تفاهمی درباره تهاتر نفت و کالا صورت نگرفت

گروه نفت و پتروشیمی: یادداشت تفاهم یازدهمین اجلاس کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه بین وزیر نفت کشورمان و وزیر انرژی روسیه در شرایطی امضا شد که روسای هر دو طرف ایرانی و روسی اذعان داشتند هیچ توافقی جهت تهاتر نفت و کالا بین دو کشور صورت نگرفته است. عصر روز سه‌شنبه، ١٨ شهریور ماه بیژن زنگنه و الکساندر نوواک به مدت دو ساعت پشت درهای بسته به مذاکره نشستند و در همین راستا چهار سند تفاهم‌ همکاری میان وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت‌های پتروشیمی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری روسیه امضا شد. بر اساس این یادداشت تفاهم دو طرف تصمیم گرفتند با همکاری بانک‌های مرکزی تبادلات خود را با استفاده از پول ملی انجام دهند.

نوواک، وزیرانرژی روسیه با بیان اینکه تحریم‌ها بر مناسبات دو کشور تاثیری نداشته است، گفت: قبل از تحریم‌های روسیه، این کشور برخی کالاها را از اتحادیه اروپا وارد می‌کرد که هم اکنون می‌تواند آنها را از ایران وارد کند و این امر باعث افزایش تبادلات خواهد شد. در عین حال زنگنه نیز اظهار کرد: روسیه ظرفیت بزرگی در زمینه نفت، گاز، برق، فن‌آوری و تامین کالاهای اساسی برای ایران دارد. وی گفت: ما نیز در اجرای طرح‌ها و واردات و صادرات کالاها و خدمات محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی مایل به همکاری با روسیه هستیم.

به گفته زنگنه حمل‌و‌نقل سریع و آسان، مسائل گمرکی، استانداردها، بیمه، روادید و همچنین نقش نهادهای بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در این یادداشت در نظر گرفته شده است.

نوواک وزیر انرژی روسیه نیز در این مراسم کمیسیون امسال را در سطح خیلی بالا توصیف کرد و گفت: صد نماینده از چهل شرکت روسی در این کمیسیون شرکت کرده‌اند. وزیر انرژی روسیه بازار ایران را برای کشورش از نظر استخراج هیدروکربورها مناسب ارزیابی کرد و گفت: اگر برخی محدودیت‌های قانونی در ایران وجود نداشته باشد تحرک عظیمی در مشارکت در بخش نفت و گاز ایران ایجاد خواهد شد.

به گفته نوواک روس‌ها علاقه‌مند به ایجاد نیروگاه‌های اتمی جدید، همکاری در بخش حمل و نقل و ذوب فلزات و ساخت ۱۰ نیروگاه حرارتی در مدت ۵ سال و مشارکت در احداث خطوط انتقال نیرو در ایران هستند و ۵۰ شرکت روسی آمادگی ورود به این طرح‌ها را در ایران دارند.

وزیر انرژی روسیه از علاقه‌مندی شرکت‌های هوایی روسیه به ارسال هواپیمای توو ۲۰۴ (تی‌یو) و تولید قطعات آن در ایران، استحصال آلومینا و صادرات خودرو خبر داد و اضافه کرد: مسائل بانکی و انتقال وجوه برای مبادله کالاها قابل حل است.

نوواک گفت: روسیه علاقه‌مند به واردات محصولات کشاورزی از ایران و صادرات کودهای شیمیایی است.همچنین تفاهم‌نامه احداث شرکت کود شیمیایی هرمز و همچنین توافق اکتشاف پهنه سیرجان - جیرفت به مساحت سه هزار کیلومتر مربع و تفاهم‌نامه نشست کارگروه همکاری‌های صنعتی‌، معدنی و تجاری نیز بین دو طرف ایرانی و روسی امضا شد.

زنگنه شامگاه سه‌شنبه در مراسم اختتامیه «یازدهمین اجلاس کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه» در پاسخ به این سوال که آیا ابزاری در توافق با روسیه دیده شده تا ایران وارد‌کننده صرف نشود و تکنولوژی وارد کشور شود، گفت: این پیش‌بینی‌ها انجام شده و هم در صحبت‌های من و هم در صحبت‌های آقای نوواک به آن اشاره شده است.

