یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

روند کم نوسان شاخص در شرایط فرسایشی

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۲ واحدی همراه شد. روز گذشته در ابتدای معاملات شاهد روند نزولی شاخص بودیم. اما در ساعات پایانی حقوقی‌ها با حمایت از نمادهای شاخص‌ساز تلاش داشتند شاخص را در سطوح کنونی حفظ کنند. با این وجود افت ۵/ ۰ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) بر شرایط فرسایشی بازار تاکید دارد؛ ناامیدی برخی معامله‌گران برای کسب سودهای کوتاه‌مدت می‌تواند فشار فروش را تشدید کند. همچنین تداوم اصلاح قیمت‌ها می‌تواند فشار فروش از سوی معامله‌گران اعتباری برای تسویه معاملات اعتباری را افزایش دهد. این عوامل در کنار عدم تحقق انتظارات عامل فشار بر شاخص است. با این وجود ارزندگی قیمت سهام، نوسان نفت بالای سطح ۵۰ دلاری و خوش‌بینی به قیمت جهانی کالاها می‌تواند عامل حمایت از شاخص شود. همچنین فصل مجامع و ارائه گزارش‌های مالی می‌تواند بازار را به تحلیل نزدیک‌تر کند.

بازار ارز

رشد دلار با دو اهرم

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به نرخ 3465 تومان معامله شد. روز گذشته بالا بودن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه با رشد تقاضای آربیتراژی ارز عامل حمایت از دلار شد. همچنین مطابق روزهای پیشین شاهد نوسانات دلار تا سطح 3450 تومان بودیم. معامله‌گران برای کسب سود اقدام به افزایش نوسانات دلار کردند. اما با کاهش نرخ دلار تا سطح 3450 تومانی، شناسایی کف توسط معامله‌گران رشد تقاضا را به همراه داشت. همچنان احتمال افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها وجود دارد؛ امری که می‌تواند عامل فشار بر دلار شود. در شرایط کنونی چشم‌انداز کاهشی میان معامله‌گران آتی تقویت شده است؛ این عامل می‌تواند معاملات نقدی را با معاملات آتی همراه کند. علاوه بر افت ارزش دلار (کمترین سطح در 5 هفته) در سطح بین‌المللی نیز می‌تواند با کاهش تقاضای آربیتراژی عامل فشار بر دلار شود.

بازار سکه

حمایت بازارهای اثرگذار از سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۵ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی و رشد اندک نرخ دلار عامل حمایت از سکه بود. در روزهای اخیر شاهد حمایت سطح ۳۴۵۰ تومانی از دلار و حمایت سطح ۱۲۴۰ دلاری از اونس بودیم. با این وجود کاهش تقاضای سکه با وارد شدن به ماه رمضان عامل فشار بر سکه است. بنابراین با وجود رشد اخیر اونس شاهد کم‌واکنشی سکه نسبت به رشد عوامل اثرگذار بودیم. امری که باعث تعمیق حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است. بنابر این، تداوم حباب منفی سکه در روزهای آتی دور از انتظار نیست. با وجود مقاومت سطح یک میلیون تومانی در برابر سکه اما در صورت عدم حمایت بازارهای اثرگذار مقاومت سطح مزبور نیز می‌تواند کمرنگ شود.

بازار طلای جهانی

رشد اونس با حمایت شاخص دلار

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1253 دلار معامله شد. افت شاخص دلار عامل حمایت از اونس شد. روز گذشته رشد ارزش ین (با افزایش رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن پس از بازبینی) شاخص دلار را به کمترین سطح در 5 هفته گذشته رساند. اما حرکت بازارهای سهام نزدیک به بالاترین سطح فوریه با تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران رشد اونس را محدود کرد. اظهارات جنت یلن در ابتدای هفته احتمال کاهش نرخ بهره در کوتاه‌مدت را کمرنگ کرده است. امری که رشد اونس و بازارهای سهام را به همراه داشته است. بانک جهانی نیز پیش‌بینی رشد اقتصادی را نسبت به گزارش پیشین (به 4/ 2 درصد) کاهش داد. امری که می‌تواند روند افزایش نرخ بهره را تدریجی کند. با این وجود تداوم روند افزایش نرخ بهره آمریکا که از دسامبر آغاز شد در میان مدت فشار را بر اونس حفظ کرده است.

بازار اوراق مسکن

سقف‌شکنی «تسه»ها با رشد تقاضا

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۲/ ۱ درصدی همراه شدند. نزدیک شدن به فصل رونق مسکن و افزایش قدرت خرید متقاضیان با افزایش سقف وام عامل حمایت از «تسه»ها است. به‌صورتی که مقاومت سطح ۸۵ هزار تومانی در روزهای اخیر شکسته شد و نمادهای جدید بالاتر از سطح ۸۵ هزار تومانی متوقف شدند. علاوه بر این قیمت آخر یک نماد تا سطح ۸۷ هزار تومان نیز بالا رفت. اما با افزایش قیمت اوراق، هزینه و نرخ سود وام نیز افزایش می‌یابد. به این ترتیب نرخ سود واقعی وام در سطح ۴/ ۲۲ درصد قرار گرفته است؛ بنابراین با توجه به روند نزولی نرخ تورم و انتظار برای رونق غیرتورمی مسکن، معامله‌گران در دریافت وام احتیاط می‌کنند؛ امری که مانع از جهش قیمت «تسه»ها می‌شود. برآیند این عوامل و نشانه‌های خروج تدریجی مسکن از رکود چشم‌انداز رشد تدریجی «تسه»ها را ارائه می‌دهد.

بازار نفت

تثبیت نفت بالاتر از ۵۰ دلار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 50 دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار، اختلالات عرضه از سوی نیجریه و چشم‌انداز کاهش ذخیره نفت تجاری آمریکا قیمت نفت را در بالاترین سطح از اکتبر (12/ 51 دلار) قرار داد. موسسه نفت آمریکا (API) کاهش 6/ 3 میلیون بشکه‌ای نفت را تخمین زد که آمار دقیق آن از سوی اداره اطلاعات آمریکا (EIA) ارائه می‌شود. اختلالات سمت عرضه، رشد تقاضا به ویژه رشد تقاضای بنزین و سیگنال‌های کاهش تولیدات آمریکا عامل حمایت از قیمت نفت هستند؛ کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای نفت نیز می‌تواند در بلندمدت کاهش عرضه را به همراه داشته باشد. این عوامل باعث کاهش اختلاف قیمت معاملات آتی و قیمت‌های کنونی نفت شده است. با این وجود همچنان رشد تدریجی شاخص دلار و حجم بالای ذخایر نفتی می‌تواند در میان مدت پایداری سطح 50 دلاری را در تردید قرار دهد.