بازار سهام

استارت منفی بورس تهران

در حالی که بسیاری از فعالان بازار سهام انتظار داشتند بورس تهران هفته مثبتی را پس از عبور از هیجانات مربوط به آغاز دور دوم تحریم‌ها تجربه کند، دیروز شاخص کل با افت ۸۶۹ واحدی مواجه شد. این در حالی بود که شاخص کل هموزن (اثرگذاری یکسان نمادها، مستقل از ارزش بازار آنها بر این شاخص) رشد حدود ۲/ ۰ درصدی را به ثبت رساند. این امر نشان از دوفازی بودن معاملات سهام دارد. گروهی که عموما به متغیرهای بنیادی توجه دارند رفتار محتاطانه‌ای را در نمادهای بزرگ اتخاذ کرده‌اند. این عملکرد عموما تحت تاثیر ریسک‌های مربوط به روند قیمت جهانی فلزات و نفت، نااطمینانی نسبت به فروش شرکت‌ها در دوره تحریم و بلاتکلیفی نرخ دلار است. در سوی دیگر، جریان‌های سفته‌بازی در سهام کوچک و با اتکا به رویدادهای غیرپایدار نظیر افزایش سرمایه‌ها و سود تسعیر ارز به خریدهای خود ادامه می‌دهند.

31-01

 

بازار ارز

آخرین امید سفته‌بازان دلار

در آغاز معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با کاهش 200 تومانی به نرخ 14 هزار و 350 تومان معامله شد. با عبور از هیجان دور دوم تحریم‌های آمریکا، اکنون بخش مهمی از موج‌های دلالی ناکام مانده است. برخورد امنیتی با فعالان غیررسمی بازار ارز یکی از مهم‌ترین دلایل آرامش این روزهای دلار محسوب می‌شود. اما این رفتار منجر به خاموش شدن کامل انگیزه‌های افزایشی نشده است. سفته‌بازان معتقدند عموما در شرایط امنیتی، خریداران به سمت سکه هجوم می‌برند و اگر قیمت‌ها در بازار سکه افزایشی شود، می‌توان انتظار داشت که نرخ دلار نیز قابلیت‌هایی برای صعود خواهد داشت. پیش‌تر اشاره شده بود در نرخ‌های کنونی دلار، تقاضای واقعی دلار به شدت کاهش یافته و خریدهای پناهگاهی دلار نیز پس از عقب‌نشینی دلار از اوج حدود 19 هزار تومانی کمتر شده؛ بنابراین، شانس آخر سفته‌بازان جوسازی در بازار سکه است که تا‌کنون ناکام مانده است.  

31-02

 

بازار سکه

فشار دوجانبه بر قیمت سکه

دیروز ساعت 16، هر سکه طرح جدید با افت 100 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 530 هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که معامله‌گران ارزی، انتظار داشتند در فضای امنیتی بازار ارز خریداران به بازار سکه هجوم ببرند. اما در کمال ناباوری، قیمت سکه همگام با بازار تهران و بازار جهانی کاهشی شد. به عبارت دقیق‌تر، کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات امروز و افت قیمت طلای جهانی به نزدیکی سطح ۱۲۰۰ دلار منجر به عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار سکه شدند. به نظر می‌رسد کاهش بدبینی‌ها نسبت به اثرات تحریم پس از عقب‌نشینی ترامپ از فشار حداکثری و حمایت‌های سیاسی طرف اروپایی باعث شده تا تقاضای محافظه‌کارانه بازار سکه کاهش یابد. امری که جولان سفته‌بازان در بازارهای دلار و طلا را سرکوب کرده و نوعی آرامش نسبی که برای فضای کلان اقتصاد مطلوب است، حکمفرما شده است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت طلا با اهرم نفت و دلار جهانی

در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با کاهش ۹/ ۱ درصدی به کمترین سطح یک ماه اخیر (۱۲۱۰ دلار) رسید. از یکسو، نسبت دلار به یورو به اوج ۱۶ ماه گذشته رسیده و فشار بر قیمت طلا بیشتر شده است. انتظار برای ادامه افزایش نرخ بهره در آمریکا پس از نشست هفته پیش فدرال رزرو باعث افزایش جذابیت دلار و در نتیجه کاهش تقاضای طلا به عنوان دارایی که سودی به آن تعلق نمی‌گیرد شده است. در سمت دیگر، کاهش قیمت نفت نیز بر افت بهای طلا اثرگذار بوده است. اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار نفت طی ماه‌های گذشته انتظارات تورمی را در اقتصادهای بزرگ جهان به وجود آورده بود؛ امری که به طور سنتی باعث افزایش تقاضای طلا می‌شود. اما پس از ریزش بیش از ۲۰ درصدی قیمت نفت از اوج اخیر خود، انتظارات تورمی حمایت‌کننده از طلا نیز تضعیف شده‌اند.  

31-04

 

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها روی خط صاف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با رشد اندک 6/ 0 درصدی به قیمت 59 هزار و 637 تومان معامله شدند. سایر سررسیدها نیز در همین حوالی معاملات خود را ادامه دادند. به نظر می‌رسد رکود تورمی که بر بازار مسکن حاکم است، تقاضای «تسه»ها را به شدت تضعیف کرده و نوسان قیمتی آنها را به حداقل رسانده است. پس از جهش‌های قیمتی در بازار املاک، مدتی است تعداد معاملات ماهانه رو به کاهش گذاشته است. به عبارت دقیق‌تر، کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن باعث شده تسهیلات کنونی جوابگوی نیاز جامعه نباشد. بنابراین انتظار می‌رود تا زمانی که تغییری در سقف تسهیلات ایجاد نشود، وضعیت کم‌نوسانی را حداقل در کوتاه‌مدت در این بازار شاهد باشیم. به ویژه آنکه به طور سنتی در فصول سرد سال تقاضای مسکن محدود خواهد ماند و افراد کمتری اقدام به خرید یا جابه‌جا‌یی ملک می‌کنند.

31-05

 

بازار نفت

طولانی‌ترین افت نفت در 34 سال

پنجمین هفته نزولی بازار جهانی نفت با کاهش 8/ 4 درصدی قیمت‌ها به پایان رسید. کاهش قیمت نفت برنت برای دهمین روز متوالی ادامه یافت که طولانی‌ترین روند نزولی از سال 1984 محسوب می‌شود. معافیت‌های نفتی که آمریکا به هشت خریدار نفت ایران داد یکی از عوامل اصلی روند کاهشی طلای سیاه محسوب می‌شود. از سوی دیگر، تولیدات عربستان، آمریکا و روسیه در رکوردهای تاریخی به سر می‌برند که بسیاری از فعالان بازار نفت را نسبت به عدم کسری عرضه مطمئن کرده است. همچنین رشد شاخص دلار نفت را نیز مشابه سایر بازارهای کالایی تحت فشار قرار داد. در سوی دیگر، تداوم افزایش موجودی نفت تجاری و رشد تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا نشانه‌های تازه‌ای از غلبه عرضه بر تقاضای بازار نفت محسوب می‌شوند. در مجموع عوامل مزبور زمینه‌ساز واگذاری کانال‌های ۶۰ و ۷۰ دلاری برای نفت‌های شاخص WTI و برنت در معاملات جمعه شد.

31-06