بدبینی EIA به عهدنامه اوپک

دنیای اقتصاد: گرچه در هفته‌های اخیر اعضای اوپک بر سر کاهش سقف تولیدات تا سطح ۵/ ۳۲ میلیون بشکه توافق کردند (از ابتدای سال ۲۰۱۷)، اما آمار ارائه‌شده از سوی EIA به بدبینی کارشناسان این سازمان به عملی بودن این توافق اشاره دارد. EIA میزان برآورد EIA از تولیدات سال ۲۰۱۷ اوپک را ۲/ ۳۳ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده است، گرچه میزان برآورد EIA از تولیدات اوپک از سطح کنونی تولیدات این سازمان کمتر است اما با رقم توافق اعضا نیز تفاوت قابل توجهی را نشان می‌دهد. از طرف دیگر میزان افزایش تولیدات کشورهای غیر عضو اوپک در سال آینده میلادی نسبت به سال جاری معادل ۴۰۰ هزار بشکه در روز عنوان شده است. این در حالی است ‌که اعضای اوپک به خصوص عربستان پایبندی به توافق را در گرو کاهش تولیدات سایر اعضای غیراوپک عنوان کرده‌اند. در این خصوص روسیه برای کاهش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای تولیدات نفت در روز اعلام آمادگی کرده بود. آخرین نظرسنجی‌ها درباره میزان تولید اوپک برای ماه گذشته میلادی (نوامبر) به احتمال رشد تولیدات این سازمان تا سطح ۱۶/ ۳۴ میلیون بشکه در روز اشاره دارد، به نظر می‌رسد EIA نیز به اجرای پایدار توافق میان اعضای اوپک چندان خوشبین نیست. در این شرایط قیمت هر بشکه نفت برنت برای سال آینده میلادی معادل ۵۲ دلار پیش‌بینی شده است که نسبت به پیش‌بینی قبلی این سازمان تنها رشد یک دلاری را نشان می‌دهد.

رشد یک دلاری پیش‌بینی نفتی EIA

سازمان انرژی آمریکا در آخرین گزارش خود از آینده بازار نفت و فرآورده‌های اصلی آن، قیمت هر بشکه نفت برنت را ۵۲ دلار به ازای هر بشکه پیش‌بینی کرده است. آخرین پیش‌بینی EIA در سال ۲۰۱۶ نسبت به برآورد ماه قبل رشد یک دلاری را تجربه کرده است. بر اساس این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا و برنت در نیمه اول سال ۲۰۱۷ در محدوده ۵۰ دلاری نوسان خواهد کرد، اما در نیمه دوم سال قیمت‌ها به ۵۵ دلار نیز خواهد رسید. این موسسه همچنین میانگین قیمتی هر بشکه نفت برنت سال ۲۰۱۶ را ۴۳ دلار برآورد کرد. در برآوردهای برای سال ۲۰۱۷ قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به طور میانگین یک دلار کمتر از نفت برنت در نظر گرفته شده است. در این میان تفاوت قابل توجه قراردادهای آتی نشانه‌ای از عدم اطمینان از آینده قیمتی نفت است. قیمت قراردادهای آتی برای تحویل در ماه مارس در ۵ روز منتهی به یک دسامبر محدوده ۳۷ دلاری را پوشش داده است (از ۳۴ دلار تا ۷۱ دلار به ازای هر بشکه). احتمال ادامه مازاد عرضه در بازار نفت در سال ۲۰۱۷ احتمال تاخیر در روند ایجاد تعادل در سمت عرضه و تقاضای نفت تا سال ۲۰۱۸ را ایجاد کرده است. در این میان احتمال رشد ۸/ ۰ میلیون بشکه در روز ذخایر نفتی در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ عنوان شده است. با این حال میزان پیش‌بینی این موسسه از رشد ذخایر نفتی برای سال آینده میلادی ۴۰۰ هزار بشکه در روز است. با وجود انتظار برای افزایش تولیدات جدید نفت، انتظار بهبود وضعیت اقتصادی و در نتیجه افزایش تقاضا به عنوان حامی قیمت نفت در فصل‌های بعد خواهد بود.

