بازار سهام

20-01

فروکش فشار عرضه در سهام

شاخص کل بورس تهران روز گذشته ضمن رهایی از فشار اولیه فروش‌ها نهایتا به رشد ۳۷۲ واحدی دست یافت و در میانه کانال ۳۴۴ هزار واحد مستقر شد. موج شناسایی سودی که از روز یکشنبه قیمت‌ها را تحت‌فشار گذاشته بود، در معاملات دیروز مغلوب برتری تقاضا شد. شکل‌گیری جریان جدید تورم انتظاری در کل اقتصاد کشور پس از انتشار لایحه بودجه دولت باعث شده تا پول‌های خرد به سمت سهام روانه شوند و همچنان ارزش معاملات خرد بورس را بالاتر از میانگین دو ماه اخیر رقم بزنند. تمرکز خاص پول‌های خرد بر سهم‌های کوچک‌تر باعث شد تا علاوه بر پیشروی سریع‌تر شاخص هم‌وزن، عنوان بیشترین ارزش معاملات هم به ترتیب به گروه خودرویی و دارویی اختصاص یابد. تحلیلگران همچنان امکان رشد دلار و همچنین بهبود نسبی قیمت‌های جهانی را عامل حمایتی برای بخش زیادی از سهام بزرگ بورسی می‌دانند.

 

بازار ارز

20-02

دلار در مسیر جبران

بازار ارز که برای پنج روز متوالی افت‌های جدی را تجربه می‌کرد، در معاملات روز گذشته درصدد جبران برآمد و رشد 4/ 1 درصدی را تا ساعت 16 به ثبت رساند. نرخ هر دلار آمریکا دیروز 180 تومان افزایش یافت و به سطح 12 هزار و 820 تومان رسید. برخی معتقدند گروه‌های متضرر از کاهش نرخ با طرح شایعه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF زمینه‌ساز رشد دوباره دلار شده‌اند و برخی دیگر، از تلاش دلار برای دستیابی به تعادل جدید صحبت می‌کنند. به نظر می‌رسد بازار ارز در حرکت خود به سمت تعادل جدید از یک طرف با عزم راسخ بازارساز برای کنترل نرخ‌ها و از سوی دیگر با نگرانی از شکاف بودجه دولت و در نتیجه افزایش تقاضای غیرتجاری ارز روبه‌رو است. رفع محدودیت سقف خرید ۲ هزار یورویی در صرافی‌های مجاز هم عامل موثر در معاملات دیروز ارز بود.

 

بازار سکه

20-03

شکست خط نزولی سکه

سکه هم روز گذشته به چرخش مثبت دلار واکنش نشان داد و ضمن حمایت از روند پایدار طلای جهانی به پنج افت متوالی خود پایان داد. بهای هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز 90 هزار تومان افزایش یافت و به سطح 4 میلیون و 430 هزار تومان رسید. هر چند طلای جهانی هم بازگشایی مثبت در روز گذشته داشت اما بخش عمده رشد بیش از 2 درصدی سکه در معاملات دیروز را می‌توان مرهون تقویت 4/ 1 درصدی نرخ دلار در بازار داخلی ارز دانست. سکه با وجود صعود قوی‌تر نسبت به دلار، همچنان عقب‌تر از دلار از ابتدای سال است. دلار از ابتدای سال کاهش 5/ 2 درصدی را ثبت کرده درحالی‌که قیمت هر سکه طرح جدید طی 9 ماه اخیر با وجود تقویت 13 درصدی اونس جهانی، حدود 5 درصد عقب‌نشینی کرده است.

 

بازار طلای جهانی

20-04

فاز احتیاطی طلای جهانی

بهای هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با رشد یک دلاری به سطح 1477 دلار رسید. بازگشایی آرام بازار طلای جهانی پس از آن رقم خورد که چین و آمریکا جمعه گذشته اولین گام برای دستیابی به توافق را برداشتند. در نقطه مقابل، نتایج انتخابات بریتانیا و آمارهای اقتصادی ضعیف آمریکا از محل تضعیف دلار، طلا را برای متقاضیان غیردلاری ارزان‌تر ساخت و سبب شد تا برآیند نیروها طی معاملات روز دوشنبه تقریبا یکسان باشد و طلا نوسان چندانی را تجربه نکند. ابهام در مفاد فاز نخست توافق تجاری و نیاز بازار به جزئیات بیشتر درخصوص نحوه رفع یا اعمال تعرفه‌ها بین چین و آمریکا باعث شده تا سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری در معاملات مشارکت کنند. انتشار آمار مهم اشتغال و ساخت‌وساز آمریکا در روز سه‌شنبه می‌تواند نوسان طلا را در پی داشته باشد.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

صعود دسته‌جمعی «تسه»ها

معاملات دیروز اوراق وام مسکن صحنه حضور پررنگ خریداران و ثبت صعود دسته‌جمعی قیمت‌ها بود. در این روز هر امتیاز وام مسکن دی 96 (تسه9612) با ثبت رشد 5/ 1 درصدی در روز گذشته به کانال 40 هزار تومانی راه یافت. رشد یکپارچه تقاضا بهای هر 23 امتیاز «تسه» را در معاملات دیروز به سطوح بالاتر هدایت کرد. میانگین قیمت در این بازار طی روز گذشته به 41 هزار و 500 تومان رسید و 2/ 1 درصد بالاتر از قیمت اوراق در معاملات روز یکشنبه ایستاد. خبر تصویب طرح ترمیم قدرت خرید مسکن که در انتظار مهر تایید شورای پول و اعتبار در هفته جاری یا هفته بعد است، بار دیگر تقاضا برای اوراق وام را افزایش داده است. در صورت تصویب نهایی این طرح می‌توان همچون سال 92 انتظار جهش‌های جدی برای بازار «تسه»ها داشت.

 

بازار نفت

20-06

توقف نفت در اوج سه ماهه

هر بشکه نفت‌خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز حول ۶۰ دلار معامله شد. شاخص نفتی وست‌تگزاس هفته گذشته در واکنش به دستیابی چین و آمریکا به فاز نخست توافق تجاری، پس از حدود سه ماه از سطح ۶۰ دلار عبور کرد. اما نگاه‌ها طی روز دوشنبه در بازگشایی هفتگی بازار جهانی به ابهامات این توافق جلب شد و فضایی احتیاطی به بازارها تزریق کرد. ضمن تردیدهای مرتبط با توافق تجاری، افزایش غیرمنتظره موجودی‌های تجاری آمریکا در هفته گذشته یکی از عوامل فشار بر بازار بود. موسسه بیکرهیوز هم روز جمعه آمار هفتگی دکل‌های نفتی را افزایشی اعلام کرد و قیمت‌ها را تحت فشار گذاشت. با وجود این، آمار قوی‌تر از انتظار تولیدات صنعتی و خرده‌فروشی چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان از قیمت‌ها حمایت کرد و مانع از فشار جدی عوامل منفی بر قیمت‌ها طی روز گذشته شد.