به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، بر پایه گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، اختلال در تولید نفت نیجریه و لیبی سبب شد عرضه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه نوامبر سال جاری میلادی به پایین‌ترین حد خود در دو سال و نیم گذشته برسد. مجموع تولید اوپک در ماه نوامبر، ٢٩ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز بود که کمترین حد از ماه مه سال ٢٠١١ میلادی تا کنون به شمار می‌آید. تولید روزانه اوپک در اکتبر سال جاری میلادی ٢٩ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه و در ماه نوامبر سال ٢٠١٢ میلادی ٣٠ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز بود.

ناآرامی‌های کارگری در لیبی سبب شد تولید روزانه نفت این کشور از ٥٥ هزار بشکه در ماه اکتبر سال جاری میلادی به ٢٢ هزار بشکه در ماه نوامبر کاهش یابد. میانگین تولید روزانه این کشور در سال ٢٠١٢ میلادی، یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز بود.

بر پایه داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، عملیات نگهداری و دیگر اختلال‌ها سبب شد تولید روزانه نفت نیجریه نیز در ماه نوامبر سال جاری میلادی ١٠٠ هزار بشکه کاهش یابد.

عربستان نیز که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان به شمار می‌آید، تولید نفت خود را در دوره یاد‌شده، ١٠٠ هزار بشکه در روز کاهش داد و به ٩ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز رساند.

عراق تنها عضو اوپک بود که ماه گذشته میلادی تولید خود را افزایش داد. این کشور تولید روزانه خود را ٢٥ هزار بشکه در روز افزایش داد و به سه میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه رساند.

طبق اعلام اداره یاد شده، ظرفیت اضافی تولید نفت اوپک از دو میلیون بشکه در ماه اکتبر سال جاری میلادی، به دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در ماه نوامبر افزایش یافت.

پیش‌بینی می‌شود میانگین تولید نفت اوپک در سال ٢٠١٣ میلادی به ٣٠ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز برسد. برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد، میانگین تولید نفت سازمان اوپک در سال آینده میلادی ٢٩ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز خواهد بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در عین حال برآورد تقاضای جهانی نفت و عرضه طلای سیاه از سوی کشورهای غیر عضو اوپک را افزایش داده است. به گزارش خبرگزاری ام ان آی از واشنگتن، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان «دورنمای کوتاه مدت انرژی»، برآورد تقاضای جهانی نفت در سال آینده میلادی را اندکی افزایش داد.

این اداره همچنین با استناد به افزایش مستمر تولید نفت در ایالات متحده، پیش بینی خود را از رشد عرضه نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک بیشتر کرد.

اداره اطلاعات انرژی اعلام کرد: تولید نفت آمریکا در ماه نوامبر سال ٢٠١٣ میلادی به هشت میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین سطح تولید این کشور از سال ١٩٨٨ میلادی تا کنون به شمار می‌آید.

بر پایه برآوردهای این اداره، میانگین تولید نفت آمریکا در سال جاری میلادی هفت میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز خواهد بود و در سال آینده میلادی به هشت میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز می‌رسد.

پیش بینی این اداره نشان می‌دهد میانگین بهای هر بشکه از شاخص نفت خام برنت در سال آینده میلادی ١٠٤ دلار خواهد بود و میانگین بهای نفت خام دبلیو‌تی‌آی آمریکا، به ٩٥ دلار برای هر بشکه می‌رسد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد که تقاضای نفت خام جهان در سال ٢٠١٤ میلادی ٩١ میلیون و ٤٣٠ هزار بشکه در روز خواهد بود. در گزارش پیشین این اداره، این رقم ٩١ میلیون و ٣٩٠ هزار بشکه در روز اعلام شده بود.

همچون گذشته، کشورهای در حال توسعه، به ویژه چین، بیشترین سهم را در رشد تقاضای جهانی نفت خواهند داشت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی می‌کند که تقاضای سوخت‌های مایع در چین در سال جاری میلادی به ٣٨٠ هزار بشکه در روز افزایش یافته اما در سال آینده میلادی ١٠٠ هزار بشکه کاهش می‌یابد.

مجموع عرضه نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک در سال ٢٠١٤ میلادی یک میلیون و ٧٧٠ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین نشان می‌دهد تقاضای گاز طبیعی جهان در سال ٢٠١٤ میلادی تغییری نمی‌یابد و در سطح ٦٩ میلیارد و ٦٠٠ میلیون فوت مکعب باقی می‌ماند.

ایران ۱۵ میلیون بشکه نفت ذخیره شده را فروخت

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد: صادرات نفت ایران در نوامبر امسال (آبان) نسبت به ماه قبل از آن ۸۹ هزار بشکه در روز افزایش و نفت ذخیره شده این کشور در تانکرها ۱۵ میلیون بشکه کاهش یافته است.به گزارش خبرگزاری تسنیم صادرات نفت ایران که در ماه اکتبر ۷۶۱ هزار بشکه در روز بوده در ماه نوامبر به ۸۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. صادرات میعانات گازی ایران نیز در این آمار لحاظ شده است. این نهاد بین‌المللی که با هدف تامین منافع مصرف کنندگان انرژی تاسیس شده است همچنین از کاهش ۱۵ میلیون بشکه‌ای نفت ذخیره شده ایران در تانکرها خبر داد. کل نفت ذخیره شده ایران در ماه اکتبر ۳۷ میلیون بشکه بوده است. این رقم در ماه نوامبر به ۲۲ میلیون بشکه کاهش یافته است.این گزارش با اشاره به لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرده است با توجه به حفظ تحریم نفت انتظار نمی‌رود، صادرات نفت ایران طی ماه‌های آینده افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد.آژانس بین‌المللی انرژی افزود: «حتی اگر تحریم‌ها علیه نفت ایران تماما برداشته شود افزایش معنادار تولید نفت این کشور نیازمند گذشت زمان و سرمایه‌گذاری گسترده در بخش‌های بالادستی است و این امر به گذشت زمان نیاز دارد.»