اپراتور مستقر در سوئیس این خط لوله در بیانیه‌‌‌‌‌‌‌ای اعلام کرد مانند بخش نخست (خط لوله)، بخش دوم هم به‌‌‌‌‌‌‌تدریج با گاز پر می‌شود تا موجودی و فشار موردنیاز ایجاد شود. تزریق گاز به نخستین بخش این خط لوله در‌ ماه اکتبر انجام شده بود.

این اپراتور تصریح کرد: فعالیت‌های پیش‌‌‌‌‌‌‌راه‌‌‌‌‌‌‌اندازی در بخش دوم با موفقیت به پایان رسید تا از یکپارچگی آن اطمینان حاصل شود.  روسیه ساخت این خط لوله دوگانه را در سپتامبر به پایان رساند، با این حال در بحبوحه تنش‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی بر سر تجمع نیروهای روسیه در مرز اوکراین، هنوز مجوز قانونی از آلمان و اتحادیه اروپا دریافت نکرده است.

برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریز انرژی آلمانی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مجوز کامل این پروژه در نیمه نخست سال۲۰۲۲ صادر نمی‌شود. روسیه این تاخیر را سیاسی می‌داند، انتقادی که آلمان آن را رد کرده است.

  کاهش صادرات گاز روسیه از خط لوله یامال

به گزارش خبر‌گزاری رویترز، داده‌‌‌‌‌‌‌های اپراتور شبکه آلمانی گسکید نشان داد انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان با خط لوله یامال - اروپا در روز شنبه به‌‌‌‌‌‌‌شدت کاهش یافته است. با نزدیک‌شدن به اوج تقاضای گاز زمستانی در اروپا، این مساله سبب وارد‌شدن فشار بیشتری بر بازار گاز اروپا شده است که با محدودیت عرضه دست‌‌‌‌‌‌‌وپنجه نرم می‌کند.  هنوز مشخص نیست که چرا انتقال گاز با این خط لوله - یکی از مسیرهای اصلی صادرات گاز روسیه به اروپا و بلاروس - کاهش یافته است. شرکت گازپروم، صادرکننده گاز روسیه، از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرد.  قیمت گاز اروپا در سال‌جاری میلادی و پس از بهبود بحران شیوع کرونا با افزایش تقاضای جهانی بالا رفته است. روسیه، تامین‌‌‌‌‌‌‌کننده اصلی گاز اروپا، اعلام کرده که عرضه‌‌‌‌‌‌‌ قراردادهای بلندمدت به‌‌‌‌‌‌‌طور کامل تامین شده، اما حجم گاز عرضه‌‌‌‌‌‌‌شده در بازار تک‌‌‌‌‌‌‌محموله‌‌‌‌‌‌‌ای را اضافه نکرده است.  گازپروم از چند مسیر به اروپا گاز صادر می‌کند و ظرفیت اضافی - یا حجمی که در کنار قراردادهای قطعی است - را در مناقصه‌‌‌‌‌‌‌ها برای تحویل از طریق اوکراین و از مسیر یامال به آلمان رزرو می‌کند.  بر اساس داده‌‌‌‌‌‌‌های اپراتور آلمانی، حجم جریان گاز در مرکز اندازه‌‌‌‌‌‌‌گیری ملنو آلمان که در مرز لهستان قرار دارد روز شنبه یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیلووات‌برساعت و بسیار کمتر از میانگین روزهای گذشته بود.  عرضه گاز مسکو به اروپا با سطح گاز موجود در ذخیره‌‌‌‌‌‌‌سازی‌‌‌‌‌‌‌های گازپروم در روسیه ارتباط تنگاتنگی دارد. این شرکت در این هفته برداشت گاز از تاسیسات زیرزمینی خود در منطقه مرکزی روسیه را آغاز کرد و انتظار می‌رود مصرف گاز در یک‌ماه آینده به اوج برسد.