گروه نفت و پتروشیمی-نسیم علایی: قیمت نفت در ماه ژوئن کاهشی بود و انواع نفت‌ خام‌ها شاهد افت قیمت در این ماه بودند. به گزارش اوپک، میانگین بهای نفت سنگین ایران در ماه ژوئن ۵/ ۱ دلار نسبت به ماه مه کاهش یافت و به ۸۶/ ۵۹ دلار در بشکه رسید. این در حالی است که بهای سبد نفتی این سازمان در همین بازه زمانی ۹۵/ ۱ دلار کاهش داشته و به ۲۱/ ۶۰ دلار رسیده است. نفت برنت اما افت قیمت بیشتری را تجربه کرد و با ۶۳/ ۲ دلار کاهش به ۶۹/ ۶۱ دلار رسیده است. اما نفت خام آمریکا در مسیری مخالف انواع دیگر نفت حرکت کرد و با رشد ۵۳ سنتی به ۸۱/ ۵۹ دلار بر بشکه رسید. در واقع بازار آمریکا ماه پیش با خبر کاهش تولید نفت این کشور مواجه بود و تحت تاثیر این خبرها رشد اندکی یافت اما بازار اروپا و آسیا با افزایش شدید تولید از سوی کشورهای اوپکی، احتمال رفع تحریم‌های ایران و احتمال خروج یونان از اتحادیه اروپا افت قیمتی را تجربه کرده است. بر اساس گزارش اوپک از بازار نفت در ماه جولای تولید روزانه نفت ایران در این ماه بیش از ۹ هزار بشکه کاهش یافته و به ۸۲۷/ ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. بین اعضای این سازمان عراق با افزایش ۱۹۸ هزار بشکه‌ای بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص داد.

تولید روزانه نفت این کشور در ماه ژوئن به بیش از ۴ میلیون بشکه رسید. بعد از عراق نیجریه و عربستان به ترتیب با ۸۷ هزار و ۴۸ هزار بشکه بیشترین رشد تولید را داشته‌اند. تولید نفت عربستان به ۲۳۵/ ۱۰ میلیون بشکه در روز رسیده است. در مجموع تولید اوپک در ماه ژوئن ۲۸۳ هزار بشکه افزایش یافته و به ۳۷۸/ ۳۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. برخی موسسات پیش از این تولید اوپک در ماه یاد شده را بیش از ۳۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرده بودند. این گزارش تقاضای نفت در سال جاری میلادی را نسبت به گزارش ماه پیش خود ۱۰۰ هزار بشکه افزایش داد و به ۶۱/ ۹۲ میلیون بشکه در روز رساند.

این گزارش همچنین تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۱۵ را نسبت به گزارش ماه پیش ۱۰۰ هزار بشکه کاهش داده و حدود ۲/ ۲۹ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.