‌هزار واحد مسکونی تکمیل شده و در دست احداث ساخت شود. وی با ضروری خواندن مقاوم بودن واحدهای مسکونی ساخته شده در شهر جدید پرند گفت: در حال حاضر با مطالعات و مشارکت‌های انجام شده مانند مطالعه طراحی الگوی مسکن، مناسب مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی و تهیه شناسنامه ساختمان در شهرهای جدید مورد توجه جدی است تا از این طریق ارتقای کمی و کیفی تولید مسکن عملی شود.میریان تصریح کرد: عمده واحدهای مسکونی تولید شده از طریق تعاونی‌های مسکن و انبوه‌سازان داخلی و یا خارجی تحت نظارت و کنترل شهرهای جدید ساخته می‌شود.وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۴‌هزار و ۱۳۶ واحد خدماتی در شهرهای جدید احداث یا در حال تکمیل است، گفت: با توجه به سیاست‌های طرح جامع مسکن کشور مصوب سال ۱۳۸۵ و لزوم توجه همزمان به مسکن و محیط مسکونی علاوه بر احداث مسکن، ساخت سایر اماکن خدماتی مانند اماکن تجاری، اداری، ورزشی، صنعتی، مذهبی، تفریحی و درمانی نیز با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به انجام رسیده است. میریان احداث خطوط ریلی میان شهرهای جدید و شهر مادر را یکی از مهم‌ترین اقدامات مورد توجه در شهرهای جدید دانست و گفت: در حال حاضر برای ده شهر جدید برنامه‌ریزی احداث خطوط ریلی انجام شده و در یک مورد آنها قرارداد احداث خطوط ریلی با طرف خارجی بسته شده است.