اندونزی درخواست رسمی خود را برای پیوستن دو‌باره به سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) پس از هفت سال خروج از این سازمان و همزمان با افزایش تقاضای نفت این کشور اعلام کرد.


به گزارش «ایرنا» سودیرمان سعید، وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی برای نشست چهارم دسامبر (13 آذر) به منظور انجام تشریفات و عضویت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت در وین دعوت شده است. این کشور جنوب شرق آسیا که زمانی از صادرکنندگان نفت بود ژانویه سال 2009 میلادی عضویت خود را پس از تبدیل شدن به یک واردکننده نفت تعلیق کرد، اما براساس گزارش روز جمعه رسانه‌ها، اوپک تایید کرد که اندونزی تقاضای رسمی خود را برای عضویت دوباره در این سازمان ارائه کرده است.


اندونزی بزرگ‌ترین‌ اقتصاد جنوب شرق آسیا با منابع غنی انرژی برای تقریبا ۵۰ سال بخشی از اوپک بود و اکنون با توجه به کاهش منابع انرژی به اوپک بازمی‌گردد تا دسترسی خود به منابع ارزان‌تر نفت را همزمان با اوج تقاضای این کشور تسهیل کند.


وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی معتقد است این کشور به‌عنوان مصرف‌کننده انرژی و تولیدکننده اوپک می‌تواند نقش «پل» در شکاف بین این دو گروه را بازی کند.

براساس قوانین، عضو دائم اوپک باید کشور صادرکننده نفت بوده و سه چهارم از 12 عضو باید عضویت متقاضی را بپذیرند.

اوپک در حال حاضر متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا است و با پیوستن اندونزی دارای 13 عضو می‌شود.

کشورهای صادرکننده نفت سال 1960 با هدف محافظت از منافع خود با تاسیس سازمان واحدی موافقت کردند که اوپک نامیده شد. اندونزی سال گذشته میلادی روزانه 852 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد، اما میزان مصرف داخلی این کشور تقریبا دو برابر تولید است و باید این میزان را وارد کند.