یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

پنجمین هفته صعود شاخص

شاخص کل بورس با رشد ۲/ ۱ درصدی برای پنجمین هفته متوالی صعودی شد. با وجود افزایش نقدینگی، اما ریسک‌های موجود از جمله ریسک‌های سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات، ابهام در روند قیمت جهانی کالاها با وجود بازگشت اندک از کف (بازگشت مس به سطح ۵۷۰۰ دلار و روی به ۲۶۰۰ دلار) و تداوم روند کم‌نوسان نرخ دلار، تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت را تقویت کرده است؛ امری که پس از رشدهای اندک قیمت سهام، سمت عرضه را تقویت می‌کند. بنابراین با مقاومت سقف‌های تکنیکال در برخی گرو‌ه‌ها از جمله خودرویی‌ها، شاهد حرکت نقدینگی به سمت سایر گروه‌ها از جمله پالایشی‌ها هستیم. موضوعی که در کنار تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها در روزهای پایانی هفته، به احتمال بازگشت احتیاط در بازار سهام اشاره دارد. همچنان نزدیک شدن به فصل مجامع، مناظرات انتخاباتی و قیمت جهانی کالاها می‌توانند بر بورس اثرگذار باشند.

بازار ارز

صعود دلار پس از 3 هفته

هر دلار آمریکا پس از سه هفته نزولی با رشد ۴/ ۰ درصدی به نرخ ۳۷۶۴ تومان معامله شد. در هفته اخیر شناسایی کف و افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران پس از رسیدن نرخ دلار به زیر سطح ۳۷۵۰ تومانی از نرخ دلار حمایت کرد. همچنین با افت اونس طلا و عدم تمایل معامله‌گران برای تشدید نوسانات سکه (رابطه الاکلنگی ارز و سکه)، شاهد تقاضای دلار از سوی این معامله‌گران بودیم. بنابراین در روزهای پایانی هفته بازگشت دلار به بالاتر از سطح ۳۷۶۰ تومانی رقم خورد. با این وجود، تقویت چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، مانع از رشد قابل توجه نرخ دلار بود. اما روز پنج‌شنبه با کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، همچنین با خوش‌بینی‌ها به حمایت سطح ۳۷۶۰ تومانی از دلار و افزایش تحرک معامله‌گران فردایی رشد ۳ تومانی دلار رقم خورد.

بازار سکه

بی‌توجهی سکه به طلا

هر سکه طرح جدید با رشد ۳/ ۰ درصدی همراه شد. با وجود افت اونس طلای جهانی اما رشد ۴/ ۰ درصدی نرخ دلار در کنار عدم تمایل معامله‌گران به کاهش قیمت سکه از قیمت سکه حمایت کرد. با کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران، با گزارش‌های مالی مناسب شرکت‌ها در کنار کاهش ریسک سیاسی فرانسه، کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا رقم خورد. اما همچنان تردیدها نسبت به توانایی اجرای سیاست‌های ترامپ و تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک در کنار افت شاخص دلار حمایت سطح ۱۲۶۵ دلاری از طلا را تقویت کرده است. اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا چشم‌انداز نزولی طلا را ارائه می‌دهد. در بازار ارز نیز با تداوم چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز رشد قابل توجه دلار دور از انتظار است. اما تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۹۰ هزار تومان حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

غلبه احتیاط در بازار طلا

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۶۶ دلار معامله شد. روز جمعه شاهد شرایط احتیاطی برای آمار رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه اول ۲۰۱۷ بودیم. با وجود تداوم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا (عامل فشار بر یورو)، اما روز جمعه رشد نرخ تورم حوزه اروپا بیش از پیش‌بینی‌ها با حمایت از یورو، عامل فشار بر شاخص دلار شد. در روزهای اخیر گزارش‌های مالی مناسب شرکت‌ها رشد بازارهای سهام آسیا به سقف ۲۲ماهه و کاهش نگرانی‌ها نسبت به انتخابات فرانسه، رشد بازارهای سهام اروپا و خوش‌بینی به سیاست‌های مالی ترامپ در زمینه مالیات با رشد بازارهای سهام آمریکا نوسان طلا در کف ۱۲۶۴ دلاری را رقم زد. همچنان با وجود ارائه برنامه‌های خوش‌بینانه برای کاهش مالیات، اما تردیدها در مورد توانایی اجرای این سیاست‌ها در کنار احتمال تشدید تنش‌های میان آمریکا و کره‌شمالی، باعث تداوم ریسک‌گریزی معامله‌گران است.

بازار اوراق مسکن

سومین هفته رشد «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴(تسه۹۴۱۲) با رشد ۳/ ۰ درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی و به قیمت ۷۲ هزار تومان معامله شدند. رشد تدریجی تقاضا، روند کم نوسان اوراق در سطح ۷۰ تا ۷۳ هزار تومانی را رقم زده است. آمارهای بانک مرکزی کاهش ۵/ ۸ درصدی تعداد معاملات مسکن را در فروردین نسبت به فروردین سال گذشته نشان می‌دهد. امری که میانگین قیمت «تسه»ها را در فروردین در سطح ۷۱ هزار تومانی قرار داد. با این وجود، رشد ۴/ ۵ درصدی تعداد معاملات مسکن در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، تغییر روند معاملات مسکن در اسفند، چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا با ورود تقاضای خانه اولی‌ها، چشم‌انداز رشد تدریجی «تسه»ها را ارائه می‌دهد. اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد قابل توجه تقاضا است. اما تصویب برنامه بانک مسکن برای امکان ترکیب تسهیلات می‌تواند قدرت خرید متقاضیان را تقویت کند.

بازار نفت

نوسان نفت نزدیک کف یک‌ماهه

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۴۹ دلار معامله ‌شد. خوش‌بینی‌ها به تعهد اوپک و غیراوپک به کاهش تولیدات در کنار افت شاخص دلار روز جمعه بازگشت نفت از کف یک ماهه را رقم زد. مقامات روسیه کاهش ۳۰۰ هزار بشکه در روز، مطابق میزان تعهد شده و وزیر انرژی عربستان تعهد ۸۵ درصدی کشورهای غیراوپک به توافق را اعلام کرد. پیش‌تر بازگشت تولیدات بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی، در کنار بازگشت پرشتاب تولیدات شیل، با رشد تولیدات برای دهمین هفته متوالی‌ و رسیدن به ۲۷/ ۹ میلیون بشکه در روز، قیمت نفت را به کف یک‌ماهه، ۲/ ۴۸ دلار رسانده بود. در هفته اخیر اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) سومین هفته کاهش حجم ذخایر نفت را اعلام کرد. اما با انتظار افزایش تقاضا با نزدیک شدن به تابستان، فعالیت پالایشگاه‌ها به بالاترین سطح از نوامبر ۲۰۱۵ رسید.