تصمیم عربستان برای پایین ‌آوردن قیمت نفت خود در ماه نوامبر نشان می‌دهد که رقابت برای سهم بازار در بازار نفت اشباع شده آسیا تمامی ندارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، شرکت نفت آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش خود برای بازار آسیا را نسبت به قیمت فروش نفت عمان/ دبی در ماه نوامبر یک دلار و 60 سنت کاهش داد، در حالی که در ماه اکتبر 10 سنت بالاتر بود.

در شرایطی که قبل از اعلام این کاهش قیمت کمتر کارشناسی آن را پیش‌بینی می‌کرد، این امر نشان می‌دهد که عربستان مایل به پذیرش قیمت پایین نفت برای رقابتی نگه‌ داشتن نفت خود در بازار است. همچنین این امر نشان می‌دهد که هنوز تا پایان روند کنونی قیمت ضعیف نفت فاصله زیادی وجود دارد؛ به ویژه اگر این نظریه را بپذیریم که استراتژی‌ قیمت‌گذاری عربستان بیانگر تمایل آنها به حفظ سهم بازار در مقابل توان قیمت‌گذاری است.


رکود بیشتر در ساختار بازار دبی در هفته‌های اخیر همیشه به یک کاهش در قیمت نفت عربستان منجر می‌شود.

قیمت رسمی فروش نفت عربستان البته به آن میزانی که رکود بازار نشان می‌داد نبود زیرا در سه ماه سوم امسال (زمانی که رکود بازار به دلیل تقاضای بالا از بین رفت) چندان افزایش نیافته بود.

قیمت رسمی فروش نفت عربستان یک روند قیمت‌گذاری برای نفت‌های رقیب در خاورمیانه همچون نفت ایران، عراق و کویت ایجاد می‌کند و یک معیار برای روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت پالایشگاه‌های آسیایی است. قیمت فروش نفت عربستان همچنین بیانگر پویایی متغیر بازار نفت خاورمیانه است جایی که حرکت قیمت‌ها به شکل قابل توجهی تحت تاثیر مشارکت متناوب اما گسترده بازوی تجاری شرکت‌های نفتی دولتی چین بوده است.


در 12 ماه گذشته خرید سنگین شرکت چاینا‌ اویل شاخه تجاری شرکت پتروچاینا در سه مقطع باعث شده قیمت نفت عمان/ دبی به شکل قابل توجهی بالا برود و در نتیجه فاصله خود را با نفت برنت کم کند. این امر بی‌شک باعث پیچیده شدن قیمت‌گذاری برای عربستان شده، چرا‌که روش معمول محاسبه قیمت رسمی فروش نفت عربستان به وسیله بازار دبی رابطه بین نفت دبی و نفت برنت را مدنظر قرار نمی‌دهد. اگر نفت دبی متناسب با نفت برنت بالا برود آنگاه نفت حوزه اقیانوس اطلس به ویژه آنگولا و نیجریه برای پالایشگاه‌های آسیایی رقابتی‌تر می‌شود. این امر همچنین منجر به رقابتی‌تر شدن دیگر نفت‌های بیرون خاورمیانه نظیر روسیه که به وسیله خط لوله به آسیا می‌رسد می‌شود. این امر در آمار واردات دو خریدار اصلی نفت آسیا یعنی چین و هند قابل مشاهده است.


اما چین واردات خود از عربستان را در هشت ماه نخست ۲۰۱۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳/ ۸ درصد افزایش داده است. این کشور واردات نفت خود را از روسیه ۳/ ۲۸ درصد، از ونزوئلا ۶/ ۱۴ درصد و از برزیل ۴/ ۹۹ درصد افزایش داده است.

هند نیز خرید نفت خود از عربستان را در هشت ماه نخست امسال ۲/ ۱۱ درصد و خرید نفت از آنگولا را ۶/ ۴۳ درصد، از نیجریه ۹/ ۲۹ درصد و از مکزیک ۶/ ۴۴ درصد افزایش داده است.