بازار ارز

دومین هفته صعود دلار

هر دلار آمریکا با رشد ۷/ ۰ درصدی، با ثبت دومین هفته متوالی به نرخ ۴۰۵۷ تومان معامله شد. از ابتدای آبان شاهد رشد ۴۴ تومانی نرخ دلار هستیم. افزایش نرخ حواله درهم، تا سطح ۱۱۱۴ تومان، چشم‌انداز رشد تقاضای ارز مسافرتی در اربعین، چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری با تسویه‌حساب‌های شرکت‌های بین‌المللی و تشدید روند صعودی دلار، با افزایش تقاضای سفته‌بازی روند صعودی دلار را تقویت کرد. با وجود رشد نرخ دلار تا سقف ۴۰۷۰ تومان، روز یکشنبه اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها افت دلار از سطح مزبور را رقم زد. عوامل مزبور حمایت از سطح ۴ هزار تومانی دلار را تقویت کرده است. اما کاهش کسری تراز تجاری در ماه مهر نسبت به شهریور به تقویت سمت عرضه ارز اشاره دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

سیگنال دلار به سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 5/ 0 درصدی همراه شد. در روزهای اخیر طلا در کانال 1270 دلاری نوسان داشت. با وجود تقویت احتمال اجرایی شدن کاهش مالیات ترامپ، افت مقطعی شاخص دلار با تردیدها نسبت به نحوه اثرگذاری کاهش مالیات‌ها بر اقتصاد آمریکا، رشد طلا تا سقف ۲‌هفته (۱۲۸۴ دلار) را رقم زد. اما در ادامه انتخاب جرومی پاول، با چشم‌انداز تداوم سیاست‌های کنونی فدرال رزرو و احتمال ۸۵ درصدی افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر و رشد اشتغال کمتر از پیش بینی‌ها روند کم‌نوسان طلا را در کانال ۱۲۷۰ دلاری تداوم بخشید. در بازار ارز نیز شاهد رشد تدریجی دلار هستیم. با وجود حمایت تقاضا، فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل‌توجه دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

خوش‌بینی‌ها به عوامل بنیادین نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 54 دلار معامله شد. حمایت لعیبی، وزیر نفت عراق و پیش‌تر وزرای عربستان و کویت از تمدید توافق پس از مارس ۲۰۱۸ نوسان برنت بالاتر از ۶۰ دلار و در سقف ۲۷ ماهه را تداوم بخشید. نشست ۳۰ نوامبر اوپک تصویر مشخص‌تری از مدت تمدید ۶ ماه یا ۹ ماه را ارائه خواهد داد. تداوم رشد تقاضای چین با عبور از ۹ میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر و گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش ۴/ ۲ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا نیز از نفت حمایت کرد. اما رشد تولیدات آمریکا به میزان ۴۶ هزار بشکه در روز و پیش‌بینی گلدمن‌ساکس از افزایش تولیدات آمریکا تا پایان ۲۰۱۷ (تا ۷/ ۲ میلیون بشکه در روز) فشار را بر نفت حفظ کرد.

آینده  نگر بازار