آغاز رویارویی صنعت نفت و دولت آمریکا

مایک سامرز همچنین عنوان کرده این موسسه ممکن است حتی به این منظور اقدام حقوقی کند. از سوی دیگر، یکی از سناتورهای آمریکایی به نام تام اودال که از نامزدهای تصدی پست وزیر کشور دولت بایدن است در مورد اقدامات دقیقه نودی دولت ترامپ برای فروش اجاره نامه به شرکت‌های نفت و گاز برای حفاری در مناطق بِکر حیات وحش آلاسکا در قطب شمال به رویترز گفت از اولین اهداف بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور مقابله با چنین مواردی است که به محیط‌زیست آسیب می‌زند. به گفته او احتمال دارد این اجاره‌نامه‌ها از طریق دادگاه لغو شوند. با روندی که ترامپ در پیش گرفته احتمالا فقط چند روز پیش از ورود بایدن به کاخ سفید، این مجوزها صادر شود. انتخاب بایدن از این نظر که منجر به سهولت در تصویب بسته محرک اقتصادی این کشور خواهد شد، برای بازار نفت سیگنالی مثبت به شمار می‌رود. با این حال، تعهد او به ممنوع کردن حفاری‌های جدید نفت و گاز در املاک فدرال ممکن است ضربه سختی به صنعت نفت این کشور بزند و تولید آن را تا ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. هرچند حفظ قدرت جمهوری خواهان در سنای آمریکا می‌تواند عمل به قول‌های انتخاباتی بایدن را دشوار کند؛ امری که بدبینی برخی فعالان بازار نفت را نسبت به اثر مخرب بایدن بر این صنعت کاهش داده است.  

خط و نشان موسسه نفتی برای دولت بایدن

موسسه نفت آمریکا (API) که حدود ۶۰۰ شرکت در این حوزه را نمایندگی می‌کند عزمش را برای جلوگیری از ممنوعیت حفاری در زمین‌های فدرال توسط دولت جدید این کشور جزم کرده است. رئیس این موسسه، مایک سامرز در یک مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت اگر بایدن توسعه حفاری در این زمین‌ها را محدود کند، از هر ابزاری که شامل اقدام حقوقی هم می‌شود برای مقابله استفاده خواهد کرد.

بایدن بارها اعلام کرده از ممنوعیت صدور اجازه‌نامه برای حفاری نفت و گاز شامل حفاری فرکینگ (یا شکست هیدرولیکی) حمایت می‌کند.

فرکینگ یک فناوری حفاری است که به آمریکا اجازه داده در سال‌های گذشته به سرعت تولید خود را افزایش دهد و این کشور را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل کرده است. اما گروه‌های محیط زیستی مخالف فرکینگ هستند چراکه آنها می‌گویند آب‌های زیرزمینی را آلوده و تغییرات آب و هوایی را سریع‌تر می‌کند.

سامرز برای نشان دادن حسن نیتش افزود API چشم انتظار همکاری با دولت بایدن در حوزه انرژی است، اما خط قرمز آن محدودیت حفاری در زمین‌های فدرال است که به گفته او همیشه برای اهداف متعدد استفاده شده است. سامرز گفت: «این پیشنهادی است که به سختی قابل دسترسی است و امنیت انرژی و طبیعی آمریکا را به ضرر مردم این کشور تضعیف می‌کند.»  او همچنین به امکان از دست رفتن مشاغل و همین‌طور کاهش تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالت‌هایی که وابسته به درآمد حاصل از تولید نفت و گاز هستند، اشاره کرد و هشدار داد که او و همقطارانش در این صنعت بسیار به این خاطر نگران هستند. تیم گذار دولت بایدن به این اظهار نظر واکنشی نشان نداد.

سامرز همچنین در مورد قوانین انتشار گاز متان در این صنعت که ممکن است با آمدن بایدن دستخوش تغییرات گسترده‌ای شود هم گفته موسسه نفت آمریکا می‌خواهد بخشی از مباحث مرتبط در این حوزه باشد.  بایدن در کمپین تبلیغات انتخاباتی خود قول داده اقداماتی نظیر اعمال محدودیت‌های شدید برای آلودگی متان در عملیات نفت و گاز را پیش بگیرد. سامرز می‌گوید: «بایدن باید افرادی در صنعت نفت و گاز که این موضوع را بهتر از هر کسی می‌شناسند بخواهد تا پشت یک میز در مورد راه درست انجام دادنش بحث کنند.»