رئیس طرف ایرانی یازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری ایران و روسیه با بیان اینکه روابط بین دو طرف پایدار می‌ماند، اظهار کرد: روابطی پایدار می‌ماند که به نفع دو طرف باشد، ولی اجرای چنین اسنادی آدم‌های عاقل می‌خواهد.

وزیر نفت کشورمان و الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به برخی پرسش‌ها پاسخ دادند.

تهاتر کالا و نفت؛ شاید زمانی دیگر

وزیر نفت همچنین در پاسخ به اینکه آیا در پی امضای سند همکاری بین ایران و روسیه شاهد سرمایه‌گذاری روس‌ها در پروژه‌های نفت و گاز ایران خواهیم بود، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خیر، زیرا سرمایه‌گذاری قوانین خاصی دارد اما شرکت‌های روسی مایل به حضور در پروژه‌های نفت و گاز ایران هستند و اگر به تفاهم برسیم در شرایط رقابتی این کار انجام می‌شود.

وزیر نفت همچنین درباره مذاکره با روس‌ها بر سر تهاتر نفت خام و فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: هیچ صحبتی درباره تهاتر نفت خام با روسیه انجام نشده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا بیشتر محور مذاکرات ایران و روسیه درباره صادرات محصولات کشاورزی و غذایی بوده است، گفت: ایران بیشتر از این چیزی برای ارائه نداشت و علاوه بر این فقط موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی مطرح شد که در این زمینه شرکت‌های ایرانی باید کارهایی را انجام داده و اقدام به مذاکره کنند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در گذشته نیز کالای مصرف نهایی تولید و صادر می‌شد، گفت: اکنون نیز بازرگانان باید برای خود جا باز کنند. وی درباره عدم تایید اظهاراتش مبنی بر حل مشکل تبادلات بانکی و استفاده از پول ملی دو کشور برای مبادلات تاکید کرد:‌ در این زمینه تفاهم کامل انجام شده تا مشکل موجود برطرف شود.

زنگنه درباره اظهار بی‌اطلاعی وزیر انرژی روسیه مبنی بر بدقولی روس‌ها در اجرای پروژه‌های نفتی ایران و در پاسخ به اینکه آیا آماری از بدقولی روس‌ها در پروژه‌های داخلی دارید، گفت: در این زمینه آمار را دارم اما این مسائل در کار ایجاد می‌شود و باید توجه کرد که اجرای تفاهمات خوب به آدم‌های عاقل و با تدبیر نیز نیاز دارد.

تحریم صادرات میعانات گازی اقدامی تبلیغاتی است

وی درباره تاثیر تحریم میعانات گازی توسط آمریکا گفت: تحریم صادرات میعانات گازی همیشه وجود داشته و آنچه اخیرا اتفاق افتاده یک اقدام تبلیغاتی بوده است. زنگنه تاکید کرد: هیچ وقت میعانات گازی ما خارج از تحریم نبوده و به نظر می‌رسد آمریکا با هدف کاهش فشار کنگره این اقدام تبلیغاتی را انجام داده است.

سرنوشت صادرات گاز به پاکستان، عراق، ترکیه و عمان

وزیر نفت در ادامه درباره پروژه صادرات گاز ایران به پاکستان و جریمه‌ای که پاکستان باید به دلیل عدم پایبندی به مفاد قرارداد پرداخت کند، اظهار کرد: فعلا خط لوله‌ای توسط پاکستان احداث نشده تا گاز ایران به این کشور منتقل شود.

زنگنه درباره اینکه آیا در صورت عدم اجرای این قرارداد توسط پاکستان این موضوع در دادگاه لاهه بررسی خواهد شد، تاکید کرد: هر قراردادی مرجع خودش را دارد اما با پاکستان بحث حقوقی جدی داریم. وی افزود:‌طرف پاکستانی تقاضا کرده که زمان تحویل گاز دو سال و نیم به تعویق بیفتد. وزیر نفت ادامه داد: در این زمینه به‌طور اصولی به پاکستان «نه» نگفته‌ایم و مذاکرات با این کشور همچنان ادامه دارد.

زنگنه در ادامه درباره نتیجه دادگاه ایران و ترکیه و افزایش صادرات گاز به ترکیه گفت: در زمینه افزایش صادرات به ترکیه هنوز تفاهمی صورت نگرفته است. وی با اشاره به اینکه امکان افزایش صادرات گاز به ترکیه وجود دارد و در این راستا در حال احداث خط لوله جدید هستیم، گفت: منابع مالی دراین زمینه تامین است و در سال آینده نیز تامین می‌شود. وزیر نفت تاکید کرد: خط لوله اختصاصی برای صادرات گاز به ترکیه احداث می‌شود، اما در این زمینه هنوز به تفاهم نرسیده‌ایم. وی درباره صادرات گاز به اروپا گفت: ‌این امر یک موضوع درازمدت است و بحث امشب و فردا شب و سال آینده نیست.

زنگنه درباره آخرین جزئیات صادرات گاز به عمان گفت: صادرات گاز به عمان طبق روند جلو می‌رود و باید عملیات نقشه‌برداری در دریا را آغاز کنیم تا سپس اسناد مناقصه تهیه شود.

«دبه» جزء لاینفک صادرات گاز با خط‌لوله

زنگنه در ادامه با تاکید بر اینکه دبه جزو لاینفک قراردادهای صادرات گاز با خط لوله است، گفت: روس‌ها نیز در صادرات گاز دبه در می‌آورند. وی با اشاره به اینکه نباید از دبه در قراردادهای صادرات گاز عصبی شد، اظهار کرد: در این راستا باید برای دفاع از شکایت‌های احتمالی از قراردادهای گازی تجهیز شد و به درستی دفاع کرد تا بتوان به منافع دست یافت.

وزیر نفت افزود: از ابتدا یک قیمت مشخص را برای یک قرارداد ۲۵ ساله نمی‌شود تعیین کرد و انتظار داشت که این قیمت طی این مدت دوام بیاورد، چراکه رقبای زیادی وجود دارند که قیمت را کاهش می‌دهند تا بتوانند بازار را به دست بیاورند در چنین شرایطی طرف شما علیه شما ادعا خواهد کرد. به گفته زنگنه، قراردادهای صادرات گاز مانند مسابقات ورزشی است که یکی می‌برد و یکی می‌بازد.

تحریم‌ها ما را برای افزایش روابط تهییج می‌کند

وزیر انرژی روسیه نیز با تاکید بر اینکه روابط ایران و روسیه شرایط برد - برد خواهد داشت، تصریح کرد: توافق مشخصی در زمینه تهاتر کالا با نفت بین دو کشور صورت نگرفته است.

الکساندر نوواک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافق بر سر تهاتر نفت و کالا میان دو کشور انجام شده و آیا کاتالیست پتروشیمی بین دو کشور مبادله خواهد شد، گفت: یادداشت تفاهمی درباره همکاری‌های بازرگانی بین دو کشور به امضا رسیده که در واقع یک سند کلی است و مسائل و رهنمودهای کلی همکاری‌های بین دو کشور را مورد اشاره قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه درقالب این سند جامع قراردادهایی میان طرف روسی و ایرانی امضا خواهد شد که نمونه آن سه قراردادی است که اکنون به امضا رسیده است، خاطرنشان کرد:‌در ارتباط با صادرات نفت حق ایران است که نفت خود را به هر مسیری که می‌خواهد صادر کند، اما تاکنون توافق مشخصی در زمینه تهاتر کالا و نفت بین ایران و روسیه صورت نگرفته است.

وزیر انرژی روسیه در پاسخ به اینکه شرایط برد- برد در مذاکرات ایران و روسیه چگونه محقق خواهد شد، گفت: مطرح کردن این پرسش تکرار مکررات است زیرا روابط بین دو کشور سنتی و مبتنی بر منافع دو طرف است. نوواک با بیان اینکه کارهای میان دو کشور تنها به روابط بازرگانی ختم نخواهد شد، گفت: روابط دو کشور از لحاظ راهبردی بررسی می‌شود و امکان توسعه زمینه‌های جدید همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به تاخیر روس‌ها در اجرای پروژه‌های ایرانی مانند احداث نیروگاه بوشهر آیا تضمین می‌دهید که این پروژه‌ها به موقع اجرا شود، گفت: مسائل مربوط به تحریم‌های ایران و روسیه تاثیری بر همکاری‌های مشترک دو کشور ندارد.

وزیر انرژی روسیه با اشاره به اینکه مذاکراتی که صورت می‌گیرد در دوره توسعه روابط با ایران است. گفت: رفع مشکلات انتقال وجوه با ایران پیش ازتحریم‌ها آغاز شده بود و تحریم‌هایی که پس از آن علیه ایران اعمال شد برگردش مالی دو کشور تاثیر منفی گذاشت.