تکان مدیریتی در پایتخت مسکن‌مهر

گروه مسکن- فرید قدیری: بازار حدس و گمان‌ درباره سرنوشت منطقه‌ای که از یک‌طرف محل تجمع بیشترین حجم سرمایه‌‌گذاری‌های مسکن‌مهر و از طرف‌دیگر نامزد پذیرش پایتخت‌سیاسی به حساب می‌آید، صبح دیروز با ابلاغ حکم وزیر راه‌وشهرسازی برای مدیرعامل جدید این منطقه، تخته شد. شهر جدید پرند از حدود دو ماه مانده به پایان دولت دهم - در حالی که حساس‌ترین روزها را تجربه می‌کرد و قرار بر این بود حداقل نیمی از ۱۰۰ هزار مسکن‌مهر در حال ساخت با همه‌نوع امکانات زیربنایی تا پیش‌از انتقال کابینه به بهره‌برداری برسد- با زمزمه استعفا و میل به کناره‌گیری حبیب‌اله چاغروندی (مدیرعامل وقت پرند) مواجه شد، طوری‌که کندکاری برخی پیمانکاران و مشکلاتی از قبیل قیمت تمام‌شده که ماه‌ها قبل دستاویز سازنده‌ها برای عمل‌نکردن به تعهداتشان در برابر پیش‌خریداران قرار گرفته بود، تحت‌تاثیر شایعه تغییر قریب‌الوقوع مدیر پرند، تشدید شد و ناامیدی به مسکونی‌شدن ساختمان‌های این شهر را افزایش داد.

در این میان برخی زمزمه‌ها هم حکایت از آن داشت که چون او چند ماه بعداز انتصابش در پرند، در مصاحبه‌ای، از احتمال انتقال بار مسکن‌مهر به دولت یازدهم سخن گفته بود، تصمیماتی برای جابه‌جایی وی اتخاذ شده است. اما روز گذشته در مراسم تودیع حبیب‌اله چاغروندی و معارفه باران هاشم‌زهی، روایت ناگفته معاون وزیر راه‌وشهرسازی از این ماجرا نشان داد: اگر چه تغییرات مدیریتی در پرند ماه‌ها پیش‌از تشکیل دولت یازدهم مطرح بوده، اما علت آن صرفا به اراده و تمایل شخصی مدیرعامل پرند و نه هیچ عامل دیگری، مربوط می‌شده است.

اداره شهر جدید پرند دیروز با پیشنهاد معاون وزیر و موافقت مکتوب وزیر، به باران هاشم‌زهی سپرده شد. هاشم ‌زهی با سابقه بیش‌از ۱۵ساله در رده مدیران استانی وزارت مسکن، از سال۸۸ به مدت دوسال در هیات‌مدیره شرکت عمران شهر جدید پرند عضو بود و در دو سال گذشته نیز به ترتیب در هیات‌مدیره شهرهای جدید پردیس و اندیشه، از نزدیک با زیر و بم مسکن‌مهر درگیر بوده است. اکنون با انتخاب عضوی از خانواده شهرهای‌جدید و در عین‌حال کار‌کرده در مسکن‌مهر، برای مدیرعاملی پرند، بازسازی امیدها به فرجام ۹۰ هزار واحد مسکونی‌مهر ناتمام در این شهر دور از واقعیت نیست.

۵درصد کل مسکن‌مهر - شامل هم تعداد واحدها و هم میزان اختصاص ریالی از خط‌اعتباری- در پرند متمرکز شده است در حالی که در هر یک از سایر شهرهای کشور حداکثر بین ۲ تا ۳ درصد این طرح جانمایی شده است. از ۲ میلیون مسکن‌مهر و ۴۰ هزار میلیارد تومان خط‌اعتباری، ۱۰۰ هزار واحد و بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به پرند اختصاص دارد. در عین حال ماموریتی که محسن نریمان معاون وزیر در امور شهرهای جدید، برای مدیرعامل جدید پرند ترسیم کرده، مسوولیت دولت در قبال این شهر را فراتر از افتتاح و تحویل واحدهای مسکونی‌مهر در نظر گرفته است.

طبیعی‌ترین نیازهای زندگی در پرند باید تامین شود

نریمان دیروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل پرند، در پایان سخنرانی چاغروندی که از عملکرد خود و آمار افتتاح‌ها طی دو سال مدیریتش در پرند گزارش می‌داد، تاکید کرد: از این‌پس به جای آنکه نگاه مدیران پرند صرفا به ساخت‌وساز‌های مسکونی معطوف باشد، باید با سرعت به مباحث اجتماعی شهر پرند چرخش پیدا کند. مدیر ساخت‌وسازی در پرند نمی‌خواهیم، مدیر اجتماعی می‌خواهیم.

