بازار سهام

فضای احتیاطی در بورس

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با افت ۸۲ واحدی (۰۹/ ۰ درصدی) مواجه شد. با شناسایی سود میان معامله‌گران، روز گذشته تغییر مالکیت ۸ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها (برخلاف روزهای پیشین) رقم خورد. با تداوم رشد قیمت جهانی مس و لمس مجدد ۷۰۰۰ دلار و انتظار برای انتشار گزارش‌های ماه آذر شرکت‌ها، نماد «فملی» در کنار «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنین شاهد رشد قیمت روی بالای سطح ۳۲۰۰ دلار بودیم. اما نسبت به پایداری قیمت‌ها در سطح کنونی احتیاط وجود دارد. نمادهای خودرویی‌ که پیش‌تر با خوش‌بینی به برخی اخبار بر مدار صعودی حرکت می‌کردند، با عدم ورود نقدینگی کافی از ساعات پایانی معاملات روز سه‌شنبه و در ادامه روز گذشته با فشار عرضه نزولی شدند. موج مثبت گروه سیمانی نیز تا حدی فروکش کرد. همچنین گزارش‌های ماهانه و روند روزهای آتی قیمت جهانی کالاها می‌تواند بر بورس اثرگذار باشد.

 

بازار ارز

سیگنال نزولی معاملات آتی به دلار

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 11 تومانی به نرخ 4180 تومان معامله شد. با وجود رشد نرخ دلار تا سقف 4200 تومانی سه‌شنبه هفته گذشته، در ادامه فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار را در مسیر نزولی قرار داد و روز شنبه حمایت سطح 4200 تومانی دلار شکسته شد. تقویت احتیاط میان معامله‌گران مانع از حضور آنها در سمت خرید شد و حجم معاملات در روزهای ابتدایی هفته به شدت افت کرد. اما روز سه‌شنبه با وجود رشد تقاضا، عدم توانایی دلار برای رشد قابل‌توجه، رفت و برگشت دلار را در میانه معاملات رقم زد. روز گذشته نیز قرار گرفتن معاملات آتی پایین‌تر از معاملات نقدی، برخلاف روند هفته‌های اخیر عامل فشار بر دلار شد. نزدیک شدن به پایان سال میلادی (اوج تقاضای ارز تجاری) و چشم‌انداز عرضه صرافی بانک‌ها از عوامل چرخش دیدگاه‌ها در بازار ارز است.

 

بازار سکه

افت آرام سکه با دلار

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 392 هزار تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان اونس طلا، اما افت نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی، شرایط انتظاری برای رای‌گیری نهایی مجلس نمایندگان در مورد قوانین مالیاتی ترامپ وجود داشت، اما پذیرش آن در سنا خوش‌بینی‌ها به تصویب آن را تقویت کرده است. این عامل تا حدی در رشد اخیر شاخص دلار و بازارهای سهام پیش‌خور شده است، اما همچنان می‌تواند با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران بر طلا فشار آورد. در بازار ارز نیز چشم‌انداز کاهش تقاضای ارز تجاری پس از پایان سال جاری میلادی با کاهش نرخ دلار در بازار آتی فشار بر دلار را تشدید کرد. اما عدم تمایل معامله‌گران به افت قابل توجه سکه، کم‌واکنشی سکه به افت نرخ دلار را رقم زد.

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار سیگنال شاخص دلار

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1265 دلار معامله شد. پس از تصویب قوانین مالیاتی ترامپ در سنا، روز چهارشنبه نیز یک رای‌گیری دیگر در مجلس نمایندگان انجام خواهد شد و در صورت تصویب برای تایید نهایی به دست ترامپ بازخواهد گشت. در این شرایط شاهد کم‌نوسانی شاخص دلار و تداوم حرکت طلا در ابتدای کانال 1260 دلاری بودیم. همچنین بازارهای سهام نیز روند کم‌نوسانی را ثبت کردند. پیش‌تر جنت یلن و روز گذشته نماینده سان‌فرانسیسکو فدرال رزرو تاکید کرد که با وجود احتمال تقویت رشد اقتصادی با کاهش مالیات شرکت‌ها اما تاثیر این عامل بر اقتصاد بلندمدت نخواهد بود و همچنان چشم‌انداز ۳ بار افزایش نرخ بهره آمریکا فشار بر اونس طلا را حفظ کرده است. اما خروج سایر بانک‌های مرکزی مهم شامل اروپا و بریتانیا می‌تواند با محدود کردن رشد شاخص دلار، تا حدی از طلا حمایت کند.

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی اوراق در ۷۴ هزار تومان

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 3/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 373 تومان معامله شدند. با وجود حرکت قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سطح 75 هزار تومانی در ابتدای آذر، در ادامه کاهش تدریجی تقاضا، افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن به سطح 74 هزار تومانی را رقم زد. اما با رشد تدریجی تقاضا، همچنان کف 74 هزار تومانی از «تسه»ها حمایت می‌کند. در سال‌های گذشته طرح لیزینگ مسکن برای افزایش قدرت خرید متقاضیان به عنوان راه حلی برای خروج مسکن از رکود مطرح شد. در شرایط کنونی بانک مرکزی مجوز لیزینگ مسکن را به لیزینگ‌های غیربانکی صادر کرده است. اما آقای موقعی، دبیرکل انجمن لیزینگ نرخ سود ۲۱ درصدی را برای لیزینگ مسکن غیرمنطقی دانست.  امکان ایجاد ساز و کار لیزینگ مسکن هنوز هم نیازمند آشنایی و عرضه واحدهای مسکونی از طریق انبوه‌سازان و فروشندگان است.

 

بازار نفت

خوش‌بینی‌ها به بازار نفت

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام‌ آمریکا به قیمت 7/ 57 دلار معامله شد. تخمین‌ها از کاهش موجودی نفت تجاری و تداوم اختلالات عرضه به بریتانیا عامل حمایت از نفت شد. موسسه نفت آمریکا (API) کاهش 2/ 5 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا در هفته اخیر، بیش از پیش‌بینی کارشناسان از کاهش 15/ 3 میلیون بشکه‌ای و پیش از انتشار گزارش رسمی را تخمین زد. همچنین رشد 16 درصدی تولیدات نفت آمریکا از میانه ۲۰۱۶، تردیدها را نسبت به بازگشت پرشتاب شیل تقویت کرده است. با این وجود گلد‌من‌ساکس با توجه به تمدید توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش سطح تولیدات به میزان ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۱۸ و پیشی گرفتن شتاب رشد تقاضا از عرضه، کاهش موجودی نفت تجاری و رسیدن بازار به تعادل در ۳ ‌ماهه دوم ۲۰۱۸  و میانگین ۶۲ دلار را برای برنت پیش‌بینی کرد.


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید