توسعه پتروشیمی در گرو پارس جنوبی

گروه نفت و پتروشیمی: صنعت پتروشیمی مهم‌ترین‌ و جذاب‌ترین صنعت در داخل کشور است که از طرفی منابع عظیم گاز طبیعی را به همراه ارزش افزوده بالایی به کالا تبدیل می‌کند و از سویی نیز مصرف‌کننده بزرگی برای بسیاری از فرآورده‌های نفتی با قیمت و جذابیت پایین‌تر به حساب می‌آید. با توجه به منابع عظیم نفت و گاز در ایران و همچنین وجود نیروی انسانی متخصص، این صنعت مزیت نسبی قدرتمندی در کشور دارد. در صورت تامین مالی این صنعت می‌توان از خوراک مایع، خوراک گاز و همچنین سوخت گاز به‌صورت قدرتمندی استفاده کرد. کشور ایران با دارا بودن ۴/۹ درصد از ذخایر نفت خام در جهان و ۱۸ درصد ذخایر گاز طبیعی شناخته‌شده جذابیت بالایی برای تولید محصولات پتروشیمی دارد. هم‌اکنون شاهد افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها بر این صنعت هستیم تا جایی که افزایش نزدیک به ۷ درصدی حجم صادرات محصولات پتروشیمی در ۸ ماه نخست امسال توسط مراکز رسمی ثبت شده است. این اتفاق یعنی افزایش حجم صادرات محصولات پتروشیمی در شرایطی رخ داد که قیمت نفت در جهان در حال کاهش بود که به تبع آن انتظار کاهش قیمت تمام شده این قبیل محصولات و ضعف تقاضا نیز وجود داشت که خروجی آن کاهش قیمت‌های جهانی خواهد بود. با توجه به این موارد در کنار افزایش حجم تولید جهانی محصولات پتروشیمی به دلیل افزایش شدید سرمایه‌گذاری‌ها، کاهش قیمت مواد اولیه این صنعت پس از انقلاب انرژی در آمریکا و افزایش تولید نفت و گاز از شیل، جایگزینی محصولات پتروشیمی با منشأ زغال‌سنگ (همچون پلی پروپیلن‌ها و آروماتیک‌ها) به جای محصولات پلیمری متعارف به‌خصوص در چین، قدرت‌نمایی شدید تولیدکنندگان در کشورهای رقیب با کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود برای حفظ سهم بازار خود یا تصاحب سهم بازار بیشتر و افزایش شدید و روزشمار تکنولوژی‌های تولیدی و دیگر واقعیت‌های بازار، نیاز به افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت به شدت حس می‌شود. این در حالی است که معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از برنامه‌ریزی کشور برای تولید ١٨٠ میلیون تن محصولات پتروشیمی تا سال ٢٠٢٢ میلادی خبر داد.

نیاز به فاینانس‌های بین‌المللی و تغییر فرآیند تولید به کمک تکنولوژی‌های جدید، مدیریت گرید برای جای‌گیری در بهترین وضعیت در شرایط مختلف بازار، توجه به تولید کالاهای پیشرفته‌تر، استفاده از برخی کالاهای صادراتی با ارزش افزوده پایین‌تر به‌عنوان مواد اولیه در تولید سایر کالاها (همچون متانول و تولید پلی‌پروپیلن‌ها)، تلاش برای افزایش بهره‌وری در این صنعت و توجه تمامی بخش‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری به صنعت پتروشیمی مواردی است که می‌تواند نقش فعال‌تر و جایگاه بهتری را به این صنعت در سطح جهان اختصاص دهد. به گزارش «شانا»، محمد حسن پیوندی دیروز با بیان اینکه ایران در آینده نزدیک وابستگی مجتمع‌های پتروشیمی تازه خود به خوراک مایع را کاهش می‌دهد، گفت: تبدیل ٢٥میلیون تن متانول به پروپیلن و اتیلن از برنامه‌های اولویت‌دار صنعت پتروشیمی به شمار می‌آید.

