یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

رفت و برگشت شاخص در ۸۰ هزار واحد

دیروز شاخص کل بورس با رشد 27 واحدی (03/ 0 درصدی) در سطح 79 هزار و 969 واحدی ایستاد. همچنان ریسک‌های موجود در کنار افت مجدد قیمت جهانی فلزات اساسی در کنار تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت، مقاومت سطح 80 هزار واحدی را تقویت کرده است. روز گذشته «رانفور»، در کنار «اخابر»، «آپ» و «همراه» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. پیش‌تر خوش‌بینی‌ها به عرضه اولیه سهام شرکت به پرداخت ملت، اقبال معامله‌گران به نمادهای رایانه‌ای را رقم زد اما بالا بودن P/ E گروه، عرضه سنگین حقوقی‌ها و انتظار برای مقاومت سطوح تکنیکال می‌تواند رشدهای اخیر را متوقف کند. همچنان شناسایی سود میان نمادهای بانکی و پالایشی، نمادهای «فارس»، «تاپیکو» و «وبملت» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند؛ اما باز هم شاهد حمایت حقوقی‌ها بودیم. علاوه بر این شاهد حرکت نقدینگی در صنایع کوچک‌تر از جمله انبوه‌سازی و تک سهم‌ها هستیم.

تداوم حرکت دلار در بازه محدود

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک ۳ تومانی به نرخ ۳۷۷۰ تومان معامله شد. با تداوم روند نزولی اونس طلای جهانی و تمایل معامله‌گران برای کاهش نوسانات قیمت سکه، مجددا روز گذشته شاهد حرکت معامله‌گران به بازار ارز بودیم (رابطه الاکلنگی ارز و سکه). موضوعی که پیش‌تر نیز رشد نرخ دلار را رقم زده بود. با این وجود، همچنان فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز، مانع از رشد قابل‌توجه نرخ دلار است. با وجود این عامل، اما همچنان عوامل روانی از جمله احتمال تشدید نوسانات نرخ دلار، با نزدیک شدن به انتخابات مانع از افت قابل‌توجه دلار است. به‌صورتی که از ۱۴ فروردین شاهد نوسان دلار در بازه محدود ۳۷۵۰ تا ۳۷۸۰ تومانی هستیم. افت ۳/ ۲ درصدی ارزش جهانی دلار نیزدر یک ماه اخیر عامل فشار بر دلار است.

بزرگ شدن حباب سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 3 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 212 هزار تومان معامله شد. رشد اندک نرخ دلار در شرایط نوسان اونس طلای جهانی در کف 3‌هفته‌ای عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی شاهد شرایط احتیاطی برای نتیجه نشست فدرال‌رزرو بودیم. با این وجود، کاهش ریسک‌پذیری معامله‌گران حرکت اونس طلا را در کف 3‌هفته‌ای رقم زده است. همچنان ریسک‌های سیاسی و اقتصادی حمایت سطح 1251 واحدی را تقویت کرده است. اما با شکسته شدن حمایت سطح مزبور افت طلا تا 1245 دلار محتمل است. در بازار ارز نیز با رشد تقاضای دلار برای حمایت از سکه، شاهد رشد اندک نرخ دلار بودیم اما همچنان رشد قابل‌توجه دلار دور از انتظار است. بنابراین بیش واکنشی سکه به رشد نرخ دلار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بزرگ‌تر کرد.

انتظار طلا برای سیگنال «فد»

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۳ دلار معامله ‌شد. رشد اندک شاخص دلار پیش از انتشار بیانیه نشست دوروزه فدرال‌رزرو عامل فشار بر طلا شد. با این وجود، گزارش‌های مالی نامناسب شرکت‌ها و همچنین افت قیمت جهانی کالاها افت بازارهای سهام اروپا از سقف ۲۰‌ماهه را رقم زد و تا حدی از طلا حمایت کرد. در شرایط کنونی احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا ۲ بار در سال‌جاری ۵۰ درصد پیش‌بینی شده است. آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا، از جمله کاهش تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول به کمترین سطح در ۳ سال اخیر، همچنین افت فروش خودرو برای چهارمین ماه متوالی، سیگنالی برای هزینه‌های مصرف‌کننده، تردیدها را نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا به‌وجود آورده است. همچنان ریسک انتخابات فرانسه و احتمال افت بازارهای سهام از سقف‌های کنونی حمایت سطح ۱۲۵۱ دلاری را تقویت کرده است.

تحریک نسبی تقاضای مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 9/ 1 درصدی به قیمت 74 هزار و 132 تومان معامله شدند. رشد تدریجی تقاضا در کنار اخبار حاکی از افزایش سقف وام جعاله برای زوج‌های جوان عامل حمایت از «تسه»ها شد. شورای پول و اعتبار اعلام کرد علاوه بر سقف‌های مصوب وام از طریق اوراق تسهیلات مسکن، وام 100 میلیون تومانی برای زوج‌های جوان در شهر تهران و وام 60 میلیون تومانی برای خرید انفرادی، سقف وام جعاله برای زوج‌های جوان از 10 میلیون به 20 میلیون افزایش یافته است. اما برای خرید انفرادی، سقف وام 10 میلیون تومانی که پیش‌تر تصویب شده بود، بدون تغییر باقی ماند، بنابراین افزایش قدرت خرید زوج‌ها تاحدی روند صعودی اوراق را روز گذشته تقویت کرد. این عامل در کنار نزدیک شدن به تابستان، فصل رونق مسکن و نشانه‌های بازگشت رونق به مسکن، عامل حمایت از «تسه»ها است.

تلاش نفت برای بازگشت از کف 5‌هفته‌ای

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۴۷ دلار معامله ‌شد. تخمین موسسه نفت آمریکا (API) کاهش ۱۶/ ۴ میلیون بشکه ذخایر نفت تجاری، بیشتر از پیش‌بینی کارشناسان از کاهش ۳ میلیون بشکه‌ای، رشد اندک قیمت نفت از کف ۵ هفته‌ای، ۳۵/ ۴۷ دلار را رقم زد. علاوه بر این نظرسنجی بلومبرگ، کاهش سطح تولید اوپک به ۸۹۵/ ۳۱ را اعلام کرد. با وجود کاهش تولیدات عربستان بیش از میزان تعهدشده، همچنین کاهش تولیدات عراق و ونزوئلا نزدیک به میزان تعهدشده، اما تخمین‌ها از رشد تولید از سوی امارات، آنگولا و همچنین رشد تولید لیبی و نیجریه، سطح تعهد اوپک را به ۹۰ درصد رسانده است. همچنان تردیدها نسبت به رسیدن بازار نفت به تعادل با رشد تولید شیل، نوسان نفت را زیر سطح ۵۰ دلاری حفظ کرده است. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) و همچنین گزارش اوپک، تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد.