افت محدود تولید طلای سیاه در ژوئن

اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد تولید نفت ایران در ژوئن ۲۰۱۴ با ۲۷ هزار بشکه در روز با کاهش مواجه شد و از ۷۵۸/۲ میلیون بشکه در روز در ماه مه ‌۲۰۱۴ به ۷۳۱/۲ میلیون بشکه در روز در این ماه رسید. سازمان کشورهای صادرکننده نفت در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید ۱۲ عضو اوپک در ماه ژوئن ۲۰۱۴ با ۷۹ هزار بشکه در روز با کاهش نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد و به ۷۰۱/۲۹ میلیون بشکه در روز رسید. ۴ عضو اوپک در این ماه با کاهش تولید و ۷ کشور نیز با افزایش تولید مواجه شده‌اند. تولید نفت قطر نیز بدون تغییر در سطح ۷۲۶ هزار بشکه در روز باقی مانده است. ایران در بین کشورهایی قرار دارد که در این ماه با کاهش تولید نفت خود مواجه شده‌اند.

آمارهای اوپک نشان می‌دهد متوسط تولید نفت ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی برابر با ۷۶/۲ میلیون بشکه در روز بوده است. تولید نفت ایران در این مدت که توافق هسته‌ای ژنو به اجرا گذاشته شده و در پی آن برخی محدودیت‌های تجاری که علیه ایران لغو شده نسبت به سه ماهه چهارم ۲۰۱۴ حدود ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

افزایش ۲ دلاری قیمت نفت ایران در خرداد

اوپک همچنین اعلام کرد قیمت نفت ایران در ژوئن ۲۰۱۴ برابر با خرداد ۹۳ به ۴۵/۱۰۷ دلار در هر بشکه رسید که این رقم نسبت به ماه قبل افزایش ۰۵/۲ دلاری داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد قیمت سبد نفتی این سازمان در ماه ژوئن ۲۰۱۴ با ۴۵/۲ دلار افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۸۹/۱۰۷ دلار در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت اوپک در ماه مه ‌برابر با ۱۰۵/۴۴ دلار معامله شده بود. تمام نفت‌های این سازمان در ماه ژوئن با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

متوسط قیمت نفت سنگین ایران در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی نیز ۱۰۵/۱۷ دلار در هر بشکه اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۱ سنت افزایش داشته است.

۲۷ درصد افت تولید و ۵۰ درصد افت صادرات

میزان تولید و صادرات نفت کشورمان در سال ۹۱ به کمترین رقم خود در ۸ سال گذشته رسیده است؛ به‌طوری‌که میزان تولید نفت خام کشور در سال ۹۱ حدود یک میلیارد و ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه بوده که از این میزان ۶۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه به‌عنوان خوراک در پالایشگاه‌های داخلی به مصرف رسیده و ۴۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به‌طور مستقیم صادر شده است، بر این اساس میزان صادرات نفت کشورمان در این سال روزانه یک میلیون و ۱۳۲ هزار بشکه در روز بوده است. البته میزان صادرات نفت در نیمه دوم سال ۹۱ با افت بیشتری به زیر یک میلیون بشکه رسیده است. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد دولت احمدی‌نژاد پردرآمدترین دولت ایران از منظر درآمدهای نفتی است و دوره وی مصادف شد با قیمت‌های بالای نفت به طوری که تا پیش از وقوع بحران جهانی که قیمت نفت به حدود ۱۴۰ دلار در هر بشکه رسیده بود، دولت به سرعت و با صادرات ۲ تا ۴/۲ میلیون بشکه نفت در روز درآمدی در حدود ۵۷۵ میلیارد دلار تا سال ۹۱ کسب کرد. قیمت نفت در این دوره قابل مقایسه با دولت‌های قبل نبود. در این دوره به‌رغم آنکه تولید در مسیر کاهشی خود در حرکت بود، اما خزانه از دلارهای نفتی پر شد، دلارهایی که خیری برای صنعت نفت نداشت. به گزارش «ایسنا» در این دوره به‌خصوص در سال ۹۱ عوامل مهمی از جمله نبود سرمایه‌گذاری در این صنعت و تشدید تحریم‌ها دو عاملی اند که به افت قابل ملاحظه تولید و صادرات منجر شده‌اند. بر این اساس تولید نفت خام در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ از کاهش ۲/۲۷ درصدی برخوردار شده که یکی از دلایل اصلی آن عدم سرمایه‌گذاری لازم برای اکتشاف و تولید نفت بوده است؛ زیرا سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها جهت اجرای طرح خود از بودجه شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی گاز استفاده کرده و این شرکت‌ها را با موانعی در تامین منابع مواجه کرده است. ادامه تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و محدودیت‌های حمل و نقل دریایی را می‌توان از دیگر دلایل افت تولید نفت برشمرد.

در این راستا کاهش ۲۷ درصدی تولید نفت از یکسو و افزایش ۶/۲ درصدی مصرف داخلی آن از سوی دیگر سبب شد تا در این سال صادرات نفت ایران ۴۹ درصد کاهش یابد؛ براین اساس طرح معاوضه نفت خام که از سال ۱۳۷۶ در کشور اجرا شده بود و صرفه اقتصادی زیادی برای ایران داشت تحت تاثیر این عوامل قرار گرفت، به طوری که در سال ۹۱ واردات سوآپ ایران نسبت به سال ۹۰ از کاهش ۷۰درصدی برخوردار بود. البته صادرات سوآپ ۲/۳ درصد افزایش یافت.

از طرفی رویترز طی گزارشی اعلام کرد که ایران قیمت فروش رسمی نفت خام سبک خود برای تحویل در ماه آگوست به مشتریان آسیایی را ۲۰ سنت کاهش داده است. بر این اساس قیمت نفت سبک ایران ۲ دلار و ۳۰ سنت بالاتر از متوسط قیمت نفت عمان/دبی تعیین شده است. قیمت نفت سبک ایران برای تحویل در ماه جولای ۲ دلار و ۵۰ سنت بالاتر از قیمت نفت عمان/دبی بود. بر اساس این گزارش قیمت نفت سنگین ایران برای تحویل در ماه آگوست نیز ۲ سنت پایین‌تر از قیمت نفت عمان/دبی تعیین شده است، درحالی‌که در ماه جولای این نوع نفت ۲۸ سنت بالاتر از نفت عمان/دبی قیمت گذاری شده بود. به این ترتیب ایران قیمت این نفت خود برای تحویل در ماه آگوست را نیز ۳۰ سنت کاهش داده است.قیمت نفت فروزان ایران نیز در ماه آگوست ۱۵ سنت بالاتر از شاخص نفتی عمان/دبی تعیین شده است که نسبت به ماه جولای ۳۰ سنت کاهش نشان می‌دهد. قیمت نفت‌های سروش و نوروز ایران نیز ۳۰ سنت ارزان شده است.