معاملات آتی نفت خام روز جمعه در نیویورک کاهشی ۴/ ۲درصدی را به چشم دید، اما همچنان بیشترین سود هفتگی در یک ماه اخیر را توانست برای خود ثبت کند. خوش‌بینی از اخبار امیدوارکننده درباره احتمال بالقوه کشف واکسنی کارآمد برای مهار بیماری کووید-۱۹ در اوایل هفته بازارها را به لرزه درآورد. اما به‌رغم امیدهای فراوان در درازمدت، در حال حاضر شهرهای ایالات متحده از غرب تا سواحل شرقی اقدامات سختگیرانه‌تری را برای کاهش سرعت رشد موارد ابتلا به کرونا اعمال کرده‌اند. این اقدامات نگرانی‌هایی را در بازار ایجاد کرده که گسترش ویروس ممکن است تقاضای برای سوخت را بسیار کاهش دهد. در همین حال معاملات آتی بنزین در بازار نایمکس نیز با کاهش مواجه شد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت اواندا می‌گوید: «در ایالات متحده، گسترش ویروس سریع است و در حال‌حاضر نیز احتمالا بسیاری از ایالت‌ها مجبور به انجام اقدامات سختگیرانه‌تر و بازگشت به قفل می‌شوند. چنین رخدادی فعالیت‌های اقتصادی را فلج می‌کند و در کوتاه‌مدت تا جایی که ممکن است بر چشم‌انداز تقاضای نفت خام فشار بیشتری را وارد خواهد کرد.»

پیش از نگرانی‌ها درباره قفل شدن شهرها، معاملات آتی در بازار از نشانه‌هایی حمایت کردند که نشانگر نزدیک‌تر شدن اتحاد اوپک‌پلاس برای به تاخیر انداختن افزایش تولید برنامه‌ریزی شده در ژانویه بود. البته پیش‌بینی‌های ناامید‌کننده تقاضا از سوی آژانس بین‌المللی انرژی و سازمان اوپک امیدها برای بهبود سریع را کمرنگ کرده است. در همان زمان نیز فرمانداران ایالات امتداد ساحل غربی آمریکا، به دنبال اقداماتی که اخیرا در نیویورک و شیکاگو اعمال شده است، توصیه‌های مربوط به سفر منتشر کردند. در چنین شرایطی میزان عرضه نفت خام لیبی به بازارهای جهانی نیز روزبه‌روز در حال افزایش است. مطابق گفته‌های سخنگوی شرکت ملی نفت این کشور، تولید لیبی در روز جمعه به یک میلیون و ۱۴۵ هزار بشکه در روز رسیده است.

جی هتفیلد، مدیرعامل شرکت اینفرا کپ در نیویورک به بلومبرگ می‌گوید: «محتمل‌ترین الگو این است که در ماه نوامبر معاملات نفت به بازار پر تلاطم خود ادامه دهد.» او با اشاره تاثیرات جدی بیماری کووید-۱۹ بر بازار تاکید کرد که در ماه آینده اخبار جالب توجهی درباره درمان‌ها و واکسن‌های بیماری کرونا خواهیم داشت که احتمالا درست در کنار آن و به‌صورت همزمان افزایش ناگهانی موارد جدید ابتلا به کرونا و پر شدن بیمارستان‌ها را داریم.

در روز پایانی هفته معاملاتی بهای شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت برای تحویل در ماه دسامبر ۹۹ سنت کاهش یافت و در قیمت۴۰ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه بازار را به پایان رساند. این شاخص نفتی در هفته اخیر رشدی ۱/ ۸ درصدی را تجربه کرد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تسویه حساب در ماه ژانویه نیز ۷۵ سنت کاهش یافت و به ۴۲ دلار و ۷۸ سنت رسید که نشان‌دهنده افت ۷۲/ ۱ درصدی قیمت در روز جمعه بود. هرچند که این شاخص نفتی نیز هفته‌ای بسیار مثبت را پشت سر گذاشت یا رشد هفتگی ۳ دلار و ۳۳ سنتی توانست بازدهی ۴۴/ ۸ درصد در هفته را به ثبت برساند.

قراردادهای بنزین برای تحویل در ماه دسامبر هم در بازار نایمکس ۷/ ۲ درصد کاهش یافت و به ۱۲۵۴/ ۱ دلار در هر گالن رسید.

در اروپا، جایی که ترافیک بزرگراه‌ها در برخی کشورها تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافته است، تقاضا برای بار دیگر دچار وقفه شده است. چنین شرایطی به شدت روی نفت خام تاثیرگذار است و به‌طور مثال در حال حاضر ۶ ابرنفتکش بدون مشتری همچنان در دریای شمال شناور و سرگردان باقی مانده‌اند. در همین حال، آمار نشانه می‌دهد که مسافت‌های طی شده وسایل نقلیه در بزرگراه‌های ایالات متحده در هفته گذشته سقوط کرد و این نشانه دیگری برای بازار است که آمریکایی‌ها در میانه بیماری همه‌گیر ترجیح می‌دهند از جاده‌ها دور شوند.