بازار سهام

واگرایی سهام در مسیر صعودی

بورس تهران معاملات چهارشنبه را با پیشروی شاخص کل سپری کرد. نماگر اصلی سهام دیروز در هفتمین رشد متوالی خود به صعود ۴/ ۲ درصدی دست یافت و برای اولین‌بار در ارتفاع ۴/ ۱ میلیون واحد قرار گرفت. سهام شرکت‌های بزرگ باز هم در جذب تقاضای خرد موفق عمل کردند و با صف‌های طولانی خرید به کار خود پایان دادند. در حالی که گروه‌های کوچک‌تر نظیر قندی‌ها، غذایی‌ها، کانی‌های غیرفلزی و کاشی‌ها در محدوده منفی قیمت معامله شدند. به نظر می‌رسد اهالی تازه‌وارد حساب ویژه‌ای روی دارایی‌های ثابت شرکت‌های بزرگ و نام‌آشنای بازار باز کرده‌اند و تورم این نوع از دارایی‌های بورسی را خرید می‌کنند. اما سهام شرکت‌های کوچک که طی دو سال اخیر رشدهای به مراتب بیشتری داشته‌اند کمتر مورد توجه بورس‌بازان هستند. البته رشد معنادار نرخ‌های نیمایی ارز هم محرک رشد سهام وابسته شده است.

 

 

بازار سکه

عقب‌نشینی سکه از اوج تاریخی

سکه روز چهارشنبه به تبعیت از دلار از قله تاریخی بازگشت. هجوم بازارساز ارزی به بازار نه تنها دلار بلکه سکه را وادار به عقب‌نشینی کرد. ساعت 16 دیروز بهای هر سکه طرح جدید 320 هزار تومان کاهش یافت و به قیمت 8 میلیون و 400 هزار تومان رسید. همراه با معاملات فیزیکی این فلز گرانبها، گواهی سپرده سکه در بورس کالا هم به کانال 8 میلیون و 500 هزار تومان بازگشت. افت بهای سکه عموما به علت ریزش نرخ دلار رقم خورد. تاثیر منفی شاخص ارزی به اندازه‌ای بود که صعود قیمت اونس طلای جهانی به بالاترین سطح در 8 سال اخیر چندان به چشم نیامد و سکه را حمایت نکرد. موضوعی که منجر به افزایش شکاف بین ارزش ذاتی سکه(با احتساب مالیات ارزش افزوده) با قیمت جاری بازار این فلز در معاملات دیروز شد.

 

 

بازار طلای جهانی

جهش طلا به قله 8 ساله

اونس طلای جهانی روز چهارشنبه ضمن صعود به بالاترین سطح از اکتبر 2012 در ساعت 16 به قیمت 1776 دلار معامله شد. اگرچه افزایش بهتر از انتظار PMI آمریکا و اقتصادهای بزرگ اروپایی و همچنین بهبود میزان فروش مسکن در ایالات متحده تا حد زیادی سرمایه‌گذاران را به احیای فعالیت‌های اقتصادی امیدوار کرد اما عبور تعداد مبتلایان به کرونا از 2/ 9 میلیون نفر، موجب تشدید نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به اقدامات پیشگیرانه دولت‌ها و سرازیر شدن حجم پول‌های بی‌پشتوانه به اقتصاد جهانی شد. موضوعی که نهایتا به نفع طلا رقم خورد. ضمن اینکه، وزیر خزانه‌داری آمریکا هم اعلام کرد که بسته حمایتی دیگری در قالب تزریق پول و تاخیر در اخذ مالیات در راه است که به تضعیف دلار و رشد طلا منجر شد. اونس پنج‌شنبه منتظر آمارهای کلان اقتصاد آمریکا از جمله تغییرات سه‌ماهه GDP و بیکاری هفتگی است.

 

 

بازار اوراق مسکن

رونمایی از جنبه‌های بنیادی رشد اوراق

اوراق وام مسکن روند صعودی خود را در معاملات چهارشنبه ادامه دادند. بهای هر ورقه تسهیلات دی 97 دیروز ضمن رشد 7/ 2 درصدی به کانال 64 هزار واحدی راه یافت. میانگین قیمت کل اوراق هم در اثر افزایش یکپارچه تقاضا 3 درصد تقویت شد و به سطح 64 هزار واحدی صعود کرد. علاوه بر ورود تقاضای تکنیکی به نظر می‌رسد با بسته‌های سیاستی دولت برای تعیین سقف قیمت اجاره در بازار مسکن شاهد رشد بنیادی تقاضای مصرفی اوراق هستیم. آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی هم حکایت از برتری تقاضای فیزیکی مسکن در تهران دارد. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت مسکن تهران طی خردادماه امسال 1/ 12 درصد و نسبت به خرداد سال قبل 42 درصد افزایش یافته و حجم معاملات هم در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش 80 درصدی داشته است.

 

 

 

بازار نفت

سیگنال‌های منفی تقاضا به نفت

قیمت نفت خام آمریکا که سه‌شنبه به بالاترین قیمت در سه ماه و نیم اخیر رسیده بود ساعت 16 دیروز به سطح 4/ 39 دلار بازگشت. با وجود آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا و اروپا، شکل‌گیری موج دوم شیوع کرونا تقاضای سوخت را در معرض تهدیدات جدید قرار داده و عامل فشار بر قیمت‌ها شده است. برآوردهای موسسه نفت آمریکا از تغییرات هفتگی ذخایر هم موید مازاد عرضه و نبود تقاضای موثر برای سومین هفته متوالی بود. طبق تخمین‌های این موسسه 75/ 1 میلیون بشکه نفت در هفته منتهی به 19 ژوئن به ذخایر تجاری آمریکا اضافه شده است. در حالی که تحلیلگران پیش‌بینی رشد 3/ 0 میلیونی ذخایر را داشتند. البته افت ذخایر هفتگی بنزین امیدها را زنده نگه داشت. آمارهای رسمی ذخایر که توسط اداره اطلاعات انرژی در عصر چهارشنبه منتشر می‌شود برای بازار حائز اهمیت است.