با افزایش بی‌سابقه صادرات نفت خام ایران به چین، دور جدید رقابت نفتی با کشورهای عربی برای افزایش سهم در بزرگ‌ترین‌ بازار نفتی جهان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از رکوردشکنی صادرات میعانات گازی ایران به چین، حجم فروش و صادرات نفت خام ایران به این کشور بزرگ آسیایی هم با افزایش قابل توجه روبه‌رو‌ شده است.

بر این اساس در ماه اوت سال جاری میلادی حجم صادرات نفت خام ایران با افزایش بی‌سابقه ۶۱ درصدی به ۱۹۲ هزار بشکه در روز افزایش یافت تا ایران به ششمین کشور تامین‌کننده نفت خام چین تبدیل شود. در حال حاضر عربستان سعودی با ۱۵ درصد، عراق و آنگولا هر یک با ۱۳ درصد، روسیه ۱۲ درصد، عمان با ۱۰ درصد و ایران با ۸ درصد از بزرگ‌ترین‌ صادرکنندگان نفت خام به چین در ماه اوت سال ۲۰۱۵ میلادی به شمار می‌روند.

چین در ماه اوت سال جاری میلادی بیش از ۶ میلیون و ۲۸۸ هزار بشکه نفت خام وارد کرده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حجم واردات طلای سیاه این کشور آسیایی بیش از ۵ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر با فروکش کردن بحران اقتصادی در چین، حجم واردات نفت خام این کشور آسیایی در ماه اوت در مقایسه با ماه قبل از آن بیش از ۳۳۲ هزار بشکه افزایش یافته که در بین کشورهای نفتخیز ایران بیشترین افزایش صادرات نفت را به چین داشته است. در این مدت حجم صادرات روزانه نفت خام ایران به ۱۹۲هزار بشکه در روز رسیده و در مجموع هم‌اکنون ایران سهمی هشت درصدی را از بازار نفت خام چین را در اختیار گرفته است. در همین حال، پیش‌بینی می‌شود با توجه به مذاکرات جدید نفتی ایران و چین و احتمال لغو تحریم ها، به زودی حجم فروش طلای سیاه ایران به بزرگ‌ترین‌ بازار نفت جهان با افزایش بیشتری روبه‌رو‌ شود.