گروه نفت و پتروشیمی- سید‌فواد نبوی: همزمان با بهبود نسبی وضعیت اقتصادی کشورهای توسعه یافته و لغو تحریم صنعت پتروشیمی ایران، تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی کشورمان افزایش یافته است.
ایران به عنوان دومین قدرت پتروشیمی در منطقه خاورمیانه بیش از ٢٥ درصد از تولید محصولات پتروشیمی را در اختیار دارد و با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که در سال جاری وارد مدار تولید خواهند شد، سهم کشورمان در بازارهای بین المللی افزایش خواهد یافت که با یک استراتژی جامع می‌توان بسیاری از بازارهای اروپایی و آفریقایی را نیز کسب کرد.
همزمان با لغو تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت پتروشیمی ایران و با توجه به فضای مثبت پدید آمده در عرصه دیپلماسی، با برنامه ریزی‌های انجام شده تنوع محصولات و مقاصد جدید صادراتی به عنوان ٢ راهبرد با هدف صادرات محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر تقاضاها از سراسر جهان برای محصولات پتروشیمی ایران در حال افزایش است.
خبرهای غیر‌رسمی حاکی از آن است که رشد صادرات پتروشیمی در سال ۹۲ روند صعودی ملایمی را تجربه کرده است، به طوری که در این سال مبلغ ۱۰ میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار محصولات پتروشیمی صادر شده که رشد حدود یک درصدی را نشان می‌دهد.
گزارش‌های اعلام شده نشانگر آن است که بخش عمده صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپای شرقی انجام شده، اما اخیرا صدور محصولات پتروشیمی به اروپای غربی نیز آغاز شده و ایتالیا، اسپانیا و یونان اقدام به واردات محصولات پتروشیمی از کشورمان کرده‌اند.
برآورد‌ها نشان می‌دهند که نرخ رشد محصولات پتروشیمی در جهان حدود ٦ درصد است و در بازارهای بین‌المللی همواره با افزایش تقاضا رو‌به‌رو هستیم، اما اکنون موقعیت مناسبی پیش آمده تا بتوان بازارهای جدید را تسخیر کرد.
امروز ظرفیت تولید پتروشیمی در کشورمان به بیش از ٦٠ میلیون تن رسیده است و با توجه به تنوع تولید محصول و بازارهای متنوع هیچگونه نگرانی در زمینه تامین نیاز داخل و نیز صادرات وجود ندارد. آمارهای رسمی اعلام شده حاکی از آن است که طی سال 1391 حدود ١٦ میلیون تن صادرات به ٦٠ کشور جهان داشته ایم که حدود ١٢ میلیارد دلار درآمد ارزی برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته و اکنون با توجه به لغو تحریم‌ها در سال جاری می‌توان انتظار داشت که صادرات پتروشیمی ایران جان تازه‌ای بگیرد.
خریداران بین‌المللی فرآورده‌های پتروشیمی اعتقاد دارند که مواد اولیه تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی ایران از کیفیت بالایی برخوردارند و با توجه به قیمت‌های مناسب محصولات پتروشیمی کشورمان مشتریان دائمی خود را دارا است. یکی از اهداف صنعت پتروشیمی ایران در افق ١٤٠٤ دستیابی به مقام اول منطقه در این صنعت است که با توجه به دانش فنی موجود و تلاش متخصصان ایرانی رسیدن به این هدف ممکن خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ظرفیت تولید پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم به
یکصد میلیون تن خواهد رسید و تلاش برای افزایش تنوع و ارتقای محصولات تولیدی برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی از اولویت‌های فعالیت در صنعت پتروشیمی ایران است. ایران اکنون بیش از ٢٤ درصد از تولید پتروشیمی خاورمیانه را در دست دارد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همگام با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم کشورمان به ٣٨ درصد خواهد رسید.
در این میان مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی معتقد است: همزمان با رفع تحریم‌ها در سال ٩٣ حجم صادرات محصولات پتروشیمی افزایش خواهد یافت.
حسین شهریاری در عین حال افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، حجم صادرات که به علت تحریم در سال ٩٢ کاهش یافته بود با رفع تحریم‌ها در سال جاری افزایش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود به ١٢ میلیارد دلار برسد. به گفته وی، صنعت پتروشیمی ایران دارای مزیت‌های فراوانی است و در صورت تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای و جذب سرمایه گذاری‌های جدید می‌توان برنامه‌ریزی‌های انجام شده
را محقق کرد. وی افزود: در سال‌های اخیر روند فروش داخلی محصولات پتروشیمی افزایش چشمگیری داشته و با بهره‌برداری از طرح‌های جدید توسعه‌ای ظرفیت تولید پتروشیمی افزایش
قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت. کارشناسان انرژی اعتقاد دارند که صادرات محصولات پتروشیمی ایران از امسال با برطرف شدن موانع موجود افزایش خواهد یافت و با پایان تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت پتروشیمی ایران، مذاکره شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مجتمع‌های پتروشیمی با مشتریان بین‌المللی فرآورده‌های پتروشیمی ایران در حال گسترش است و شرکت‌ها با بازاریابی‌های جدید در تلاش هستند تا یکبار دیگر افزون بر تامین نیاز داخل، حضوری فعال در عرصه بین‌المللی داشته باشند. باید این نکته را مورد توجه قرار داد که توسعه صنعت پتروشیمی ایران همسو با اجرای اقتصاد مقاومتی است و توسعه صنایع تکمیلی نیز همزمان با بخش‌های بالادستی چون از خام‌فروشی جلوگیری می‌کند از ارزش افزوده بالایی نیز برخوردار است و در آینده توسعه متوازن بخش‌های بالادست و پایین دست می‌تواند ایران را قدرت اول منطقه در صنعت پتروشیمی کند.