یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

فروکش هیجان بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۸ واحدی (۰۱/ ۰ درصدی) همراه شد،پس از رشد ۸/ ۰ درصدی شاخص در دو روز اول هفته، روز گذشته تداوم غلبه فضای رکودی و فشار فروش عامل فشار بر بازار سهام بود. با این وجود حمایت حقوقی‌ها از نماد «فارس» و حرکت معامله‌گران با هدف کسب سود‌های کوتاه‌مدت در نمادهای کوچک‌تر شیب صفر شاخص را رقم زد. فعالیت معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر رشد ۶/ ۰ درصدی شاخص کل هم‌وزن(اثرگذاری یکسان نمادها) رقم خورد. صنایع صدرنشین روزهای اخیر، گروه خودرویی و زغال‌سنگ با افزایش عرضه به دلیل شناسایی سود معامله‌گران روز گذشته بیشترین بازدهی منفی را ثبت کردند اما همچنان نبود محرک بنیادین باعث حرکت معامله‌گران بر مبنای اخبار شده است، بنابراین روز گذشته شاخص صنایع وسایل ارتباطی، محصولات کاغذی، ماشین‌آلات، سیمان و انبوه‌سازی بیشترین رشد را داشتند.

بازار ارز

دلار در سطح شکننده 3570 تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ۲ تومانی به نرخ ۳۵۷۱ تومان معامله شد. افت نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، دلار را با خود همراه کرد. همچنین روز یکشنبه نرخ دلار به بالاترین سطح از بهمن ۹۴ رسید، امری که با شناسایی سود با توجه به قرار گرفتن در سقف، افزایش عرضه از سوی معامله‌گران را به همراه داشت. بنابراین در میانه معاملات شاهد افت نرخ دلار زیر سطح ۳۵۷۰ تومانی بودیم. در هفته‌های اخیر عوامل بنیادین از دلار حمایت کردند، بنابراین با وجود اینکه پیش‌تر سطح ۳۵۵۰ تومانی در برابر رشد دلار مقاومت می‌کرد اما در ۱۰ روز معاملاتی اخیر دلار بالاتر از سطح مزبور قرار داشت. این عامل افزایش معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی را به همراه داشت. روز گذشته نیز حمایت سطح ۳۵۷۰ تومانی، در ادامه دلار را بالاتر از سطح مزبور قرار داد.

بازار سکه

تردید سکه نسبت به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی همراه شد. در شرایط نوسان اندک اونس طلا، افت نرخ دلار و کاهش تقاضای مناسبتی عوامل فشار بر قیمت سکه بودند. روز گذشته شاهد حبس بازه‌ای اونس طلا در سطح ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ دلاری بودیم. اولین مناظره انتخاباتی آمریکا می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد. در بازار ارز نیز روز گذشته شاهد افت دلار به صورت مقطعی به زیر سطح ۳۵۷۰ تومانی بودیم. با وجود بازگشت به بالاتر از سطح مزبور، اما همچنان تقویت احتیاط میان معامله‌گران می‌تواند دلار را از سطح مزبور با افت همراه کند. بنابراین چشم‌انداز کاهش نرخ دلار و کاهش تقاضای مناسبتی روز گذشته باعث تعمیق حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد. از پنج‌شنبه گذشته با اتمام اعیاد و نزدیک شدن به ماه محرم شاهد تشکیل حباب منفی سکه هستیم.

بازار طلای جهانی

حبس بازه‌ای اونس طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۳۸ دلار معامله شد. روز گذشته اونس طلای جهانی به نوسانات محدود در بازه ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ دلاری ادامه داد. عدم افزایش نرخ بهره آمریکا در هفته اخیر، بیشترین رشد هفتگی اونس طلا در ۲ ماه اخیر را رقم زد. با وجود افت بازارهای سهام روز گذشته اما همچنان شاهد حبس بازه‌ای اونس طلا در سطح مزبور بودیم. با این وجود ین (ارز امن) با رشد تقاضای محافظه کارانه همراه شد. در شرایط کنونی شاهد شرایط انتظاری برای اولین مناظره انتخاباتی آمریکا هستیم. این عامل در کنار کاهش تقاضای فیزیکی طلا از سوی آسیا مانع از رشد طلا است. اعلام نتیجه نظرسنجی‌ها به نفع ترامپ می‌تواند با تشدید ریسک، عامل حمایت از اونس طلا شود. علاوه بر این، سخنرانی ماریو دراگی روز دوشنبه می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

افت «تسه»ها با شیب ملایم

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۵/ ۲ درصدی همراه شدند. از ابتدای هفته با پایان یافتن فصل رونق مسکن(تابستان) شاهد تشدید روند نزولی اوراق هستیم. پیش‌تر نیز تقویت سمت عرضه اوراق در کنار کاهش نرخ سود بانکی وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) عامل فشار بر اوراق بود. به این ترتیب روز شنبه قیمت اوراق به کمترین سطح از اوایل تیر رسید. پس از یک روز اصلاح، روز گذشته نیز قیمت اوراق مجددا با افت همراه شدند و اوراق جدید نزدیک سطح ۸۸ هزار تومانی قرار گرفتند. اما قیمت پایانی اوراق جدیدتر نزدیک سطح ۹۰ هزار تومانی معامله شد، بنابراین رشد اندک «تسه»ها محتمل است. در هفته‌های پایانی شهریور نیز با وجود عوامل فشار، اما حمایت تقاضا باعث نوسانات «تسه»ها نزدیک سطح ۹۰ هزار تومانی شد. بنابراین در تقابل عوامل، انتظار می‌رود افت «تسه»ها با شیب ملایمی صورت گیرد.

بازار نفت

نگاه معامله‌گران به حاشیه نشست انرژی

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام‌ آمریکا به قیمت ۴۵ دلار معامله ‌شد. روز گذشته تردیدها نسبت به حصول توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی در حاشیه نشست بین‌المللی انرژی (که دوشنبه آغاز شد) نوسانات نفت را تشدید کرد. وزیر انرژی الجزایر اعلام کرد از این نشست‌ دست خالی بیرون نخواهیم آمد. پیش‌تر نیز عربستان پیشنهاد داد در صورت حفظ سطح تولیدات کنونی ایران، عربستان تولیدات خود را تا سطح ژانویه کاهش می‌دهد اما همچنان چشم‌انداز رشد تولیدات ایران، لیبی و نیجریه تردیدهایی برای توافق به وجود آورده است. مدیرعامل آرامکو با توجه به کاهش هزینه‌های توسعه‌ای و کاهش شتاب رشد عرضه، اعلام کرد بازار به تدریج به سمت تعادل حرکت خواهد کرد. مورگان استنلی تعویق در تصمیم‌گیری تا ماه نوامبر را پیش‌بینی کرد. کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق تعداد معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی را به کمترین سطح در یک ماه رساند.