مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) به‌زودی برای تصویب و تایید نهایی در اختیار هیات‌ وزیران قرار می‌گیرد.

به گزارش «شانا» مدل جدید قراردادهای نفتی که مراحل نهایی خود را می‌گذراند، به‌زودی برای تایید و تصویب نهایی به هیات‌ دولت ارسال می‌شود.


در مدل تازه قراردادهای نفتی ایران (IPC) قرار بر این است که حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به‌صورت یکپارچه واگذار شود تا شرکت‌های خارجی با چنین قراردادی، انگیزه‌ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند. در این قرارداد، مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت واگذار نمی‌شود و تولید صیانتی ازمخزن، یکی از مهم‌ترین‌ مباحث در این قراردادهاست. دراین مدل از قرارداد، عملیات اکتشاف به پیمانکار واگذار می‌شود و باید سعی شود شرکت‌های خارجی به مناطق پر ریسک صنعت نفت وارد شوند زیرا قاعده در دنیا این است که هزینه سنگین اکتشاف را شرکت‌های خارجی تامین کنند و نباید هزینه‌های ملی صرف مخارج اکتشاف شود.


انتقال فناوری و شفافیت مالی یکی از مهم‌ترین‌ مباحث قراردادهای تازه (IPC) است که بر‌اساس آن قرار است در قراردادهای تازه، کارشناسان ایرانی در کنار شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوری‌های روز دنیا آشنا شوند. ضمن اینکه باید خود نیز در این انتقال و دریافت فناوری بهتر عمل کنند. همچنین افزایش ضریب بازیافت مخازن یکی از مهم‌ترین‌ اهداف این قرارداد است که با توجه به اینکه نیمی از میدان‌های کشور در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، هر یک درصد افزایش ضریب، معادل ٥٠٠ میلیارد دلار افزایش ثروت ملی است.


با توافق ایران و١+٥ و علاقه شرکت‌های خارجی به حضور در صنعت نفت ایران، قرارداد IPC در آینده نزدیک در کنفرانسی در لندن به همراه توسعه برخی از پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی خواهد شد.