گلدمن ساکس در گزارشی ایران را کشوری مملو از فرصت‌های پرسود در بخش نفت و گاز معرفی کرده که با لغو تحریم‌ها می‌تواند به کانون توجه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی بدل شود.


به گزارش «ایرنا» بانک آمریکایی گلدمن‌ساکس به تازگی در گزارشی از بیدار شدن یک غول نفتی دیگر در ایران سخن به میان آورده و عنوان کرده است که ایران ظرفیت‌های عظیمی دارد.


این بانک آمریکایی در این گزارش سوالی با این مضمون مطرح کرد که چرا باید به ایران توجه کرد؟ پاسخ این است که ظرفیت بزرگی در ایران وجود دارد که می‌تواند فعال شود، اما بالفعل شدن این ظرفیت با چالش‌هایی روبه‌رو است. ایران دارنده چهارمین ذخایر نفت و بزرگ‌ترین‌ ذخایر گاز طبیعی جهان به شمار می‌آید و می‌تواند یکی از تامین‌کنندگان اصلی انرژی در جهان باشد.با این حال، پابرجا بودن تحریم‌ها که می‌تواند سرمایه‌گذاری را با مخاطره روبه‌رو‌ کند، هنوز یک مانع بزرگ به شمار می‌رود. ایران به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش‌های توسعه میدان‌های نفت و گاز و توسعه زیرساخت‌ها است. اگر تحریم‌ها برداشته شود ایران می‌تواند حدود ٢٥ درصد از رشد تقاضای نفت را در سال ٢٠١٦ تامین کند، ایران هم اکنون تنها ۱/ ۴ درصد از تولید نفت جهان را بر عهده دارد و پنج درصد از گاز طبیعی جهان در این کشور تولید می‌شود. یکی از نکته‌هایی که در این گزارش به آن اشاره شده، این است که فعال کردن ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران فرآیندی زمانبر و پرهزینه خواهد بود. این گزارش خطاب به سرمایه‌گذاران گفت: قرار نیست سرمایه‌گذاری در ایران یک موفقیت یک شبه باشد و رشد نیاز به زمان دارد. این سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند قراردادهای جذاب و سرمایه‌گذاری‌های کلان هستند که حداقل ظرف یک مدت پنج‌ساله به ٣٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز خواهند داشت. با این حال رشد تولید ایران می‌تواند به قیمت‌های نفت در بازارهای جهانی فشار وارد کند و مدتی طول بکشد تا بازار دوباره به تعادل برسد. کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی برای تولیدکنندگان آمریکایی که هزینه تولید آنها بالاست یک دغدغه اساسی است، اما برای ایرانی‌ها که هزینه نا‌چیزی برای برداشت نفت از دل زمین می‌پردازند، مساله خاصی نیست. بنابر ایران گزارش، ایران برای تولید هر بشکه نفت نیاز به ٢٠ تا ٣٥ دلار سرمایه‌گذاری دارد، چنانچه قیمت نفت در سطوح ٤٥ دلار هم باقی بماند سرمایه‌گذاری در ایران بسیار پر سود خواهد بود.