یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

دومین هفته افت شاخص
شاخص کل بورس تهران با افت هفتگی ۴/ ۱ درصدی، دومین هفته متوالی نزولی را ثبت کرد. شناسایی سود و فشار فروش به ویژه با لیدرمحوری گروه خودرو، فضای منفی بازار را رقم زد. به این صورت بازدهی شاخص از ابتدای سال به منفی ۸/ ۰ درصد رسید. در ۳ ماه پایانی سال ۹۴، با رفع ریسک سیستماتیک ناشی از تحریم‌ها و اخبار مثبت اما بدون تغییر در عوامل بنیادین، رشد ۳۰ درصدی شاخص رقم خورد. بنابراین در شرایط کنونی معامله‌گرانی که با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت و بر موج اخبار وارد بازار شده بودند، قصد خروج از بازار را دارند؛ این امر شامل خروج نقدینگی ناشی از اعتبارات کارگزاری‌ها نیز می‌شود. با وجود این همچنان تغییر شرایط اقتصادی خوش‌بینی‌ها به بورس را حفظ کرده است، امری که می‌تواند همزمان با انتشار گزارش‌های مالی و مجامع، حرکت معامله‌گران اما با رویکرد بنیادین را رقم بزند.

بازار ارز

حبس قیمتی ارز زیر سطح روانی
هر دلار آمریکا با افت هفتگی ۱/ ۰ درصدی به نوسانات اندک زیر سطح روانی ۳۵۰۰ تومانی ادامه داد. در هفته ابتدایی سال، با رشد تقاضا در بازار ارز نرخ دلار از سطح ۳۵۰۰ تومانی عبور کرد. در ادامه اما فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها باعث ایجاد یک سد روانی در برابر دلار شد. با وجود حمایت عوامل بنیادی از نرخ دلار، اما این فضای روانی موجب افزایش عرضه دلار از سوی صرافی بانک‌ها و همچنین فعالان بازار شده است. از سوی دیگر همین عوامل بنیادی انتظارات نسبت به کاهش نرخ دلار را کمتر کرده است. روز پنج‌شنبه، در حالی که شاهد افت دلار به سطح ۳۴۶۶ تومانی نیز بودیم، در ادامه بار دیگر افزایش تقاضا موجب بازگشت نرخ دلار به سطح ۳۴۷۵ تومان شد (بدون تغییر نسبت به روز قبل).

بازار سکه

سیگنال اونس به سکه
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۲/ ۰ درصدی به قیمت یک میلیون و ۲۷ هزار تومان معامله شد. روز پنج‌شنبه افت طلای جهانی در شرایط ثبات نرخ دلار، عامل فشار بر قیمت سکه شد. روز سه‌شنبه اونس به بیشترین میزان در سه هفته اخیر (۱۲۶۲ دلار) رسیده بود. همچنان نیز شاهد حمایت سطح ۱۲۳۰ دلاری از اونس هستیم. بنابراین خوش‌بینی‌ها به حمایت اونس از سکه باعث بزرگ شدن اندازه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است. با وجود این شاهد نوسانات اندک نرخ دلار هستیم. تشدید انتظارات برای افزایش عرضه با نزدیک شدن نرخ دلار به سطح ۳۵۰۰ تومانی انتظارات برای مقاومت سطح مزبور را تقویت کرده است. اما حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت کف ۳۴۶۰ تومانی را به وجود آورده است. بنابراین حمایت چندان دلار از سکه دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی

فشار دوجانبه بر اونس
دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت۱۲۳۱ دلار معامله ‌شد. تقویت شاخص دلار و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه عامل فشار بر اونس بود. رشد نرخ تورم آمریکا با اینکه کمتر از پیش‌بینی‌ها بود عامل حمایت از شاخص دلار بود. همچنین سیگنال احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی ژاپن و سنگاپور نیز از نرخ دلار حمایت کرد. همچنین روز گذشته، رشد تولید ناخالص داخلی چین در کنار سایر آمارهای مناسب اقتصادی این کشور سیگنالی برای ثبات اقتصادی این کشور شد. امری که در کنار رشد اخیر قیمت نفت، باعث تقویت ریسک‌پذیری میان معامله‌گران شد و بازارهای سهام را به بیشترین سطح از دسامبر رساند. همچنان چشم‌انداز ۲ بار افزایش نرخ بهره آمریکا وجود دارد. با وجود این احتمال افزایش در نشست آوریل دور از انتظار است. آمارهای اقتصادی از جمله رشد تولیدات صنعتی می‌تواند تصویر روشن‌تری از این امر ارائه دهد.

بازار اوراق مسکن

تداوم فشار نرخ سود بر «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت هفتگی ۳/ ۰ درصدی همراه شدند و هفتمین هفته نزولی را ثبت کردند. انتظارات برای کاهش نرخ سود وام، با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، عامل فشار بر «تسه»ها است. کاهش نرخ سود اسمی تا ۵/ ۱۷ درصد انتظارات برای کاهش نرخ سود واقعی وام را افزایش داده است. همچنین با توجه به روند نزولی نرخ تورم توجیه‌پذیری وام در شرایط کنونی در ابهام قرار گرفته است. کاهش ۲۰ درصدی تعداد تسهیلات دریافتی برای خرید مسکن در ۱۱ ماه پایانی سال گذشته نیز تاییدی بر این امر است. بنابراین دولت قصد دارد با افزایش سقف وام و طولانی‌تر کردن مدت بازپرداخت، سمت تقاضا را تقویت کند. در این راستا افزایش سقف وام تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز با رشد تقاضا، مانع از افت شدید «تسه»ها شده است.

بازار نفت

بازگشت خوش‌بینی به عوامل بنیادین
دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۴۰ دلار معامله ‌شد. با نزدیک شدن به نشست دوحه شاهد نوسانات قیمت نفت هستیم. نشست دوحه روز یکشنبه میان صادرکنندگان بزرگ نفتی برای حفظ تولید در سطح ژانویه صورت می‌گیرد. خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق، رشد ۳۰ درصدی نفت از فوریه را رقم زده است. اما آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) توافق را برای بازگشت تعادل به بازار کم‌اثر می‌داند. آژانس اعلام کرد کاهش تولیدات غیراوپک به دلیل فشار قیمت‌های پایین، عامل خوش‌بینی به نفت است؛ تولیدات نفت شیل هفته اخیر به کمترین سطح در ۱۸ ماه گذشته رسید. این گزارش کاهش مازاد عرضه (از ۵/ ۱ میلیون در نیمه اول به ۲۰۰ هزار بشکه در روز در نیمه دوم ۲۰۱۶) را پیش‌بینی کرد. امری که در کنار رشد تدریجی تولیدات نفت ایران (به دلیل موانع مالی) می‌تواند از نفت حمایت کند.