ایسنا- وزیر نفت هند اعلام کرد: نخست وزیر این کشور به دنبال کاهش ۲۵ میلیارد دلاری صورت‌حساب‌های واردات نفت این کشور برای کاهش کسری بودجه کنونی هند است. به گزارش خبرگزاری هند، این کشور که درسال مالی گذشته حدود ۱۷۰ میلیارد دلار برای واردات نفت صرف کرده، در حال ازسرگیری واردات نفت از ایران است؛ زیرا برخلاف واردات از کشورهای دیگر هند می‌تواند پول نفت ایران را به روپیه پرداخت کند. ام ویراپا مویلی وزیر نفت هند در جمع خبرنگاران گفت: واردات نفت یکی از عوامل کسری بودجه کنونی این کشور است و نخست وزیر به ما دستور داده که ۲۵ میلیارد دلار از هزینه‌های واردات نفت را کاهش دهیم؛ تاکنون ما طرحی را برای کاهش ۲۲ میلیارد دلار از هزینه‌های واردات نفت تهیه کرده‌ایم. بخش بزرگی از این طرح شامل از سرگیری واردات نفت از ایران است. از آنجا که آمریکا و اتحادیه اروپا با تحریم‌های خود تمام مسیرهای پرداخت پول نفت ایران را مسدود کرده‌اند، هند بدهی نفت خود را به ایران به واحد روپیه و در یکی از شعبه‌های بانک یو.سی.او در کلکته واریز می‌کند. مقامات می‌گویند اگر هند قرار باشد در سال مالی جاری ۱۰ یا ۱۱ میلیون تن نفت از ایران وارد کند، می‌تواند دست‌کم از خروج ۱۰ میلیارد دلار ارز خارجی از کشور جلوگیری کند.

هند در سال مالی گذشته ۱۳ میلیون و صدهزار تن نفت از ایران وارد کرد و از ژوئیه ۲۰۱۱، ۵۵ درصد بدهی نفتی خود به ایران را به واحد یورو و از طریق هالک بانک ترکیه پرداخت می‌کرد و ۴۵ درصد مابقی را به روپیه و درحساب‌های شرکت نفت ایران در بانک یو.سی.او کلکته پرداخت می‌کند.

پرداخت‌های هند به ایران به یورو و از طریق ترکیه از ششم فوریه امسال و تحت فشارهای آمریکا کاهش یافته‌اند و اکنون هند تمام بدهی نفتی خود را به ایران به روپیه پرداخت می‌کند. پرداخت پول نفت ایران به روپیه به این کشور کمک کرده تا از خروج ارز از هند جلوگیری کند و باعث کاهش کسری بودجه این کشور شده است. وزیر نفت هند از افشای جزئیات این طرح برای کاهش هزینه‌های واردات نفت خودداری کرد، اما در عین حال گفت: مبلغی که به وسیله این طرح صرفه‌جویی می‌شود یک درصد تولید ناخالص داخلی هند است.