بایدن همچنین متعهد شده سیاست‌های آب و هوایی دونالد ترامپ که آمریکا را از عضویت در توافق ۲۰۱۵ پاریس بیرون کشید و مقررات محیط زیستی دوران اوباما را لغو کرد، معکوس کند. سامرز در این باره گفته موسسه تحت هدایتش از مواد اصلی این توافق حمایت می‌کند و با دولت بعدی این کشور برای بازگشت به توافق پاریس همکاری خواهد کرد.

اقدامات لحظه آخری ترامپ لغو می‌شود؟

ترامپ تا آخرین لحظات ریاست جمهوری خود به صنعت نفت این کشور متعهد مانده و قصد دارد اجازه حفاری بیشتر در پناهگاه ملی حیات وحش قطب شمال را پیش از قدرت گرفتن بایدن صادر کند. سناتور تام اودال که یک دموکرات از ایالت نفتی نیو مکزیکو است و احتمال دارد به عنوان وزیر کشور دولت بایدن منصوب شود در این مورد گفته از اهداف اولیه دولت جدید مقابله با اجازه حفاری در زمین‌های بکر آلاسکا است که از تصمیمات ترامپ در ماه‌های آخر تصدی پست ریاست جمهوری به شمار می‌رود. جو بایدن ۲۰ ژانویه یعنی کمتر از دو ماه دیگر به طور رسمی به عنوان رئیس جمهور این کشور منصوب می‌شود. اودال در این مورد گفت: «انتظار دارم در مورد این گونه قراردادهای دقیقه آخری که در حال انجام است بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق انجام شود.» اودال همچنین اشاره کرد این قراردادها می‌توانند به وسیله دادگاه لغو شوند. او گفت: «لازم است به این مشکلات در روز اول (ریاست جمهوری بایدن) پرداخته شود.»

وزارت کشور، که زمین‌های ایالتی و محلی را اداره می‌کند، هفته گذشته درخواستی از شرکت‌های انرژی برای شناسایی قطعه زمین‌هایی برای فروش صادر کرد. این امر دولت را در جدول زمانی قرار می‌دهد که می‌تواند حراج اجاره نامه‌ها را تا اواسط ژانویه برگزار کند، یعنی تنها چند روز قبل از آغاز به کار بایدن. اودال که مدت زیادی از اعضای کنگره بوده و اوایل سال آینده از سنا بازنشسته می‌شود فرزند وزیر کشور اسبق استووارت اودال است و یکی از افراد زیادی است که برای تصدی این پست رقابت می‌کنند. او می‌گوید اگر این مقام به او پیشنهاد شود، آن را خواهد پذیرفت. بزرگ‌ترین مساله برای وزارت کشور بعدی عمل به قول بایدن برای ممنوعیت حفاری نفت و گاز در زمین‌های فدرال خواهد بود. چنین اقدامی اثری عمیق بر ایالتی می‌گذارد که اودال اهل آنجاست چراکه دولت ایالت نیو مکزیکو به شدت بر درآمدهای ناشی از حفاری فدرال برای تامین مالی مدارس عمومی وابسته است.

فرماندار دموکرات این ایالت، خانم میشل لوجان گریشام که یکی از اعضای تیم گذار دولت بایدن نیز است سال گذشته به رویترز گفت درخواست می‌کند ایالتش از ممنوعیت بالقوه حفاری معاف شود. اودال اما در مورد برنامه معافیت احتمالی این ایالت چیزی نگفت. با این حال او گفت ایالات متحده باید هدفی بگذارد تا زمین‌های فدرال کربنی تولید نکنند؛ به این ترتیب که با بازیابی توان اکولوژیکی بیشه‌ها و بوته‌زارها و محافظت از آنها هر چه بیشتر کربن جذب آنها شود. به عقیده اودال این رویکرد در همه ایالت‌ها جواب می‌دهد. او افزود: «این هدفی است که شما را ملزم به اعطای معافیت نمی‌کند.»  

اودال عنوان کرد، به عنوان بخشی از این برنامه برای دادن اجاره نامه همه زمین‌های عمومی مورد بازبینی کامل قرار خواهند گرفت و در زمان بازبینی، فرآیند صدور اجاره‌نامه‌های جدید متوقف خواهد شد مانند کاری که اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مورد زغال سنگ در زمین‌های فدرال انجام داد. اودال افزود هر گونه سیاست برای دور شدن کشور از مصرف سوخت‌های فسیلی باید با یک سیاست کاملا برجسته همراه باشد که در کنگره تصویب شده باشد و کارکنان این صنایع که شغل خود را از دست می‌دهند را حمایت کند. او می‌گوید اگر یکی را بدون دیگری انجام دهید صرفا مشکلات را افزایش خواهید داد.