همزمان با افزایش مصرف گازمایع به صورت غیرمجاز در ناوگان حمل‌ونقل، سازمان حمایت با تایید افزایش قیمت این فرآورده نفتی اعلام کرد: قیمت پایه خرید گازمایع همچنان ثابت اما به دلیل بالا رفتن هزینه توزیع، قیمت نهایی فروش هر سیلندر گازمایع ۱۶ درصد افزایش یافت.

اردشیر دادرس رییس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور اخیرا با اشاره به افزایش قیمت گاز مایع

(ال.پی.جی) در قالب سیلندرهای مورد نیاز مشترکان خانگی، گفته است: با مصوبه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت این فرآورده نفتی از چند روزگذشته حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است. دادرس با اعلام اینکه برای بار دوم در یکسال گذشته است که قیمت سیلندرهای گازمایع افزایش یابد، تصریح کرده است: بر این اساس مهرماه سال گذشته هم قیمت این فرآورده نفتی حدود ۱۱ درصد افزایش یافته بود.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره دلایل افزایش قیمت گاز مایع اعلام کرد: گاز مایع فرآورده‌ای است که از طریق پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی تولید می‌شود و دولت به جهت حمایت از مصرف کنندگان گاز مایع که عمدتا فاقد گاز شهری هستند در قالب فروش گازمایع توسط پالایشگاه‌ها یارانه پرداخت می‌کند.بر این اساس قیمت هر کیلوگرم گازمایع پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها برای مصارف سیلندری ۱۸۰۰ ریال تعیین شده و این در حالی است که متوسط قیمت جهانی آن به ازای هر تن ۷۸۰ دلار است. در سال‌جاری نیز به سبب افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد (۲۵ درصد) و هزینه‌های حمل و نقل رسمی حداقل (۱۸ درصد) افزایش هزینه‌های بازسازی و جایگزینی شیر و سیلندر به واسطه افزایش ۷۶ درصد قیمت ورق و ۱۰۲ درصد قیمت فلز برنج، افزایش هزینه‌های سربار تاسیسات و شرکت‌های توزیع و سایر هزینه‌های مترتب نسبت به محاسبه قیمت تمام شده توزیع گاز مایع با احتساب مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت‌های مذکور اقدام شد.

قیمت پایه خرید گاز همچنان ثابت بوده است و صرفا هزینه‌های توزیع افزایش یافته که تاثیر آن در قیمت نهایی فروش هر سیلندر (با وجود درخواست بسیار بالاتر انجمن ذی‌ربط) نهایتا ۱۶ درصد است. بر این اساس شرکت‌های توزیع موظفند نسبت به توزیع مطلوب گازمایع در سراسر کشور با قیمت‌های یکسان اقدام کنند.

از سوی دیگر در صورتی که هزینه‌های شرکت‌های توزیع‌کننده گاز مایع به صورت واقعی در قیمت تمام شده فرآیند توزیع هر سیلندر مدنظر قرار نگیرد، شاهد مشکلات در روند گازرسانی مطلوب در اقصی نقاط کشور به ویژه مناطق دورافتاده و محروم و همچنین کاهش سطح ایمنی در مصرف هر سیلندر خواهیم بود.