دیدگاه EIA در خصوص اوپک

اداره اطلاعات انرژی آمریکا میزان تولیدات اوپک برای سال آینده میلادی را ۲/ ۳۳ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده است. ادامه مشکلات امنیتی نیجریه و حملات شورشیان مانعی در برابر تولید نفت این کشور است، در نتیجه برآورد تولید برای این کشور کاهش یافته است. از سوی دیگر با توجه به نزاع داخلی لیبی رشد تولیدات این کشور در کوتاه مدت نیز مشکل به نظر می‌رسد. در این خصوص به مصادره خطوط انتقال نفت از سوی گروه نظامی زینتانی اشاره شده است؛ این لوله انتقال نفت از بزرگ‌ترین حوزه‌های نفتی این کشور را برعهده دارند که عدم همکاری گروه نظامی مانع از انتقال نفت برای فروش خواهد شد. بر اساس گزارش EIA، میزان تولیدات نفت لیبی در ماه نوامبر حدود ۶۰۰ هزار بشکه عنوان شده که نسبت به ماه قبل از آن رشد اندکی را تجربه کرده است.

میزان تولیدات نفت آمریکا در سال آینده ۸/ ۸ میلیون بشکه در روز برآورد شده است. میزان تولیدات در سال ۲۰۱۵ معادل ۴/ ۹ میلیون بشکه در روز بود که با فشار قیمت‌های پایین نفت شاهد ادامه روند نزولی تولیدات این کشور هستیم. در حالی‌که در ماه پایانی سال ۲۰۱۶ میلادی هستیم میزان تولیدات آمریکا برای سال جاری ۹/ ۸ میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

در گزارش EIA نشست اعضای اوپک در ۳۰ نوامبر به منظور کاهش سطح تولیدات نیز مورد اشاره قرار گرفته است. در این میان اعلام اعضای غیر اوپکی برای کاهش سطح تولیدات نتیجه این نشست بود. در این میان پایداری قیمت نفت در سطوح بیش از ۵۰ دلار با توافق صورت گرفته، عاملی برای افزایش تولیدات آمریکا و تسریع روند صعودی تولیدات این کشور نسبت به انتظارات کنونی خواهد بود. در این خصوص می‌توان به افزایش تمایل شرکت‌های نفتی برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها به خصوص در مناطق غربی تگزاس با ذخایر بالای نفت اشاره کرد. بر این اساس پایداری سطح ۵۰ دلاری قیمت نفت می‌تواند مشوقی برای افزایش تولیدات در دیگر مناطق آمریکا و همچنین سایر تولیدکنندگان غیراوپکی‌ که قصد مشارکت در طرح کاهش تولیدات را ندارند، باشد.

احتمال افزایش تقاضای نفت دریای شمال با توجه به احتمال افت بیشتر قیمت این نفت در کوتاه مدت وجود دارد. در این خصوص پایان فصل نگهداری در حوزه‌های نفتی دریای شمال (بریتانیا و نروژ) رشد ۱/ ۰ میلیون بشکه‌ای تولیدات این ناحیه در نوامبر نسبت به اکتبر را به دنبال داشته است. سطح تولیدی ۶۰۰ هزار بشکه‌ای لیبی و همچنین افزایش میزان تولیدات دریای شمال احتمال ضعف قیمت نفت برنت در برابر نفت خاورمیانه را افزایش می‌دهد. به این ترتیب و با توجه به کاهش نرخ‌های انتقال نفت، افت قیمت نفت برنت می‌تواند فضای رقابتی را برای پالایشگاه‌های آسیا که به صورت سنتی نفت خود را از خاورمیانه تامین می‌کنند، ایجاد کند.