گروه بنگاه‌ها: نشست تخصصی یکسان‌سازی قراردادهای خرید داخلی و خارجی با حضور مسوولان، اساتید دانشگاه، سازندگان و مشاوران و پیمانکاران و سایر فعالان صنعت نفت به همت انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ایران (استصنا) در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران برگزار شد. در این نشست رضا پدیدار، رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا)، فیض‌الله جعفری، مشاور حقوقی استصنا و فروتنی، مدیرکل ماشین‌سازی و نیروی محرک وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان اعضای پنل و سید نصرالله ابراهیمی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و مشاور ارشد حقوقی قراردادی صنعت نفت و گاز به عنوان سخنران حضور داشتند. سید‌نصرالله ابراهیمی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و مشاور ارشد حقوقی-قراردادی صنعت نفت و گاز به عنوان سخنران، به بررسی تحولات حقوقی-قراردادی معاصر در نظام تامین کالا و خدمات از سازندگان، پیمانکاران داخلی در صنعت نفت و گاز ایران پرداخت.

وی گفت: متاسفانه قراردادهای این صنعت به اندازه نیاز آن رشد پیدا نکرده است، چرا‌که بیشتر قراردادهای آن یکطرفه و الحاقی است. وی با اشاره به سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، که در سال ۹۱ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، گفت: لزوم تغییر نگرش از قراردادهای خرید به قراردادهای تامین کالا و خدمات، لزوم رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات، از جمله مواردی است که می‌تواند منجر به حمایت از تولید‌کنندگان داخلی شود. استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: استفاده از مدل‌های بومی برای بهره‌‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها، حداکثر‌سازی توانمندی‌های داخلی، استفاده از منابع انسانی کشور و نیروهای درون جامعه و اعتماد نسبت به آنها، تکیه بر کارآفرینان بخش خصوصی، تاکید بر توسعه درون زا و برون‌گرا، تکیه بر توسعه پایدار منابع انسانی، ارتقای بهره‌وری و تقویت ساختار سازمانی و تشکیلاتی، گسترش پژوهش و فناوری با تاکید بر انتقال و بومی‌سازی فناوری‌های نوین و پیشرفته کاربردی، از جمله آموزه‌های اقتصاد مقاومتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی خواستار تعامل دو جانبه منطقی و قابل قبول بین صنعت نفت و گاز با بخش خصوصی شد و اظهار کرد: بر اساس اصل هماهنگی وهمکاری و نه بر‌اساس رقابت بایداین تعامل صورت گیرد. مشاور ارشد حقوقی قراردادی صنعت نفت و گاز به چالش‌ها و محدودیت‌های متناسب‌سازی عادلانه قراردادهای تامین کالا و خدمات از سازندگان داخلی اشاره کرد و گفت: «نبود قانون جامع و مدون جهت حمایت از خودکفایی صنعت نفت، پیش‌بینی نکردن شرایط تحریم اقتصادی در قانون برگزاری مناقصات و نداشتن یک رفتار مناسب و موازی میان خرید از خارج و بهره‌گیری از تولیدات داخلی از جمله مهم‌ترین چالش‌های متناسب‌سازی عادلانه قراردادهای تامین کالا است.