گروه بنگاه‌ها: رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از کشف لایه‌های نفت و گاز شیل در لرستان خبر داد. به گزارش دنیای اقتصاد، حمیدرضا کاتوزیان در نشستی خبری گفت: به دلیل پایین آمدن قیمت نفت تولید این منابع مقرون به صرفه نیست، اما برنامه‌ریزان اقتصادی پایه باید از وجود آن مطلع باشند. وی در ادامه با اشاره به تصویب برنامه استراتژیک ده‌ساله این پژوهشگاه گفت: براساس این برنامه‌ها ۹۵ درصد از پروژه‌های اجرا شده در این پژوهشگاه «متقاضی‌محور» بوده است.

کاتوزیان یکی از عمده‌ترین وظایف پژوهشگاه صنعت نفت را پاسخگویی به نیازهای صنعت دانست و گفت: عمده متقاضیان پروژه‌های ما از بخش‌های صنعتی بوده‌اند. رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، توسعه فناوری با رویکرد تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی را از جمله مهم‌ترین برنامه راهبردی این پژوهشگاه نام برد و گفت: برای این منظور شرکت‌های دانش‌بنیان در پژوهشگاه نفت ایجاد شده است. کاتوزیان افزود: برای دستیابی به این هدف تغییراتی در ساختار پژوهشگاه انجام شد، به گونه‌ای که برای چابک‌سازی، بخش ستادی پژوهشگاه کوچک شد، ضمن آنکه بخش‌های تحقیقاتی، پژوهشی، آزمایشگاهی و بخش‌های مطالعاتی تقویت شدند. وی مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در پژوهشگاه را در دو سال اخیر تشریح کرد و گفت: قراردادهای پژوهشی این پژوهشگاه در سال ۹۲ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان و تعداد آن ۳۱ قرارداد بود که در سال ۹۳، ۶۰ درصد افزایش در مبلغ و ۱۰۰ درصد در تعداد پروژه‌ها را تجربه کرده است. وی افزود: همچنین در سال ۹۴، تعداد قراردادهای پژوهشگاه ۱۴درصد رشد و ارزش آن نیز ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: براین اساس طی دو سال در حجم مالی قراردادها رشد دو برابری و در تعداد پروژه‌ها رشد سه برابری را شاهد بوده‌ایم. در ادامه این جلسه قائم‌مقام پژوهشگاه صنعت نفت از راه‌اندازی انستیتو شیرین‌سازی گاز در کشور خبر داد. وی گفت: با ایجاد شبکه‌ای از شرکا در پژوهشگاه صنعت نفت طرح توسعه میدان نفتی اهواز، میدان آزادگان و ازدیاد برداشت از میدان نفتی یادآوران با همکاری این شبکه اجرایی خواهد شد. وی افزود: با دستیابی به فرمولاسیون حلال «پارسی سول» قرار است با همکاری یک شرکت فرانسوی اقدام به راه‌اندازی انستیتو شیرین‌سازی گاز در کشور کنیم. امیرعباس حسینی همچنین از ایجاد شبکه‌ای از شرکای فناوری در سطح دنیا خبر داد و افزود: این شبکه متشکل از شرکای بین‌المللی هستند که در حوزه‌های بالادستی، پایین‌دستی، محیط‌زیست و صنعت نفت با پژوهشگاه صنعت نفت همکاری دارند. وی اضافه کرد: در بخش بالادستی موفق شدیم با معتبرترین دانشگاه‌ها و موسسات علمی پژوهشی در حوزه‌های نفت و گاز، شبکه توانمندی ایجاد کنیم و در اجرای طرح توسعه میدان اهواز و میدان آزادگان و در زمینه ازدیاد برداشت از میدان نفتی یادآوران از این شبکه‌ها استفاده کنیم. حسینی همکاری با دانشگاه دلف در اجرای طرح توسعه میدان نفتی اهواز را از جمله همین برنامه‌ها دانست و گفت: با یکی از شرکت‌های فرانسه نیز در زمینه ازدیاد برداشت، توسعه میادین نفتی و انتقال فناوری در قراردادهای جدید نفتی همکاری داریم. وی در عین حال یادآور شد: در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی که در روزهای آینده برگزار می‌شود نیز قراردادهای همکاری با برخی از دانشگاه‌ها، موسسات و شرکت‌ها به امضا می‌رسد.