معاون وزیر تاکید کرد: شهرهای‌جدید قبل از دو دولت پیشین، شکل گرفت و خط‌مشی ترسیم‌ شده برای شهرها‌ی‌جدید این بود که سرریز جمعیت کلان‌شهرهایی همچون تهران به صورت تدریجی، در این مناطق بارگذاری شود، اما در سال‌های اخیر و در جریان مسکن‌مهر که دولت دنبال زمین‌های بلامعارض بود چون شهرهای‌جدید معدن این نوع اراضی بودند، محل اجرای طرح واقع شدند و امروز از ۲ میلیون مسکن‌مهر، ۴۰۰ هزار واحد سهم شهرهای‌جدید است که ۶۰ درصد این سهمیه در ۴ شهرجدید اطراف تهران تعریف شده است. نریمان با تاکید بر اینکه باید نمونه موفق مسکن‌مهر در شهرهای جدید تحویل داده شود، درباره اقداماتی که باید در پرند، اولویت مدیرعامل جدید قرار بگیرد، گفت: آمارهایی که درباره افزایش جمعیت پرند به ۷۰۰ هزار نفر تحت‌تاثیر مسکن‌مهر اعلام می‌شود، به‌تنهایی و بدون آسیب‌شناسی این بارگذاری سریع که به جای ۲۰سال در عرض پنج سال اتفاق افتاده، قابل‌قبول نیست. ضمن آنکه این تجربه ساخت‌وساز در دنیا هم بی‌سابقه بوده بنابراین، امکان بررسی و مقایسه تطبیقی طرح مسکن‌مهر وجود ندارد بنابراین، باید خودمان همزمان با ساخت، آسیب‌شناسی کنیم و در عین حال دفاع قوی، پیگیرانه و مصرانه در زمینه تامین تاسیسات و زیرساخت‌ها و مواردی که برای مردم مشهود نیست، اما در سکونت آنها تاثیرگذار است، داشته باشیم.

معاون وزیر همچنین افزود: نباید مردم پرند هزینه تامین و برقراری خدمات اساسی سکونت در این شهر را بپردازند، بلکه پرند همچون سایر شهرهای کشور که ساکنان آنها طبق قانون اساسی حق استفاده از همه نوع امکانات و خدمات همچون آموزش و پرورش، بهداشتی، درمانی، رفاهی، ورزشی و... را دارند، باید سریع‌تر به این نوع امکانات مجهز شود.

نریمان اگر چه طبق ماده ۱۲ قانون تاسیس شهرهای‌جدید، وظیفه تامین خدمات سکونتی را جزو مسوولیت بدیهی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط عنوان کرد، اما با اشاره به اینکه وزارت راه‌وشهرسازی نمی‌تواند به امید جزم شدن عزم سایر دستگاه‌ها، بنشیند، گفت: ما به عنوان مسوول شهرهای‌جدید باید به همه مسائل توجه کنیم.

تاکید بر ویلاسازی در پرند

معاون امور شهرهای جدید وزارتخانه تصریح کرد: در پرند امروز بیش‌از آنکه ساخت‌وساز در اولویت باشد، باید مباحث اجتماعی و فراهم‌کردن بستر ایجاد ارتباط ساکنان مسکن‌مهر با یکدیگر جزو اقدامات باشد. خانوارهای مسکن‌مهر باید با یکدیگر آشنا شوند، باید دهک‌های پردرآمد از طریق ویلاسازی، به سمت پرند جذب شود.

نریمان خطاب به هاشم‌زهی گفت: یک هدف باید فراهم کردن مقدمات سکونت استادان دانشگاه و معلمان در پرند از طریق واگذاری مسکن با حداقل قیمت البته به شرط سکونت آنها در این واحدها باشد.

ابزار دولت برای مدیریت در پرند

نریمان مهم‌ترین ابزار دولت در شهرهای‌جدید برای توسعه شهر را «زمین‌‌های در اختیار» اعلام کرد و گفت: این زمین‌ها برای فراهم کردن خدمات رفاهی و کمک‌ به شهر، در قالب شرایط برد- برد به مصرف دربیاید.

چرا تغییر مدیرعامل؟

معاون وزیر راه‌وشهرسازی درباره علت تغییر مدیرعامل شهر جدید پرند نیز گفت: در این دوماه برای آقای چاغروندی به جای آنکه سفارش ماندن و ابقا، به من داده شود، پیغام‌های متعددی مبنی بر تمایل شخصی وی به کناررفتن از این سمت، واصل شد و حتی قبل از تغییر دولت نیز ایشان قصد رفتن از پرند را داشتند. اما ما شرط تودیع از پرند را از سر گیری همکاری در شرکت عمران شهرهای‌جدید گذاشتیم.

پرند آخر ۹۳ جمع می‌شود!

حبیب‌‌اله چاغروندی مدیرعامل پرند روزگذشته در مراسم تودیع خود با بیان اینکه پرند پیش‌از شروع مسکن‌مهر ۱۰ هزار واحدمسکونی با حداکثر جمعیت ساکن ۲۵هزار نفر را دارا بود، گفت: جمعیت این شهر تا پایان سال۹۳ با افتتاح همه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر، به نیم میلیون‌نفر می‌رسد و افق جمعیتی شهر تا ۷۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است. چاغروندی همچنین افزود: پیشرفت فیزیکی ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر یکسال پیش که مدیریت این شهر به بنده واگذار شد حدود ۷۵ درصد بود و الان به ۸۸ درصد پیشرفت رسیده است.

نگرانی مدیرعامل سابق

چاغروندی یک توصیه هم به مدیرعامل جدید پرند داشت: بیشترین دغدغه در شهر جدید پرند، اشتغال ساکنان و توجه به فضاهایی است که می‌تواند موجب اشتغال عمومی شود. در پرند اگر به فکر اشتغال نباشیم، با واگذاری واحدهای مسکن‌مهر، شهر تبدیل به خوابگاه خواهد شد. چاغروندی درباره علت استعفایش از پرند نیز گفت: مشکلات جسمانی و توصیه پزشک به پرهیز از مسافرت طولانی‌مدت روزانه، مانع ادامه خدمت من در پرند شد.

همچنین باران هاشم زهی مدیرعامل جدید پرند نیز در مراسم معارفه خود با تاکید بر همسویی با دستگاه‌های مسوول در حوزه مسکن مهر و همکاری مضاعف با آنها اعلام کرد: برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای اجرا در شهر جدید پرند را با قوت اعمال خواهم کرد.

تکان مدیریتی در پایتخت مسکن‌مهر