بازار سهام

شوک جدید به بورسی‌‌‌ها

بازار سهام روز سه‌‌‌شنبه برخلاف روند صعودی اخیر خود، سرخ‌‌‌پوش شد. این افت بازار تحت‌تاثیر انتشار بخشنامه‌‌‌ای که مبنی بر دریافت عوارض از شرکت‌های صادراتی بود رخ داد. همین امر باعث شد تا شوک جدیدی به بورسی‌‌‌ها وارد شود. علاوه بر این بسیاری از گروه‌‌‌های دیگر نیز تحت‌تاثیر همین اخبار روز گذشته را کاهشی سپری کردند. بر این اساس شاخص کل افت شدیدی را تجربه کرد و ۲۷/ ۲ ‌درصد از ارتفاع خود کاست و تا سطح یک‌میلیون و ۴۴۵‌هزار واحد عقب‌‌‌نشینی کرد. شاخص هموزن نیز با ۷۴/ ۱‌درصد کاهش سرخ‌‌‌پوش شد. روز گذشته بیشترین خالص فروش حقیقی طی سه ماه اخیر رقم خورد. در چنین شرایطی تحلیلگران در حال بررسی اثرات بخشنامه اخیر بر سودسازی شرکت‌های بورسی هستند.

1

 

بازار سکه

دو بهانه تقویت بهای سکه

روز سه‌‌‌شنبه به دنبال تداوم افزایش بهای طلا در بازار جهانی و همچنین سیر صعودی نرخ دلار در بازار آزاد شاهد رشد قیمت‌‌‌ سکه نسبت به‌روز ماقبل بودیم. همچنین با توجه به تاثیر دو عامل یاد شده که منجر به ثبت رکوردی جدید برای سکه امامی پس از سه ماه شد، حجم داد و ستدها در این بازار افزایش و در وضعیت هیجانی قرار گرفته است. به طوری که این فلز گرانبهای داخلی دیروز توانست در محدوده سطح 13‌میلیون و180 هزار تومان معامله شود. علاوه بر این به دلیل افزایش تقاضا و رشد داد و ستدها، حباب سکه روز اخیر با تقریبا 100‌هزار تومان افزایش به 300‌ هزار تومان رسید. گفته می‌شود با عبور قیمت این سکه از سطح مقاومت فنی خود انتظار می‌رود که طی روزهای آتی تمایلات صعودی بیشتر شود.

3

 

بازار طلای جهانی

تمایلات صعودی در طلای جهانی

با تداوم جنگ روسیه و اوکراین که باعث ایجاد اختلال در زنجیره تامین برخی کالا مانند پالادیوم شده و قیمت انرژی نیز تحت همین شرایط به شکل قابل‌توجهی صعودی شده، نگرانی‌ها در رابطه با افزایش تورم جهانی افزایش یافت که باعث شد روز سه‌‌‌شنبه قیمت طلا در بازار جهانی افزایش یابد. علاوه بر این تمرکز بازار در حال حاضر روی داده‌‌‌های تورم ایالات متحده که در عصر روز سه‌‌‌شنبه منتشر می‌شود، است. بر این اساس در ساعت 19:45 دیروز به  وقت تهران، قیمت هر اونس طلای جهانی  1974 دلار بود. کارشناسان بر این باورند که طلا می‌تواند بار دیگر به قله‌‌‌های گذشته خود بازگردد و رکورد جدیدی را در کارنامه خود ثبت کند. همچنین بسیاری از آنها معتقدند که مسیر طلا برای روزهای آتی می‌تواند صعودی باشد.

4

 

بازار اوراق مسکن

روز متفاوت اوراق مسکن

فرابورس ایران برخلاف هفته‌‌‌های گذشته، روز سه‌شنبه شاهد صعود قیمت برخی از سررسیدهای تسه بود. در این روز بسیاری از تسه‌ها سبزپوش شدند و تنها تعدادی از این اوراق تسهیلات مجدد کاهش قیمت را تجربه کردند. با این حال اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 به عنوان شاخص مورد بررسی در این گزارش، روز گذشته مسیر کاهشی را دنبال کرد. به این ترتیب   تسه 9912 با افت42/ 0‌درصدی معادل 314 تومان کاهش در قیمت پایانی 74‌هزار و 54 تومان به کار خود خاتمه داد. به گفته برخی کارشناسان در ماه‌های گذشته گزارش نهادهای رسمی همچون بانک مرکزی نشان می‌دهد معاملات خرید و فروش انجام شده از تداوم وضعیت رکودی در بازار مسکن حکایت می‌کند. بر این اساس گفته می‌شود  تحلیلگران همچنان حساسیت‌‌‌ها درخصوص سرانجام مذاکرات احیای برجام را زیر نظر دارند.

5

 

بازار نفت

افزایش تحرکات مثبت نفت

شاخص‌‌‌های نفتی روز سه‌شنبه برخلاف روز ماقبل صعودی شدند و بخشی از افت‌‌‌های اخیر را جبران کردند. این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاد که سرمایه‌گذاران در حال محاسبه احتمال تحریم‌های بیشتر بر بخش انرژی روسیه هستند و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هشدار می‌دهند که جایگزینی عرضه از دست رفته روسیه غیرممکن است. بر این اساس روز گذشته نفت خام برنت مجددا به بالای سطح 100 دلار در هر بشکه بازگشت و نفت WTI نیز با اندکی رشد در قیمت 97 دلار و 83 سنت معامله شد. برخی از کارشناسان معتقدند که بازار نفت همچنان در معرض یک شوک بزرگ در صورت تحریم انرژی روسیه است. به طوری که اوپک هشدار داد ضرر صادرات نفت و سایر مایعات روسیه به دلیل تحریم‌های موجود می‌تواند تا7‌میلیون بشکه در روز باشد که جایگزینی این حجم غیرممکن خواهد بود.

6