وزیر مسکن و شهرسازی پرداخت منصفانه خدمات مهندسی در ساختمان‌سازی را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، محمد سعیدی‌کیا در جمع اعضای هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد با بیان این‌که هزینه خدمات مهندسی باید پرداخت شود، اظهار کرد: ‌یک کارفرما برای ساخت یک‌هزار مترمربع ساختمان با اسکلت فلزی حدود ۳۰۰‌میلیون تومان هزینه می‌کند و برای اینکه ساختمان خوب ساخته شود، انصاف نیست که تنها شش تا هفت‌میلیون به میزان دو درصد هزینه کل ساختمان، هزینه خدمات مهندسی پرداخت کند، بلکه باید هزینه خدمات مهندسی ساختمان به سه تا چهاردرصد افزایش یابد. وی افزود: ‌اگر هزینه خدمات مهندسی به خوبی پرداخت نمی‌شود، مشکل از ما است چراکه اگر مهندس منصف باشد و خدمات را به درستی ارائه کند، مردم نیز هزینه‌ها را پرداخت خواهند کرد. وزیر مسکن و شهرسازی همچنین بهره‌گیری از تبلیغات مناسب استانی برای پرداخت مناسب هزینه‌های خدمات مهندسی را خواستار شد.
وی با بیان اینکه وزارت مسکن و شهرسازی تنها سیاست‌گذار است، خاطرنشان کرد:‌ مسکن و شهرسازی خیلی هنر کند، نظارت عالیه داشته باشد که حتی برای نظارت عالیه هم نیروی لازم را ندارد. سعیدی‌کیا با بیان این‌که نظام مهندسی در ساخت‌وساز از طراحی تا اجرا را برعهده دارد، تصریح کرد: شهرداری‌ها نیز وظیفه شکل شهر را برعهده دارند و هرچه دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌تر شود و نقص‌های یکدیگر را پذیرفته و به تدریج آن را اصلاح کنیم، شهر بهتری خواهیم داشت.
وی‌ همچنین از برنامه وزارت مسکن و شهرسازی برای ایجاد دبیرخانه دائمی تخصصی در استان‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: می‌توان دبیرخانه مقاوم‌سازی بافت‌های خشتی و آجری را در یزد ایجاد کرد و هر دو سال یک بار یک گردهمایی تشکیل شود.
براساس این گزارش وزیر مسکن و شهرسازی از ساخت یک‌میلیون و پانصد‌هزار واحد مسکونی در سال‌جاری خبر داد. سعیدی‌کیا اظهار کرد:‌600‌هزار از این تعداد واحدهای مسکونی در زمین طرح‌های 99 ساله است که عملیات اجرایی از مهرماه سال‌جاری آغاز می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح 99 ساله امسال یک‌میلیون و پانصد‌هزار قطعه زمین به شرکت‌های تعاونی برای ساخت خانه‌های ارزان واگذار می‌شود.
سعیدی‌کیا که در دیدار با نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه یزد سخن می‌گفت ادامه داد: در استان یزد در راستای اجرای این طرح ۱۶‌هزار مترمربع زمین واگذار می‌شود و به ازای هر واحد ۱۴۰‌میلیون ریال وام در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. وی با تاکید بر این‌که این زمین‌ها به ۱۲۰ شرکت تعاونی با ۲۷‌هزار عضو در استان واگذار می‌شود، گفت: ساخت ۳۰۰‌هزار خانه روستایی از دیگر برنامه‌های دولت در سال‌جاری است.
سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد: وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان سیاست‌گذار وظیفه برنامه‌ریزی،‌ هدایت، حمایت و نظارت را برعهده دارد. وی خاطر نشان کرد:‌ به اعتقاد دولت برای جبران هر مشکل باید عرضه واحدهای اجاره و ساخت‌وساز افزایش یابد تا تعادل در بازار مسکن کشور به‌وجود آید.