بازار سهام

بورس در محاصره فروشندگان

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز دوشنبه بازهم عقب نشست و با ثبت افت ۲/ ۲ درصدی به ارتفاع ۱۶۱ هزار و ۹۲۲ واحد رسید. موعد ارسال گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های بورسی به پایان رسید و تقریبا تمامی گزارش‌ها در سامانه کدال قرار گرفتند. عملکرد بسیار بد خودروسازان همراه با زیان انباشته قابل‌توجه در کنار ابهام در گزارش عملکرد بانک‌ها، صف‌های سنگین فروش را در سهام این دو گروه تشکیل داد. افزایش فشار فروش در نمادهای این دو گروه به سایر گروه‌های بورسی سرایت کرد وتقریبا  تمامی آنها (به‌جز منسوجات) در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند، به‌طوری‌که افت ارزش سهام پتروپالایشی‌ها، بانک‌ها و فلزات پایه شدیدترین ریزش شاخص کل را در بازه ۵۰ روزه رقم زد. فروش گسترده سرمایه‌داران حقیقی هم خالص تغییر مالکیت را پس از ۱۱ روز به سمت فعالان حقوقی تغییر داد.

31-01

 

بازار ارز

تداوم صعود دلار؟

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۱۳۰ تومان افزایش را نسبت به روز ماقبل ثبت کرد و به قیمت ۱۱ هزار و ۷۸۰ تومان فروش رفت. بازار ارز در نخستین روز بهمن شاهد هیجان بیشتری نسبت به روزهای قبل‌ بود. به گفته فعالان بازار سه عامل رشد نرخ حواله درهم، شکل‌گیری تقاضای احتیاطی و تنش‌های سیاسی جدید به عنوان ۳ اهرم مهم دلار را صعودی کردند. دیروز حواله درهم به بالای مرز ۳ هزار و ۲۰۰ تومان صعود کرد، افزایش تقاضای ابتدای ماه نیز مزید بر علت شد تا بازار دلار کشور با شور و حرارت بیشتری فعالیت کند. افزایش تنش‌ها در سوریه و عدم اجرایی شدن SPV توسط اتحادیه اروپا نیز با افزایش ریسک از رشد نرخ ارز حمایت کرد، اما باید در نظر گرفت که بازارساز کماکان کنترل خود را بر بازار حفظ کرده است.

31-02

 

بازار سکه

اوج زمستانی حباب سکه

ساعت 16 روز قبل هر سکه طرح جدید 60 هزار تومان افزایش قیمت یافت و به بهای ۴ میلیون و ۷۰ هزار تومان معامله شد. رشد بیشتر سکه در مقابل دلار توجه معامله‌گران را به این بازار جلب کرد. دیروز سکه در حالی بیش از ۵/ ۱ درصد رشد کرد که دلار تنها یک درصد افزایش را نسبت به روز قبل نشان می‌داد و اونس طلا روند کاهشی را می‌پیمود. افزایش ریسک‌های سیاسی، رشد حواله درهم و افزایش تقاضا، نرخ ارز را در نخستین روز بهمن ماه صعودی کرد. به‌نظر می‌رسد بازارساز نیز میلی به کاهش قیمت‌ها ندارد تا با تثبیت نرخ ارز، نوسان‌گیران را دچار زیان کند. با نظارت بازارساز و برخوردهای امنیتی بساط بسیاری از فعالیت‌های سفته‌بازانه برچیده شده است. دیروز حباب سکه با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده به بالای مرز ۲۰۰ هزار تومان رسید.

31-03

 

بازار طلای جهانی

تردید طلایی

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز دوشنبه به قیمت 1278 دلار فروش رفت و افت روزانه 3/ 0 درصد را تجربه کرد. قیمت طلا در جدال عوامل کاهشی و افزایشی عمدتا ناشی از آمار اقتصادی چین رو به نقصان نهاد و کف 3 هفته‌ای را برای خود ثبت کرد. صبح دوشنبه مرکز آمار چین اعلام کرد که تولید ناخالص این کشور در سه ماهه پایانی ۲۰۱۸ مطابق انتظارات ۴/ ۶ درصد کاهش یافته است. این خبر شوک منفی را به سرمایه‌داران مخابره کرد و طلا را در موقعیت جذاب پناهگاه امن سرمایه قرار داد. اما افزایش قابل‌توجه تولید صنعتی چین در دسامبر به میزان ۷/ ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و رشد غافلگیر کننده ۲/ ۸ درصدی آمار خرده‌فروشی این کشور در ماه پایانی سال، با کاهش نگرانی و افزایش ریسک‌پذیری فشار را بر بهای فلز زرد افزایش داد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

در انتظار گزارش تحولات بازار مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی جلسه معاملاتی روز دوشنبه 5/ 0 درصد افت کرد و به قیمت 55 هزار و 387 تومان معامله شد. سایر سررسیدها مسیرهای متفاوتی را تجربه کردند و بازه نوسان روزانه آنها از منفی 76/ 1 درصد تا مثبت 32/ 1 درصد متغیر بود. بازار اوراق وام مسکن به تبعیت از بازار معاملات مسکن در رکود قرار دارد. یکی از دلایل عمده نابسامانی بازار تسه‌ها افت قابل‌توجه حجم معاملات واحدهای مسکونی است. با افزایش نرخ ارز در نیمه اول سال، بهای آپارتمان همگام با سایر بازارهای موازی رشد کرد. عدم افزایش هم‌پای قیمت‌ها و درآمد متقاضیان، عاملی شد که به موجب آن تعداد واحدهای فروش رفته رو به افول بگذارد. حال انتشار گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی ماه توسط بانک مرکزی می‌تواند با روشن کردن حجم معاملات و نوسانات قیمت، مسیر آینده معاملات تسه‌ها را مشخص کند.

31-05

 

بازار نفت

فتح مرز 54 دلار

هر بشکه نفت وست‌تگزاس آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته به قیمت ۱/ ۵۴ دلار فروش رفت و رشد روزانه ۷/ ۰ را برای خود رقم زد. با بازگشایی بازارهای جهانی، انتشار گزارش تولید ناخالص سالانه چین تمامی توجه‌ها را به خود جلب کرد. صبح دوشنبه مرکز آمار چین اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در ۲۰۱۸ با رسیدن به عدد ۶/ ۶ درصد در مقابل رشد ۸/ ۶ درصدی سال ماقبل، بدترین عملکرد خود را طی ۲۸ سال اخیر برجای گذاشته است. با اینکه آمار ارائه‌شده مطابق انتظارات بود، بازهم سایه‌ای از تردید را در ذهن سرمایه‌داران تداعی کرد. اما در بخشی از این گزارش اعلام شد که میزان نفت خام مصرفی پالایشگاه‌های چین در سال گذشته به رکورد ۵۷/ ۶۰۳ میلیون تن رسیده است. افزایش ۸/ ۶ درصدی مصرف بزرگ‌ترین‌ واردکننده نفت دنیا، بهای طلای سیاه را صعودی کرد.

31-06