گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز از امضای قرار داد فاینانس ۶/ ۱ میلیارد یورویی بین ایران و کره جنوبی برای پروژه بنزین یورو۵ این شرکت خبر داد که این توافقنامه برای افزایش کیفیت و تکنولوژی فرآورده‌های پالایشگاه نفت تبریز انجام شده است.

غلامرضا باقری دیزج با اشاره به این مطلب که در این پروژه کره جنوبی تامین‌کننده مالی است، افزود: نرخ بازگشت سرمایه در این پروژه معادل ۳۶ درصد محاسبه شده است. وی در این باره تاکید کرد که در حال حاضر کنسرسیومی متشکل ازشرکت SKEC و شرکت طراحی و ساختمان نفت (ODCC) به‌عنوان پیمانکار برای اجرای طرح به‌صورت EPC +F بر اساس منابع مالی بانک‌های کره جنوبی مد نظر قرار گرفته‌اند که توافق نامه این همکاری به امضای طرفین رسید. مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز اعلام کرد: با امضای قرارداد ۴۸ ماهه نفت کوره از ۲۰ درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه به کمتر از ۲ درصد کاهش خواهد یافت و ارتقای کیفی فرآورده‌های پالایشگاه نفت تبریز از جمله بنزین، گازوئیل، تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود. وی یادآورشد: به دنبال وقوع این رویداد قرار است ۵۱ درصد از مبلغ پروژه برای به کارگیری خدمات پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده شود. مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز ظرفیت اولیه این شرکت را ۸۰ هزار بشکه بر شمرد و ادامه داد: ظرفیت اسمی پالایشگاه از سال ۱۳۷۱ قسمت بالادستی پالایشگاه به ۱۱۰ هزار بشکه افزایش یافت، ولی در واحدهای پایین‌دستی اتفاقی نیفتاد. وی ادامه داد: شرکت پالایش نفت تبریز سالانه حدود ۵/ ۵ میلیون تن محصول تولید می‌کند که بیش از ۹۰ درصد محصولات تولیدی پالایشگاه تبریز مستقیم به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تحویل داده می‌شود که عمدتا به‌عنوان سوخت استفاده می‌شوند.

باقری درباره بحث افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت تبریز گفت: در شرایط فعلی قصد افزایش سرمایه نداریم. وی از خرید ۳/ ۵۲ درصد سهام شرکت پتروشیمی تبریز با سرمایه‌گذاری ۱۴۰۰ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: ۸۰۰ میلیارد تومان از این ۱۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی به‌صورت اقساطی پرداخت می‌شود و تنها پالایشگاهی هستیم که سهام پتروشیمی خریده‌ایم. مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز گفت: پالایشگاه تبریز خود را مکلف به ارتقای تکنولوژی و ارتقای فرآورده‌های تولیدی خود می‌داند از این رو افزایش «کمی» مورد توجه نیست و مکلف هستیم همه محصولات تولیدی را با کیفیت عالی تولید کرده و نفت کوره را به صفر برسانیم. باقری با اشاره به تنوع ۱۰ درصد محصولاتی که فروش آن در اختیار خود شرکت است، اضافه کرد: قبل از خصوصی‌سازی هشت نوع محصول تولید می‌شد که بعد از خصوصی‌سازی به ۱۳ نوع محصول افزایش یافت و امیدواریم تا پایان سال تنوع فرآورده‌های تولیدی را به ۲۰ نوع برسانیم. وی درخصوص کیفیت ۱۳ محصول تولیدی، عنوان کرد: محصولاتی که خوراک صنایع هستند الزامات خاصی ندارند ولی در حال حاضر گاز مایع مطابق با استانداردهای روز تولید می‌شود و ۴۰ درصد فرآورده بنزین که در تبریز مصرف می‌شود، مطابق با استانداردهای یورو ۴ است.