به گزارش بلومبرگ، بهای نفت خام آمریکا دیروز جمعه به زیر ۷۱ دلار بر بشکه تنزل یافت؛ چرا که نتیجه نشست دو روزه فدرال‌رزرو ارزش دلار را افزایش داد و شاخص آن را به اوج دو هفته‌ای یعنی حدود ۹۲ رساند. نفت خام آمریکا روز پنج‌شنبه ۵/ ۱ درصد پایین آمد که بزرگ‌ترین ریزش روزانه در چهار هفته گذشته بود و همزمان با فروش سهام کامودیتی‌ها از مس تا طلا رخ داد. سرمایه‌گذاران در حال عقب‌نشینی از معاملات محبوب شان در قراردادهای مالی هستند که با رشد تورم همبستگی دارند زیرا فدرال ‌رزرو گفته تا پایان سال ۲۰۲۳ احتمالا نرخ بهره را دوبرابر کند که زودتر از زمانی است که پیش از این انتظار می‌رفت این بانک مرکزی برای کشیدن ترمز تورم دست به اقدام بزند.

قیمت نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ به وقت تهران با ۳۷ سنت کاهش به ۶۷/ ۷۰ دلار رسید و برنت هم ۴۹ سنت پایین رفت تا با قیمت ۵۹/ ۷۲ دلار معامله شود.

با وجود این عقب‌نشینی قیمتی، شاخص نفت آمریکا فقط اندکی در این هفته پایین آمده، چراکه با نشانه‌های مصرف سوخت قوی و کاهش موجودی‌ها حمایت شد.

با توزیع واکسن‌های کرونا در جهان، عبور و مرور بهبود یافته مخصوصا در آمریکا، اروپا و چین که خوش بینی در مورد تقاضا در الگوی قیمت گذاری همچنان افزایشی آنها منعکس شده است. در این الگو قیمت قراردادهای با سررسید نزدیک‌تر از قراردادهای با سررسید دورتر گران‌تر هستند. استفن برنوک، یک تحلیلگر در کارگزاری PVM Oil Associates در مورد بازار نفت گفت: «چشم‌انداز افزایش نرخ بهره زودتر، دلار را به سمت سطوح بالاتر برد و بهانه‌ای برای نوسان‌گیری معامله گران فراهم کرد.»

اهمیت ایران در معادلات نفتی

سرمایه‌گذاران همچنین وضعیت ایران را دنبال می‌کنند. مذاکرات بین تهران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) و احتمال بالقوه ازسرگیری جریان عرضه نفت به بازار هنوز نیازمند رفع اختلافات است. شهروندان ایرانی همچنین جمعه در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند تا مشخص شود پس از حسن روحانی به عنوان کسی که در دولتش توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ انجام شد، چه کسی عهده دار این مسوولیت خواهد شد. با وجود این، سید عباس عراقچی پنج‌شنبه درخصوص مذاکرات برجام در وین گفت: «اکنون بیش از هر زمان در گذشته به یک توافق نزدیک هستیم و شخصا بسیار امیدوارم که توافق در همین دولت صورت گیرد.»

به گزارش «ایرنا»، عراقچی رئیس هیات مذاکره کننده ایران در مصاحبه با شبکه الجزیره، به پرسش‌هایی درخصوص مذاکرات برجام در وین پاسخ داد و درباره اینکه «رافائل گروسی مدیرکل ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته برای احیای برجام ضروری‌ است تا تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی صبر کرد. آیا واقعا همین‌طور است؟»، عنوان کرد: «گروسی احتمالا شناختی از دینامیزم‌های سیاسی در ایران ندارد. مذاکرات هسته‌ای یک موضوع کلان سیاست خارجی است و تصمیم گیری‌های مربوط به آن در مراجع عالی نظام صورت می‌گیرد.»

وی افزود: «رسیدن به توافق منوط به تامین خواسته‌های کلیدی و رفع نگرانی‌های اصولی جمهوری اسلامی است و هر زمان که ما به چنین نقطه‌ای برسیم توافق صورت خواهد گرفت، چه در این دولت باشد چه در دولت آینده. البته باید بگویم اکنون بیش از هر زمان در گذشته به توافق نزدیک هستیم و شخصا بسیار امیدوارم که توافق در همین دولت صورت گیرد.»

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که «با توجه به احتمال زیادی که نسبت به انتخاب آقای رئیسی وجود دارد، آیا نگران انتخاب ایشان به عنوان یک رئیس‌جمهوری انقلابی نیستید؟ و آیا در صورت انتخاب ایشان مذاکرات متوقف می‌شود؟»، با وجود امتناع از اظهار نظر انتخاباتی تصریح کرد: «مواضع جناب آقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی، آن طور که در دوران رقابت‌های انتخاباتی بیان شد، نشان‌دهنده یک سیاست واقع‌بینانه و تعامل‌گرایانه است که بر مبنای همکاری با جامعه بین‌الملل و تعامل سازنده اقتصادی قرار دارد. مواضع ایشان در مورد برجام و مذاکرات جاری هم نشان‌دهنده همین واقع‌بینی و عملگرایی در سیاست خارجی است. اطمینان دارم در صورت انتخاب ایشان هیچ خللی در مسیر مذاکرات ایجاد نخواهد شد.»

نقش اوپک در بازار

نفت در سال جاری میلادی به دلیل بازیابی مصرف در کنار محدودیت عرضه از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش رالی قیمتی را تجربه کرده است. این امر بازار را با سرعت زیادی در سمت عرضه محدود کرده است که معامله‌گران و بانک‌ها را به پیش‌بینی‌های افزایشی در نیمه دوم سال سوق داده است.

به گزارش «ایسنا»، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی بر این باور است که هنوز خطر رفع نشده است. وی در کنفرانس رابین هود اینوسترز گفت: «بسیاری مدعی هستند که من بیش از حد محتاط هستم. خوب این احتیاط نتیجه‌بخش بوده است.»

 گروه اوپک پلاس همچنان تولیدش را به میزان ۸/ ۵ میلیون بشکه در روز محدود نگه داشته است. شاهزاده عبدالعزیز پیش از این گفته بود می‌خواهد شواهد روشنی از احیای قوی تقاضا پیش از احیای میزان بیشتری از ظرفیت تولید نفت را مشاهده کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اظهارات اخیر وزیر انرژی عربستان سعودی نشان می‌دهد که وی همچنان بر موضعش استوار مانده است حتی با وجود اینکه روند صعودی قیمت‌های نفت ادامه دارد و توافق هسته‌ای ممکن است صادرات میلیون‌ها بشکه در روز نفت ایران را احیا کند.