یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

عبور تک‌قطبی شاخص از 78 هزار واحدی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۸۸ واحدی (۵/ ۰ درصدی) در سطح ۷۸ هزار و ۲۲۸ واحد متوقف شد. در شرایط کنونی شاهد کاهش حجم و ارزش معاملات در بازار هستیم. بخشی از این امر را می‌توان ناشی از توقف نمادهای پرحجم بازار مانند «خساپا» و «خپارس» دانست. رشد روز گذشته بازار با لیدرمحوری صنایع خودرویی و پالایشگاهی صورت گرفت. رشد پرشتاب قیمت‌های این گروه، عدم تناسب انتظارات با پیش‌بینی سودآوری در گزارش‌های مالی و عدم اصلاح قیمتی این گروه‌ها ابهاماتی در مورد پایداری رشد شاخص به وجود آورده است. بنابراین، شاهد متوقف شدن روند پرشتاب ورود نقدینگی به بازار هستیم. همچنین قیمت‌ها به حدی رسیده که سهام را از حالت «ارزندگی عمومی» خارج کرده است. این عوامل در کنار قرار گرفتن شاخص بالاتر از سطح روانی ۷۸ هزار واحدی جهش شاخص را دور از انتظار کرده است.



کنترل تقاضا با افزایش عرضه رسمی

در معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی همراه و به نرخ ۳۵۱۰ تومان معامله شد. انتظارات افزایشی درخصوص رشد نرخ ارز پس از پایان انتخابات و همچنین افزایش تقاضای مسافرتی ارز با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال موجب رشد نرخ دلار شد. در ادامه اما، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، بر نرخ ارز فشار وارد کرد و موجب تعدیل رشد نرخ دلار شد. با این حال، افزایش تقاضای فصلی ارز، رشد ارزش دلار آمریکا در بازار جهانی و برخی انتظارات مبنی بر عدم کاهش نرخ ارز میان معامله‌گران می‌توانند همچنان از نرخ ارز حمایت کنند. از سوی دیگر، در شرایط انتظاری برای یکسان‌سازی نرخ ارز در ماه‌های آتی، به نظر می‌رسد نرخ در بازار آزاد و مبادله‌ای تا حدودی تعدیل و به یکدیگر نزدیک شوند (تسهیل روند تک‌نرخی کردن ارز).


pic03

افت سکه با اونس

دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 5 هزار تومانی همراه شد. با وجود رشد نرخ دلار، افت اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز جمعه افزایش شاخص دلار قیمت اونس را با افت همراه کرد. اما همچنان بالای 1220 دلار قرار دارد. کارشناسان در نشست گروه 20 بر تصویر نگران‌کننده اقتصاد جهانی تاکید داشتند. امری که انتظار می‌رود بتواند از اونس حمایت کند. با این حال، روند افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند بر اونس فشار آورد. اما عدم اطمینان معامله‌گران سکه به روند اونس و حمایت نرخ دلار باعث تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) برای 7 هفته متوالی شده است. هم اکنون عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. بنابراین در صورت تداوم رشد نرخ دلار، انتظار می‌رود قیمت بازاری سکه به ارزش ذاتی نزدیک شود.


pic۰۴

فشار آمار آمریکا بر اونس

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۳/ ۰ درصدی همراه شد. روز جمعه، تقویت شاخص دلار و قرار گرفتن بازار سهام آمریکا در بالاترین سطح در دو ماه اخیر عامل فشار بر اونس شدند. آمارهای بهتر از پیش‌بینی بازبینی تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم و شاخص هزینه شخصی (تورم) آمریکا با تقویت احتمال یک بار افزایش نرخ بهره آمریکا در سال ۲۰۱۶ رشد شاخص دلار را به همراه داشتند. با این وجود اونس بالای سطح ۱۲۲۰ دلاری متوقف شد. نوسانات اخیر بازارهای سهام حرکت به سمت دارایی‌های امن مانند اونس را تشدید کرد. گروه ۲۰ نیز با اشاره به عدم حمایت عوامل بنیادین و چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی اعلام کرد سیاست‌های پولی برای ایجاد ثبات اقتصادی کافی نیستند؛ امری که می‌تواند از اونس حمایت کند، اما آمارهای اشتغال و شاخص خرید مدیران می‌تواند روند افزایش نرخ بهره آمریکا را نشان دهد.


pic05

افت نرخ سود با مقاومت «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۷/ ۱ درصدی به قیمت ۸۳ هزار و ۸۷۳ تومان معامله شدند. نزدیک شدن تاریخ انقضای اوراق با نماد «تسه۹۲۱۲» یکی از دلایل افت قیمت این اوراق است. سایر «تسه»ها نیز به دلیل مقاومت «تسه»ها در مقابل نرخ سود با افت همراه شدند. رابطه میان نرخ سود و قیمت اوراق مانع از رشد پرشتاب قیمت این اوراق می‌شود. میانگین قیمت اوراق جدید ۸۶ هزار و ۳۰۰ تومان است و نرخ سود وام در صورت ترکیب اوراق ۵/ ۲۳ درصد است. مقامات همچنان بر بالا بودن نرخ سود تاکید دارند. معاون وزیر راه و شهرسازی در این مورد بر احتمال افزایش سقف وام تا ۱۰۰ میلیون تومان و کاهش نرخ سود تاکید داشت. اما با توجه به نیاز خفته مسکن، با وجود بالا بودن نرخ سود، با افزایش سقف وام شاهد رشد چشمگیر «تسه»ها بودیم.


pic06

بیشترین رشد نفت از شهریور

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 6/ 10 درصدی همراه شد. تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای دهمین هفته متوالی با افت (13 موردی) همراه شد و هم اکنون در کمترین میزان از 11 دسامبر 2009 (400 دکل) قرار دارد. این عامل در کنار رشد بازارهای سهام آمریکا با آمار اقتصادی مناسب این کشور با وجود اینکه عامل خوش‌بینی نسبت به نفت است اما با افزایش فشار شاخص دلار از بین رفت. با این وجود همچنان رشد هفتگی نفت با اولین کاهش موجودی بنزین آمریکا از ماه نوامبر و خوش‌بینی‌ها نسبت به احتمال حصول توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی برای حفظ سطح تولیدات ژانویه در مارس بیشترین رشد هفتگی از هفته اول شهریور را رقم زد. با این وجود کارشناسان به دلیل شیب ثابت تولیدات این صادرکنندگان، افزایش صادرات ایران و نگرانی‌‌ها از کاهش تقاضای چین این رشد را باثبات نمی‌دانند.


صعود دورقمی نفت در بازارهای جهانی

صعود دورقمی نفت در بازارهای جهانی

صعود دورقمی نفت در بازارهای جهانی

صعود دورقمی نفت در بازارهای جهانی

صعود دورقمی نفت در بازارهای جهانی