در حالی که طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی نهادهای بین‌المللی انرژی ازجمله سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، ایران فاقد منابع غیرمتعارف نفت و گاز است، اما در منطقه زاگرس و همچنین لرستان نشانه‌هایی از ذخایر نامتعارف نفت و گاز وجود دارد و عملیات اکتشاف طلای سیاه در این مناطق در حال انجام است. سال گذشته شرکت ملی نفت از آغاز عملیات اکتشاف ذخایر غیرمتعارف شیل گاز و نفت در منطقه زاگرس و همچنین استان لرستان خبرداده و اعلام کرده بود که قراردادهایی به منظور دستیابی به فناوری تولید نفت و گاز از ذخایر نامتعارف امضا شده است. بر این اساس با دستیابی به فناوری و تکنولوژی تولید نفت و گاز از ذخایر نامتعارف عمر ذخایر هیدروکربوری کشور افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش «ایسنا»، طبق اعلام وزارت نفت پروژه سه فازی کشف نفت و گاز در استان لرستان، توسط پژوهشگاه صنعت نفت در حال انجام است و در بخش«های تک» مذاکراتی با شرکت‌های خارجی آغاز شده که احتمالا طرف مورد نظر آلمانی خواهد بود.

براساس این گزارش سه کشور آمریکا، کانادا و چین در راستای کشف منابع غیر متعارف شیل اقدامات گسترده‌ای را انجام داده‌اند. گفته می‌شود که ۵۰ درصد تولید گاز آمریکا از طریق مخازن گازی نامتعارف تامین می‌شود. همچنین آرژانتین، هند، آلمان، شیلی، چین، فرانسه، انگلستان، لهستان، اتریش، سوئد، نیوزیلند و استرالیا نیز مطالعاتی را به منظور اکتشاف‌، بهره‌برداری و توسعه این ذخایر انجام داده‌اند.

بنا بر این گزارش پروژ‌ه‌های مرتبط با منابع شیل فقط در مقاطع مورد توجه و حمایت قرار می‌گیرند که قیمت‌های نفت در سطوح بالایی قرار داشته باشند. با این حال توسعه ذخایر نامتعارف نفت و گاز معادلات بازار جهانی انرژی را بر‌هم زده است.

براین اساس ذخایر نفت و گاز شیل شامل سنگ‌هایی است که دارای مواد آلی بوده و می‌توان به وسیله حرارت دادن و مواد هیدروکربنی آن را استخراج کرد. نفت شیل برخلاف ذخایر متعارف نفت که در لایه های نزدیک به سطح زمین قرار دارند در اعماق زمین جا گرفته و استخراج آن هزینه‌بر و نیازمند تکنولوژی پیشرفته است.