وی از افزایش ٦ تا ٧ درصدی میزان صادرات محصولات پتروشیمی ایران در ٨ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: هم‌اکنون صنعت پتروشیمی کشور با مصرف ٥ درصد از هیدروکربورهای مایع و گاز کشور بیش از ٤١ میلیون تن محصول به ارزش بیش از ٢١میلیارد دلار تولید می‌کند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به راه‌اندازی فازهای ١٥ تا ١٨ پارس جنوبی، گفت: با راه‌اندازی این فازها پروژه‌های باقیمانده از برنامه چهارم توسعه که بیشتر شامل مجتمع‌های موجود در سر راه خط لوله اتیلن هستند، وارد مدار تولید خواهند شد.

وی محور زیرساخت‌ها و امکانات کشورمان در حوزه پتروشیمی را خوراک فراوان و دسترسی به آب‌های آزاد دانست و گفت: هم‌اکنون ایران ۴/۹ و ١٨ درصد از منابع نفتی و گازی جهان را در اختیار دارد.معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه هم اکنون ١١ طرح از برنامه چهارم و ٦٧ طرح از برنامه پنجم توسعه از ٥ تا ٩٧ درصد پیشرفت فیزیکی به‌صورت نیمه کاره وجود دارند، گفت: هم اکنون اتمام این پروژه‌ها که بیشتر سهامی عام دارند یکی از اولویت‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، به این منظور به‌صورت مرتب جلساتی با سهامداران، سرمایه‌گذاران و تامین‌کنندگان مالی این طرح‌ها برای تسریع در کار برگزار می‌کنیم.

پیوندی با تاکید بر اینکه در چند سال آینده متانول ایران رقیب سرسخت برای شیل‌های گازی دنیا خواهد شد، گفت: هم‌اکنون سالانه حدود ٥ میلیون تن متانول در کشور تولید می‌شود که این میزان طی ٥ سال آینده به ٢٥ میلیون تن خواهد رسید، از این رو ایران در آینده یکی از تاثیرگذاران قیمت این محصول در جهان خواهد بود. معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: به‌عنوان مثال هم‌اکنون بزرگ‌ترین‌ طرح تولید متانول دنیا به ظرفیت تولید سالانه دو میلیون تن در منطقه دیر در حال ساخت است؛ شرکت NPC تمایل زیادی دارد تا سقف ٢٠ درصد سهام این پروژه را خریداری کند.وی ظرفیت کنونی تولید محصولات پتروشیمی ایران را ٦٠ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با احتساب ٦٠ میلیون تن ظرفیت در حال ساخت که ٣٠ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و نیز ٦٠ میلیون تن ظرفیت طراحی شده، تا پایان سال ٢٠٢٢ در صورت تامین خوراک، تولید محصولات پتروشیمی ایران به ١٨٠ میلیون تن در سال خواهد رسید.

پیوندی با اشاره به کاهش قیمت نفت خام گفت: این کاهش قیمت تا سه - چهار ماه آینده به‌صورت محسوس بر قیمت محصولات پتروشیمی با پایه خوراک مایع تاثیر‌گذار خواهد بود، اما این تاثیر در مورد محصولات پتروشیمی با پایه خوراک گاز کمتر خواهد بود.وی با بیان اینکه فرمول تعیین قیمت خوراک به تصویب رسیده در مجلس شورای اسلامی، بر اساس شاخص‌های اقتصادی و اصلی کشور بنا نهاده شده و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تهیه آن مشارکت داشته است، گفت: مجلس با تصویب این فرمول کار حساس و مهمی انجام داد و در صورت تصویب این فرمول در شورای نگهبان دولت آن را به اجرا در می‌آورد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در مورد آخرین وضع فاینانس‌های کشور چین در صنعت پتروشیمی گفت: هم اکنون ال‌سی فاینانس پتروشیمی سبلان باز شده و به زودی این اتفاق در مورد پتروشیمی مسجد سلیمان نیز رخ می‌دهد، وانگهی در مجموع صنعت پتروشیمی آمادگی دریافت ٧ تا ١٠ میلیارد دلار فاینانس چین را دارد.