هنوز بهینه‌سازی انرژی را جدی نگرفته‌ایم

گروه بنگاه‌ها: برای رعایت اصول بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها، استفاده از تکنولوژی روز و ایجاد انگیزه‌ برای سازندگان ساختمان به منظور رعایت اصول بهینه‌سازی مصرف انرژی ضروری است. فرزاد کیاست، کارشناس حوزه انرژی ساختمان با اعلام مطلب مذکور و با اشاره به ارزان بودن انرژی در کشور گفت: طی سال‌های گذشته به دلیل ارزان بودن انرژی، مصرف بهینه آن مورد توجه نبود و از طرف دیگر سازندگان به دلیل بحث‌های اقتصادی تمایلی به رعایت اصول نداشته و خود را ملزم به این کار نمی‌دانند. وی افزود: از زمانی که یارانه حامل‌های انرژی کاهش یافت، خانواده‌ها فشار اقتصادی مربوط به مصرف برق را درک کرده‌اند البته روند بهبود وضعیت مصرف، احتیاج به زمان دارد و به تدریج این اتفاق خواهد افتاد.

این کارشناس انرژی گفت: مصارف خانگی به‌طور کلی تنها ۲۶ درصد از مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهد و در واقع عمده مصرف انرژی در نیروگاه‌ها، بخش‌های تولیدی و صنعتی اتفاق می‌افتد و در حال حاضر اصلاح روند مصرف انرژی در این بخش‌ها از اولویت بیشتری برخورداراست و دولت در این بخش نتوانسته آنگونه که لازم است قدم بردارد. این کارشناس حوزه انرژی ساختمان، قدیمی بودن فناوری‌های مورد استفاده در همه بخش‌ها از جمله ساختمان‌ها، نیروگاه‌ها، واحدهای صنعتی و... را عامل اصلی مصرف بالای انرژی درکشور دانست و افزود: به‌طور حتم میزان و چگونگی مصرف انرژی در یک دستگاه «های‌تک» با وسیله‌ای قدیمی و سنتی بسیار متفاوت است. وی گفت: هر چند این معضل تنها مربوط به انرژی‌ها فسیلی نمی‌شود بلکه در مصرف آب نیز همین وضعیت را شاهد هستیم؛ به‌طوری که میزان زیادی از منابع به راحتی بخار شده و دیگر قابل استفاده نیستند که تنها دلیل آن سنتی بودن ابزار و ماشین‌آلات است. کیاست در ادامه به فناوری‌های روز در صنعت ساختمان اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر تفاوت‌های بسیاری از این منظر بین ایران و سایر کشورها وجود دارد و مدت زمان ساخت در ایران بسیار طولانی است و برخلاف سایر کشورها همچنان عمده مصالح مورد استفاده از خاک است که شیوه‌ای سنتی و پرمصرف محسوب می‌شود.

کارشناس حوزه انرژی ساختمان در ادامه تاسیسات گرمایشی و سرمایشی مورد استفاده در ایران را نیز غیر‌استاندارد و قدیمی خواند و افزود: سیستم چیلر مورد استفاده در ایران مربوط به دهه ۹۰ میلادی است و از طرفی سیستم موتورخانه مرکزی سال‌ها است که در دنیا منسوخ شده است، اما همچنان در ایران استفاده می‌شوند. کیاست افزود: در بیشتر کشورها سعی می‌شود در کمترین زمان و هزینه ممکن، بیشترین کارآیی ارائه شود که متاسفانه برخی مدیران و شرکت‌ها چنین نگرشی ندارند. وی خواستار تشویق بخش خصوصی برای استفاده از تکنولوژی روز شد و گفت: تسهیل به این معنا که بستر لازم برای اعتماد و حضور سرمایه‌گذار خارجی در داخل فراهم شود و از طرفی فعالان اقتصادی بتوانند برای فعالیت و استفاده از فناوری‌های روز، روابط بانکی لازم با سایر نقاط دنیا را داشته باشند.