یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

فشار بازگشایی‌ها بر شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۷۳ واحدی (۰۹/ ۰ درصدی) همراه شد. نماد «خساپا» پس از بازگشایی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت؛ با کمرنگ شدن لیدرمحوری گروه خودرویی در ماه‌های اخیر و رشد انتظارات بیش از واقعیت، از اول آبان، زمان توقف نماد «خساپا»، شاخص صنعت خودرو، افت ۱۵ درصدی و «خودرو» دیگر نماد مهم خودرویی، افت ۲۶ درصدی را ثبت کردند. با وجود P/ E بالای این نمادها، همچنان احتمال حمایت سطوح تکنیکال وجود دارد. نماد «مرقام» نیز پس از بازگشایی با افت ۲/ ۲۷ درصدی همراه شد؛ «مرقام» پیش از توقف (۲۳شهریور) بدون تغییر عوامل بنیادین و تنها با فضای هیجانی از دیگر نماد تولیدکننده صندوق‌های فروشگاهی، در ۸ هفته با رشد ۷۰ درصدی همراه شد. با وجود فشار بر شاخص با این بازگشایی‌ها در کنار سایر عوامل ابهام، اما حمایت حقوقی‌ها از نمادهای بزرگ‌تر روند شاخص را تغییر داد.

بازار ارز

صعود دلار در ساعات پایانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲۵ تومانی به نرخ ۳۹۳۰ تومان معامله شد. در روزهای گذشته نوسانات نرخ دلار در بازار تشدید شده است؛ از سویی اظهارات بازارساز از جمله اظهارات رئیس‌جمهوری در مورد کاهش احتمال تضعیف بیشتر ارزش ریال و اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، دورنمای تلاش دولت برای کنترل نرخ ارز را تقویت کرده است؛ به این ترتیب تقویت احتیاط معامله‌گران نرخ دلار را تا سطح ۳۸۷۰ تومان کاهش داد. اما در ادامه شناسایی کف از سوی معامله‌گران و افزایش تقاضا، نوسانات صعودی دلار را تشدید کرد. رشد ارزش جهانی دلار با افزایش تقاضای آربیتراژی از سوی مناطق سلیمانیه و هرات و کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نیز عامل دیگر حمایت از دلار شد. همچنان با وجود چشم‌انداز تقویت سمت عرضه، با حمایت عوامل بنیادین بازگشت نرخ دلار به کف‌های پیشین دور از انتظار است.

بازار سکه

همگامی سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۷ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۵۷ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، رشد ۲۵ تومانی نرخ دلار از قیمت سکه حمایت کرد. روز گذشته مجددا شاهد تشدید نوسانات نرخ دلار بودیم. با وجود تقویت احتیاط میان معامله‌گران با اظهارات بازارساز، همچنان حمایت عوامل بنیادین مانع از افت شدید نرخ دلار است. بنابراین نوسانات نرخ دلار در روزهای اخیر تشدید شده است. در بازار طلای جهانی نیز چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، افت حدود ۲۰۰ دلاری اونس طلا را در دو ماه رقم زده و فشار بر طلا را حفظ کرده است. اما عدم تمایل معامله‌گران به ریزش سکه در کنار چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از سطح ۹۰ هزار تومانی حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

سال پرتلاطم طلا

اونس طلای جهانی با ثبت رشد سالانه ۵/ ۸ درصدی برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ صعودی شد. در نیمه اول ۲۰۱۶ با نگرانی‌ها از چشم‌انداز رشد اقتصادی و افت بازارهای سهام در کنار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، اونس طلا به سقف ۲ ساله (۱۳۶۵ دلار) رسید. اما در نیمه دوم سال، با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران، چشم‌انداز رشد تورم آمریکا پس از پیروزی ترامپ و دورنمای ۳ بار افزایش نرخ بهره آمریکا، با رشد شاخص دلار اونس طلا تا کف ۱۱۳۰ دلاری افت داشت. در سال ۲۰۱۷، روند شاخص دلار با توجه به توانایی اقتصادی آمریکا برای تسریع روند افزایش نرخ بهره، همچنین ریسک‌های سیاسی ناشی از انتخابات فرانسه و آلمان و ریسک اقتصادی چین (با توجه به حجم بالای بدهی) احتمال تداوم سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن (عوامل حمایت از شاخص دلار) بر اونس طلا اثرگذار خواهد بود.

بازار اوراق مسکن

تداوم کف‌شکنی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۷۰ هزار و ۵۸۱ تومان معامله شدند. با تشدید روند نزولی اوراق روز گذشته مجددا قیمت «تسه»ها به کف یکساله رسیدند؛ به این ترتیب افت ۶ درصدی قیمت «تسه»ها را از ابتدای دی شاهد هستیم. عوامل کاهش تقاضا از جمله کاهش تقاضای مسکن در کنار کاهش تقاضای اوراق از سوی سازندگان مسکن همچنین تقویت سمت عرضه با افزایش نرخ سود حساب ممتاز بانک مسکن (که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد) افت ۱۶ درصدی قیمت «تسه»ها را در پاییز رقم زد. با وجود اینکه نشانه‌های خروج تدریجی مسکن از رکود در ابتدای سال، شتاب رشد قیمت و معاملات مسکن را در نیمه اول سال تشدید کرد همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان کاهش شتاب رشد قیمت مسکن را در نیمه دوم سال رقم زده است.

بازار نفت

خوش‌بینی‌ها به نفت در 2017

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۴۵ درصدی در سال ۲۰۱۶، بیشترین رشد از سال ۲۰۰۹ را ثبت کرد. با چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی، به ویژه چین و ناتوانی اوپک برای تعیین سقف تولیدات در کنار مقاومت تولیدکنندگان شیل، نفت در فوریه ۲۰۱۶ به کف ۱۰ ساله (۲/ ۲۶ دلار) رسید. اما در ادامه بازگشت ریسک‌پذیری، اختلالات سمت عرضه از سوی کانادا و نیجریه و تقویت خوش‌بینی‌ها به اوپک با تغییر وزیر انرژی عربستان، از قیمت نفت حمایت کرد. در نهایت توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات به میزان ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز، قیمت نفت را بالاتر از سطح ۵۲ دلاری حفظ کرد. همچنان میزان تعهد تولیدکنندگان به توافق، چشم‌انداز رشد تولیدات شیل، بازگشت تولیدات لیبی و نیجریه، وضعیت اقتصادی چین از سمت تقاضا در کنار دورنمای رشد شاخص دلار، عوامل اثرگذار بر قیمت نفت در سال ۲۰۱۷هستند.