چین که در مرحله گذار به قطب اقتصاد سبز جهان است، با تمام قوا سعی دارد «کمربند مسی» آفریقا را از آن خود کند. زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو که مملو از مواد معدنی حیاتی برای تولید باتری‌‌‌ها و سایر اجزای انرژی تجدیدپذیر هستند، به جدیدترین محل مبارزه واشنگتن و پکن تبدیل شده‌‌‌اند. در این راستا آمریکا برنامه دارد برای توسعه آفریقا از چین سبقت بگیرد از این ‌رو آمریکا به عنوان بخشی از جاه طلبی اعلام شده برای به چالش کشیدن سلطه چین، درصدد سرمایه‌گذاری در آفریقاست.

ظاهرا دولت بایدن فرصت را برای احیای یک خط‌آهن صد‌ساله که معادن کلیدی آفریقا را به یک بندر اقیانوس اطلس متصل می‌‌‌کند، مناسب دیده است. این خط که از سوی ایالات متحده کریدور لوبیتو نامیده می‌شود، مسیر دسترسی امن به معادن مس است و طبق برآورد آمریکا برای فعال‌‌‌سازی آن باید صدها میلیون دلار روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرد. در مستند بلومبرگ با عنوان «چگونه ایالات متحده می‌تواند در آفریقا با چین رقابت کند»، مشخص است که چگونه ابتکار آمریکا می‌تواند مسیری سریع به ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای این عناصر حیاتی ارائه دهد. البته در این بازی چین هنوز دست بالا را دارد. چین برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ میلادی یک خط ریلی ساخت که از سمت شرق، کمربند مسی را به بندر دارالسلام در تانزانیا متصل می‌‌‌کرد. در عین حال یک شرکت دولتی چینی بعدا یک خط راه‌آهن کلیدی دیگر را در آنگولا با هزینه تخمینی ۲میلیارد دلار بازسازی کرد. طی دهه گذشته، ابتکار «کمربند و جاده» رئیس‌جمهور شی جین پینگ احیا شده و با شارژ یک تریلیون دلاری چین مواجه شده است. قرار است چین این منابع را در پروژه‌های زیربنایی در کشورهای در حال توسعه صرف کند. کاری که حالا ایالات متحده تا پیش از این انجام نداده است.

این روند البته در حال تغییر است، زیرا کریدور لوبیتو به عنوان گل سرسبد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و گروه هفت قرار است سرمایه‌‌‌ای به میزان ۶۰۰ میلیارد دلار را به سمت پروژه‌های مشابه در طول ۵سال منحرف سازد. کارشناسان معتقدند آمریکا برای غلبه بر چین در آفریقا به چیزی بیش از سرمایه احتیاج دارد. چرا که این فقط زیرساخت‌ها نیستند که چین بر آنها تسلط دارد. بیشتر تولید مس کنگو توسط شرکت‌های چینی تولید می‌شود و این در حالی است که سرمایه‌گذاری اندکی از سوی ایالات متحده در معادن مس زامبیا انجام شده است. یک استارت‌آپ دره سیلیکون به نام کوبلد اخیرا اعلام کرده که  تمایل دارد این روند را تغییر دهد. این شرکت با حمایت بیل‌گیتس و سام آلتمن از OpenAI، در حال رقابت برای تبدیل ذخایر عظیم مس خود در شمال زامبیا به معدنی است که یکی از ذی‌نفعان اصلی پروژه کریدور لوبیتو خواهد بود.